הייטק | פיצ'ר

מיהו יזם העל שחזר לגור בארץ ואיזה סטארט-אפ ישנה את הסחר הגלובלי?

מאחורי הכניסה של איטורו ופיוניר לוול סטריט עומדת הבנקאית בת ה-79 בטסי כהן, שמיצבה עצמה כמלכת הספאק בשנים האחרונות • וגם מי הסטארט-אפ שמנסה לחולל מהפכה בסטארט-אפ העולמי • השבוע שהיה בהייטק וטכנולוגיה

הייטק/ צילום: Shuttherstock
הייטק/ צילום: Shuttherstock

שבוע טוב,

"אני מרגישה שזה הזמן הנכון להעביר את השרביט לדור הבא", כך הסבירה בטסי כהן בראיון ב-2014 את החלטתה לפרוש מתפקידה כנשיאה ומנהלת התפעול של בנק Bancorp, אחד משני הבנקים שהקימה במהלך חייה. בשלב הזה כהן הייתה כבר בת 73 ונראה היה שהיא עומדת לפרוש לגמלאות אחרי קריירה ארוכה ועשירה שהתחילה בתחום המשפטים ועברה משם לעסקים ובנקאות. אלא שהפרישה מהבנק הייתה רק תחילתה של קריירה חדשה עבורה כמובילה של הנפקת חברות צ'ק פתוח (ספאק).

כהן הקדימה את גל הספאק הנוכחי והחלה להנפיק חברות צ'ק פתוח כבר ב-2015, אך בהחלט רוכבת על הטרנד החם ומתקרבת בגיל 79 למספר דו-ספרתי של הנפקות ספאק, שהתמזגו בעיקר עם חברות פינטק. שתי חברות צ'ק פתוח של כהן יתמזגו בקרוב עם שני סטארט-אפים ישראלים - איטורו ופיוניר - ויקחו אותם לוול סטריט.

כהן לא מתרגשת במיוחד מהביקורת כלפי מודל הספאק, שנשמעת מאנשים כמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו של וורן באפט. בחודש שעבר מאנגר אמר כי "העולם היה מקום טוב יותר ללא הנפקות ספאק" והוסיף תחזית כי כל העניין "חייב להיגמר רע". כהן לעומתו טוענת כי ספאק היא שיטה אידיאלית לחברות מסוימות. "תהליך ההנפקה (IPO) הוא רטרוספקטיבי באופיו ויכול לשמש חברות מוצרי צריכה כתרגיל מיתוג כמו גם כדי לגייס כסף", היא הסבירה. "החברות המתאימות לספאק הן אלו שנמצאות בנקודת צמיחה מהירה ויש להן מסר נכון לתקשר למשקיעים בראייה עתידית".

לאורך השנים חברות שנכנסו דרך מיזוג עם ספאק לבורסה הניבו ביצועי חסר משמעותיים של עשרות אחוזים לעומת תשואות השוק. לפחות בינתיים החברות שהתמזגו עם הספאקים של כהן הציגו ביצועים חיוביים. החברה FinTech Acquisition I, הראשונה מבין הספאקים של כהן, הונפקה ב-2015 לפי 10 דולר למניה. ב-2016 התמזג הספאק עם חברת CardConnect, המפתחת פתרון תשלומים לאתרי מסחר אלקטרוני. שנה לאחר מכן החברה נרכשה ב-750 מיליון דולר (15 דולר למניה) וחזרה להיות פרטית.

החברה השנייה בסדרה, FinTech Acquisition II, הונפקה ב-2017 ב-10 דולר למניה. שנה אחר כך התמזג הספאק עם International Money Express, שירות להעברת כספים, וכיום מניות החברה נסחרות ב-16 דולר. החברה השלישית בסדרה, גייסה גם היא מימון לפי 10 דולר למניה, והתמזגה אשתקד עם Paya, ספק פתרונות תשלומים ומסחר, שנסחר לפי 12 דולר כרגע.

עדי מימרן הציע השבוע בטור שכתב לנו בגלובס לבחור בכהן לאשת השנה של הפינטק, אם לא בעולם כולו אז לפחות בישראל. שנת 2021 עוד רק בתחילתה ובכל זאת כהן, שסידרה שווי חלומי לשני הסטארט-אפים הישראלים הוותיקים, היא כנראה מועמדת לגיטימית אפילו לתואר בכיר יותר - אשת השנה של ההייטק הישראלי.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם. בואו נתחיל

לקבלת סיכום השבוע במייל: הירשמו כאן

לשאלות, הצעות והערות - מוזמנים לכתוב לי ofirdor11@gmail.com

  1. כשחוש עיצוב ותשוקה לשוק ההון נפגשים

מאחורי ההקמה של אפליקציית המסחר איטורו, שתהפוך לאחר הכניסה לנאסד"ק לאחת החברות הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר, יש סיפור יפה שמתחיל בחיבה המוקדמת של יוני אסיא לשוק ההון. אסיא התחיל להשקיע בבורסה בגיל 13 כאשר "עיתון גלובס היה פרוס אצלנו על השולחן בארוחת הערב". לזה התחבר החוש העיצובי של אחיו רונן אסיא, שלמד בבצלאל וברויאל קולג' אוף ארט בלונדון. "אחרי שרונן סיים את התואר השני שלו, הסתכלנו על אתרים פיננסיים בעולם כמו בלומברג, והוא אמר שהממשק נוראי וזה נראה כמו תחביב לרואי חשבון. ישבנו יחד ועשינו סיעור מוחות כדי לחשוב איך מתקנים את העולם הזה - ומכאן צמח הרעיון של איטורו", סיפרו השניים לימים.

  1. איירון סורס מתחממת על הקווים

אי שם ב-2014 גייסה איירון סורס 85 מיליון דולר ובראיון לגלובס סיפר תומר בר זאב, המנכ"ל אז והיום, כי מדובר בגיוס טרום-הנפקה של החברה. השווי המוערך של איירון סורס אז היה 800 מיליון דולר. ההנפקה לא התרחשה כמתוכנן וגם אפשרויות למכור את החברה עלו וירדו מהפרק לאורך השנים. אולם כעת, על רקע תנאי השוק האופטימליים, גם איירון סורס מנהלת מגעים למיזוג עם ספאק, שיכניס אותה בדלת האחורית לוול סטריט לפי שווי של 10 מיליארד דולר, פי כמה מהשווי המוערך לפיו נמכרה חלק מהפעילות של החברה לקרן CVC לפני שנתיים.

  1. הבשורה מכפר סבא

כבר מאות שנים מתבסס הסחר הגלובלי על שטרי מטען מנייר שמעידים על בעלות על סחורות. על כל קונטיינר שמגיע לכל נמל בעולם, יש תעודה מנייר שמלווה אותו לכל אורך שרשרת האספקה ועוברת מיד ליד - מהיצרן בארץ המוצא, דרך חברות השילוח והספנות, הבנקים וחברות הביטוח ועד היבואן במדינת היעד. הסטארט-אפ WAVE BL מכפר סבא עובד מזה כשש שנים על גרסה דיגיטלית לשטרי מטען אלו. השבוע החברה הודיעה על גיוס 8 מיליון דולר בהובלת צים ומריוס נכט.

  1. לא עוד סולרווינדס

מתקפת הסייבר על חברת סולרווינדס, שפורסמה בדצמבר 2020, הייתה נקודת מפנה תודעתית בעולם הסייבר בעקבות המבוכה הרבה שנגרמה לתעשייה. סטארט-אפ הסייבר ארגון, שהודיע השבוע על יציאה ממצב חשאי, מתמחה בהגנה על "שרשרת האספקה של פיתוח התוכנה", רגישויות אבטחה הקשורות באופן שבו מבוצע תהליך הפיתוח וההפצה של תוכנה, מרכיב שהיה קריטי בהתפשטות מתקפת סולרווינדס. שלמה קרמר כבר משקיע.

  1. "אם אין לכם סבלנות, אל תשקיעו בננו דיימנשן"

יואב שטרן, המוביל את חברת מדפסות התלת-מימד, בורר את משקיעיו.

  1. ובפינת החד-קרן השבועי

שבעה וחצי חודשים בלבד לאחר שגייסה 75 מיליון דולר, יוטפו הודיעה השבוע על גיוס 230 מיליון דולר נוספים לפי שווי של 1.4 מיליארד.

  1. רילוקיישן לישראל

מייסד פאלו אלטו נטוורקס ניר צוק חזר בחודשים האחרונים להתגורר בארץ עם משפחתו, כשהוא מנצל את מדיניות העבודה הגמישה בחברה שהקים.

  1. הטבה למשיב קניין

אמדוקס נמצאת במגעים עם רשות המסים להעברת כל ה-IP של החברה (הקניין הרוחני) לישראל בתמורה להטבות מס בשווי מיליארדי שקלים.