צרפת: הנשיא לשעבר סרקוזי הורשע בניסיון שוחד ונשלח לשנת מאסר

ניקולא סרקוזי, שהורשע בכך ששיחד שופט כדי שיספק לו מידע פנים לגבי חקירה נגדו, נידון לשלוש שנות מאסר - שתיים מהן על-תנאי ואחת בפועל • עם זאת, לפי ההערכות הוא יוכל להמיר את שנת המאסר בחלופות • מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית של צרפת שבה נשיא לשעבר נשלח למאסר

ניקולא סרקוזי. הורשע בניסיון שוחד / צילום: Jean-Christophe Verhaegen, רויטרס
ניקולא סרקוזי. הורשע בניסיון שוחד / צילום: Jean-Christophe Verhaegen, רויטרס

נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי, הורשע היום (ב') בכך ששיחד שופט כדי שיספק לו מידע פנים לגבי חקירה שהתנהלה נגדו. סרקוזי נידון לשלוש שנות מאסר - שתיים מהן על-תנאי ואחת בפועל. עם זאת, לפי ההערכות הוא יוכל להמיר את שנת המאסר בחלופות, כמו מעצר-בית או עבודות שירות. מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה המודרנית של צרפת שבה נשיא לשעבר נשלח למאסר על-ידי בית משפט.

לפי פסק הדין, הנשיא לשעבר ביחד עם עורך דינו תיירי הרצוג הציעו לשופט ז'ילבר אזיבר למנותו לתפקיד יוקרתי בנסיכות מונקו (השמור לפקידים צרפתיים), בתמורה למידע פנים על חקירה שהתנהלה נגד סרקוזי בנוגע למקורות המימון של הקמפיין שלו לנשיאות ב-2007. לפי החשד, עשרות מיליוני אירו הגיעו לקמפיין מלוב, שנשלטה באותה תקופה על-ידי מועמר קדאפי. 

העובדה שבית המשפט גזר מאסר בפועל על נשיא לשעבר היא תקדים בצרפת, שבה הנשיא מוגן מפני העמדה לדין בזמן כהונתו. גם הנשיא לשעבר ז'אק שיראק הורשע בעבר בבזבוז כספי ציבור, אולם בשל מצבו הבריאותי הוא מעולם לא הופיע בבית המשפט, שגזר עליו שנתיים מאסר על-תנאי.

סרקוזי צפוי לערער על הפסיקה.

בלב הפרשה וכתבי האישום ניצבות האזנות סתר שבוצעו לקווים חשאיים שבהם השתמש סרקוזי, תחת שם הקוד "פול ביסמוט", כדי לדבר ולתאם מהלכים עם הרצוג, עורך דין וידיד קרוב של הנשיא לשעבר עוד מימי לימודי המשפטים. השם נבחר, לפי הדיווחים, משום שמדובר בחבר של עורך הדין. השניים השתמשו בשמות בדויים ובקו חשאי משום שחששו, אחרי שסרקוזי נכשל בניסיונו להיבחר מחדש לנשיאות ב-2012, כי הנשיא החדש פרנסואה הולנד יורה לצוטט לקו הטלפון של סרקוזי. למעשה, התביעה גילתה והאזינה גם לקו הסודי.

ההאזנה, שהתבצעה בשנים 2013-2014, חשפה לטענת התביעה את המאמץ של סרקוזי להשיג מידע פנים על החקירות נגדו. התביעה בצרפת פתחה בשורת חקירות אחרי שסרקוזי הפך לנשיא לשעבר (בהתאם ל"חוק הצרפתי" המונע זאת כל עוד הוא מכהן), בנוגע לשחיתות, כספי מימון הקמפיין ועוד. במסגרת חקירת הפרשה הלובית וחשד לקבלת תרומות מיורשת אימפריית לוריאל ליליאן בטאנקור, החרימו החוקרים את יומניו האישיים ומסמכים של סרקוזי.

לפי כתב האישום , סרקוזי והרצוג פנו לשופט אזיבר כדי להשיג מידע בנושא. בתמורה, לפי כתב האישום, הבטיח לו השניים משרה במונקו. לפי דיווחי התקשורת הצרפתית, סרקוזי נשמע אומר בטלפון להרצוג: "אני אדאג לכך שיקודם, אני אעזור לו".

העונש המקסימלי על העבירות בהן הואשם סרקוזי הוא עשר שנות מאסר ומיליון אירו קנס. עם זאת, בית המשפט הסתפק כאמור בעונש של שלוש שנות מאסר, שתיים מהן על-תנאי. 

גזר הדין למעשה מונע מסרקוזי לממש את שאיפותיו הפוליטיות ולשוב ולהתמודד על הנשיאות בבחירות הצפויות להתקיים בשנה הבאה.