חוששים ממחטים? אורמד תפתח חיסון לקורונה בבליעה

כיום ישנם עשרות חיסונים נגד קורונה בפיתוח, ולכן המוצר החדש יהיה חייב להיות בעל יתרונות ובידול • החברה ביצעה ניסויים פרה-קליניים, כלומר ניסויי חיות, והראתה הגנה טובה אחרי מנה יחידה • הניסוי הקליני במוצר צפוי להתחיל בחודשים הקרובים

חיסון / אילוסטרציה: shutterstock
חיסון / אילוסטרציה: shutterstock

חברת אורמד הודיעה על הקמה של מיזם משותף עם חברת חיסונים בשם Premas Biotech , לפיתוח של חיסון לקורונה הניתן בבליעה, לעומת חיסונים הקורונה הניתנים היום כולם בזריקה. שווי החברה עומד על 930 מיליון שקל, אחרי עלייה של כ-10% מתחילת השבוע. בשנה האחרונה עלתה המניה 200%.

Premas פיתחה חלבון רקומביננטי, כלומר המוצר המוזרק הוא חלבון מן הווירוס או חלקים ממנו. זאת לעומת החיסונים של פייזר ומודרנה אשר מבוססים על הזרקה של RNA , אשר גורם לתא עצמו לייצר את החלבון, או החיסונים של אסטרהזנקה, ג'ונסון אנד ג'ונסון וחיסון הספוטניק הרוסי, המבוססים על הזרקה וירוס לא מזיק שהונדס גנטית כדי לשאת על עצמו את חחבון הוירוס.

לאומד פלטפורמה טכנולוגית שפותחה באוניברסיטה העברית להסבת מוצרים הניתנים היום בזריקה למוצרים נבלעים. החברה נמצאת בניסוי שלב III במוצר האינסולין בבליעה שלה, והטכנולוגיה שלה עומדת גם בבסיס המוצר של חברת אנטרה מדיקל אשר מפתחת אותו לתחום התרופות לאוסיאופורוזיס (דלדול עצם) ומחלות דומות, ונסחרת לפי שווי של 87 מיליון דולר בנאסד"ק.

כיום ישנם עשרות חיסונים נגד קורונה בפיתוח, ולכן המוצר החדש יהיה חייב להיות בעל יתרונות ובידול. המתן שלו בבליעה יכול להוות יתרון עבור אנשים שחוששים מזריקות או עבור ילדים, אם כי המחיר הוא חשיפה סיסטמית (של כלל הגוף) לחיסון, לעומת זריקה ההמוקדת בשריר. אין בהכרח תופעות לוואי רבות או חזקות יותר למוצר בבליעה, אך זהו דבר שיש לבחון. כמו כן, החברה מפתחת את החיסון כך שיתאים למגוון רחב של ויריאנטים של קורונה. משום שהוא מכיל שלושה חלבונים של הוירוס, ולא רק אחד. הסיכוי שכל השלושה יעברו מוטציות יחד, הוא נמוך.

גם השינוע של החיסון המבוסס חלבון הוא פשוט יחסית, וניתן ליטול את התרופה בבליעה בקלות, ללא מעורבות של צוות רפואי (אם כי ייתכן ועדיין ידרש פיקוח רפואי, בגלל תופעות הלוואי האפשריות).

החברה ביצעה ניסויים פרה-קליניים, כלומר ניסויי חיות, והראתה הגנה טובה אחרי מנה יחידה. הניסוי הקליני במוצר צפוי להתחיל בחודשים הקרובים.

"חסיון לקורונה בבליעה יאפשר הפצה מהירה מאוד של החיסון, אפילו לשימוש ביתי", אמר נדב קדרון, מנכ"ל החברה. "זה יכול להיות משמעותי עוד יותר, אם המוטציות בוירוס יובילו לכך שנצטרך לקחת חיסון קורונה חדש כל שנה, כמו חיסון שפעת".

אורמד הקימה לצורך פיתוח המוצר חברה בת בשם Oravax , יחד עם פרימס ביוטק מפתחת החיסון, ועוד מספר גופים ששמם לא נמסר.

המוצר המוביל של אורמד הוא כאמור אינסולין בבליעה. החברה עורכת שני ניסויי שלב III במקביל, כנדרש כאשר מפתחים תרופות לשוק גדול. היא החלה אחד מן הניסויים האלה באוקטובר 2020, ואת השני החל השבוע. בעבר העריכה החברה כי תוכל להגיש בקשר לאישור המוצר בסוף 2024.

בדצמבר 2019 פרסמה אורמד תוצאות בניסוי שלב II במוצר, שבו הצליחה להראות הורדה מובהקת ב-A1C (מדד ארוך טווח לממוצע רמת הסוכר בדם) אצל חולים שטופלו במוצר שלה. התוצאות לא היו מושלמות כי דווקא המינון הגבוה ביותר לא הביא לתוצאות מובהקות, אולם בהסתכלות כוללת הניסוי הוגדר כהצלחה.

המוצר של אורמד לא נועד להחליף זריקות אינסולין אצל חולי סוכרת התלויים באינסולין עבור כל ארוחה. אלה ממילא עוברים בהדרגה לשימוש במשאבות אינסולין מתוחכמות, אלא הוא פונה למי שאובחן בסוכרת אך עדיין לא נוטל אינסולין. בעוד המומחים בסוכרת רואים תועלת בנטילת אינסולין מוסף בשלב מוקדם יחסית לאחר האבחון, חולים רבים רוצים לדחות ככל האפשר את שלב המעבר לזריקות. בפער הזה מעוניינת אורמד לטפל.