האם הפניקס תרכוש את שירביט, כשלושה חודשים לאחר הפריצה למחשביה?

עפ"י גורמים בענף הביטוח, מדובר בשיחות מקדמיות בלבד ולא במו"מ של ממש • עפ"י גורם בשוק, עדיין אין שיחות על שווי חברה, ככל שתהיה עסקה בין שני הצדדים או בכלל

בניין חברת הביטוח שירביט. תימכר להפניקס? / צילום: תמר מצפי, גלובס
בניין חברת הביטוח שירביט. תימכר להפניקס? / צילום: תמר מצפי, גלובס

האם קצת יותר משלושה חודשים לאחר אירוע הסייבר, חברת הביטוח שירביט בדרך להימכר, והאם זו תהיה חוליה נוספת בשרשרת הרכישות המתארכת של קבוצת הביטוח הפניקס ? ככל הידוע, הפניקס ושירביט, שבבעלות איש הביטוח יגאל רבנוף, קיימו לאחרונה שיחות ראשוניות בדבר האפשרות לקדם עסקה לרכישת חברת הביטוח הקטנה על-ידי קבוצת הביטוח הגדולה במשק.

על-פי גורמים בענף הביטוח, מדובר בשיחות מקדמיות בלבד, ועדיין לא במשא-ומתן של ממש. בשני הגופים בחרו שלא להגיב. על-פי גורם בשוק, עדיין אין שיחות על שווי חברה, ככל שתהיה עסקה בין שני הצדדים כאמור או בכלל.

שירביט, שהוקמה על-ידי רבנוף בשנת 2000 ומנוהלת כיום על-ידי צבי ליבושור, נקלעה לקראת סוף 2020 לאירוע סייבר בעייתי מאוד, שבמהלכו זלגו מאגרי מידע של החברה לידי האקרים שפרצו למחשביה. האירוע הפך במהרה לפומבי והיווה משבר של ממש מבחינת החברה.

אין זו הפעם הראשונה שלכאורה נבחנת האפשרות למכירת שירביט לחברת ביטוח גדולה ממנה. ככל הידוע, במהלך 2019 נוהלו מגעים למכירת שירביט לכלל ביטוח, שלא התפתחו לדבר מה מחייב.

החברה פועלת כמבטח ישיר (על התיק של סוכנות הביטוח של רבנוף) ובאמצעות סוכני ביטוח. היא פועלת בענפי הביטוח הכללי ובעיקר בענפי רכב רכוש ורכב חובה וכן בביטוח דירות, בתי עסק, תאונות אישיות, בריאות, נסיעות לחו"ל, ביטוח ימי ועוד. שירביט היא מבטח גדול יחסית בתחום הביטוח ההנדסי, ובעבר היא מכרה את פעילות ביטוח החיים שלה לפסגות ב-12.6 מיליון שקל.

מנגד, הפניקס, שבניהול אייל בן סימון, מקדמת אסטרטגיה שאחד מהנדבכים המרכזיים שלה הוא צמיחה מואצת, אורגנית ובאמצעות רכישות. כך, מאז שהחברה עברה משליטת קבוצת דלק לשליטת קרנות ההשקעה הזרות סנטברידג' וגלטין פוינט, היא כבר רכשה שתי פעילויות - בית ההשקעות הלמן אלדובי (בנטרול פעילויות הפנסיה שלו) ובית ההשקעות אלומות.

בהפניקס הבהירו לא אחת כי בכוונת החברה להמשיך ולצמוח באמצעות רכישות, כשהתוצאות העסקיות החזקות שהחברה הציגה ל-2020, ועוד קודם לכן, חיזקו את יכולותיה לרכוש פעילויות רבות.

לפני כעשור וחצי הפניקס ביצעה רצף רכישות אסטרטגיות שהפכו ברבות השנים לעוגנים משמעותיים בפעילות הקבוצה. החברות שנרכשו אז על-ידי הפניקס - כגון בית ההשקעות אקסלנס, סוכנויות ביטוח מובילות, עד 120 וגמא - מהוות כיום מקור מרכזי לרווחי הפניקס, כשהן גם מקטינות את התלות של הקבוצה בתוצאות שוקי ההון.