טיסות | פיצ'ר

לטוס לניו יורק בשבת: חברות התעופה הישראליות מפסיקות לטוס בסופי שבוע, איך ייראה הענף?

ארבעה חודשים אחרי שנרכשה, ישראייר מפסיקה לטוס בשבת • חברת התעופה הישראלית היחידה שתפעל כעת בשבת היא ארקיע, שאינה מהווה שחקן משמעותי • האם מדובר בהחלטה משתלמת, בעיקר לנוכח הפוטנציאל בקיץ הקרוב?

מטוס ישראייר. הטיסות יעברו לחבילות שיוצעו ביום ראשון / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר. הטיסות יעברו לחבילות שיוצעו ביום ראשון / צילום: מוני שפיר

אמרו ועשו - ארבעה חודשים אחרי שהושלמה עסקת הרכישה של ישראייר על-ידי רמי לוי ושלום חיים (באמצעות חברת בי.ג'י.איי שבבעלותם) - החברה מפסיקה את פעילות הטיסות שלה בשבת. הטיסות לאילת וליעדים הבינלאומיים יופעלו במוצאי שבת ובשישי בבוקר, ולנוסעים לא יוצעו עוד טיסות למכירה במהלך השבת.

בראיון שהעניק לגלובס שלום חיים לאחר השלמת העסקה, הוא ציין: "שילמנו ביוקר, אך אנו מצפים שישראייר תכפיל את השווי שלה". שווי ישראייר כפי שהשתקף בעסקה עמד על כ-180 מיליון שקל.

בראיון התייחס חיים לחזון להפסקת הטיסות בשבת ואמר: "באני מאמין האישי שלי, אני יהודי דתי, שומר שבת, וכל העסקים שלי סגורים בשבת. אנחנו מכבדים את שומרי השבת, וזאת לא גחמה פרטית שלי, זה הדנ"א של היהדות. נבחן את המשמעויות הכלכליות של האפשרות לצמצם את הפעילות בשבת. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו יש יום מנוחה בשבוע גם לטייסים. יש הרבה עסקים שלא עובדים בשבת, וזה יכול לכלול גם את התעופה.

"הדיון בנושא השבת היה בעיקר בתקשורת, כנגזרת מתפיסת עולמם של בעלי המניות, אבל עוד לא העמקנו בזה. אנחנו מבינים במסחר, אבל עדיין פחות בתעופה. בתוך 2-3 חודשים נהיה חכמים יותר גם במובן הזה". 

מצטרפת לאל על 

ואכן, בחלוף חודשים ספורים מצטרפת ישראייר לאל על ולחברה-הבת שלה, סאן דור, שלא רלוונטית עוד לסוכני הנסיעות שביקשו לשלב דרכה טיסות בשבת, פעילות שנעשתה במתכונת של טיסות צ'רטר שנמכרו בעיקר כחבילות, כולל כאלה שישראייר ביצעה עבור אל על בקוד מיוחד. לאור זאת גם לא ברור האם אל על תמשיך להפעיל את סאן דור כמותג נפרד.

ישראייר מבחינתה תזיז את הטיסות שהיא ביצעה בשבת, לדוגמה עבור החברה שבבעלותה, סקי דיל, בחבילות סקי - לחבילות שיוצעו בימי ראשון. רמי לוי, שלאחר השלמת העסקה יצא בהצהרה כי החברה תפסיק לטוס בשבת, אף אמר כי ידאג להביא לחברה תוספת של 30% טיסות שימלא הציבור שלא טס בשבת. ללוי יש מועדון לקוחות עצום שיוכל לאפשר לו להגדיל את הפעילות של ישראייר, כשחבילות נופש יהיו עוד מוצר על המדף. לא ברור האם התוספת המובטחת תבוא בגלל או למרות הפסקת הטיסות בשבת.

"כידוע, רבבות בית ישראל, ובראשם כלל ציבור שומרי התורה, נזהרים שלא לצרוך שום תוצרת של חברה שחלילה אינה שומרת את השבת קודש, וכך לגבי ענף התעופה, כאשר נצרכים להשתמש בטיסות, רוכשים אך ורק מחברות שאינן עוברות על איסורים בחילולי השבתות והחגים, ובצער רוכשים רק מחברות תעופה שבעליהם אינם יהודים בני ברית ואינם מצווים על שמירת השבת קודש. אלא שעכשיו ישמחו בכל על השינוי הגדול שמתרחש בענף התעופה עם הכנסה של חברת תעופה שומרת שבת לרשימת המועדפים לציבור שומרי השבת, וזאת בזכות הרוכש החדש רמי לוי, שהחל את המהפך בחברת התעופה ישראייר בשמירת השבת וחגי ישראל, ולכן יעדיפו להשתמש עם חברת התעופה ישראייר" - כך בירך האתר ברסלב נייעס את השינוי בישראייר.

יצוין כי ישראייר לא הכריזה על המהלך, אלא שהטיסות "נעלמו" מהאתר שלה. בשלב זה לפחות המדיניות של הפסקת הפעילות בשבת תתמקד באי-הטסת נוסעים ומכירת כרטיסים, אבל לשם הדוגמה, בכדי להפעיל את טיסת ישראייר במוצאי שבת מאילת (רמון) לנתב"ג, מטוס ריק יטוס לאילת במהלך השבת. 

"טיסת השבת" לא תחזור

בתוך כך, במקרה של עיכוב או תקלה שיאלצו את החברה לטוס בשבת, מסתמן כי להבדיל מאל על - בישראייר לא יבוטלו טיסות על רקע החשש להטיס נוסעים בשבת. גם תמרונים שזכורים למשל מטיסת השבת המפורסמת מ-2018, כאשר מטוס אל על שהמריא בעיכוב מניו יורק ביצע נחיתה באתונה בכדי שלא לטוס בשבת - לא צפויים בישראייר, בשלב זה לפחות.

הדרמה שהתחוללה סביב אותה טיסה הסתיימה בהתנצלות של אל על בפני לקוחותיה שומרי השבת בעקבות "מידע שגוי" שפורסם אודות הנוסעים מהחברה החרדית. ההתנצלות של המנכ"ל דאז, גונן אוסישקין, הייתה מחויבת המציאות - קהל שומרי השבת של אל על מהווה נתח גדול מנוסעיה בעיקר ביעדי הליבה שלה, לארה"ב למשל, היעדים שאל על תתמקד בהם עם החזרה לפעילות.

מאז אותה טיסת שבת, עוד לפני שישראייר עברה לידי בעלים שהדנ"א שלו דוגל בשמירה על מצוות היהדות, השליטה בחברת אל על עברה לידי אלי רוזנברג, תלמיד ישיבה לשעבר ואדם חרדי בעצמו. עם העברת השליטה לידיו בעיתונות החרדית חגגו, ולא במקרה. גם המנכ"ל הנכנס, אביגל שורק, מיד עם כניסתו לתפקיד, הספיק להיפגש עם לקוחות המפתח מהמגזר החרדי.

עוד כשאל על הייתה חברה לאומית, היא התחייבה לא לטוס בשבת. בקטע ארכיון שפורסם ב-11 ביולי 1950 בעיתון "הצופה", שר התחבורה דאז, דוד רמז, השיב לשאלה שהעביר הרב קלמן כהנא בדבר הטסת אווירונים בשבת: "אווירוני אל על אינם ממריאים ואינם נוחתים אלא אם ארע אונס בדרכם". ב-1977 נחתם הסכם קואליציוני לפיו אל על לא תטוס בשבת. ההסכם הזה נותר על כנו גם כשהחברה הופרטה.

עבור אל על, הפסקת הפעילות של סאן דור הייתה אומנם צעד מתבקש, אולם ברקע מרחפת השאלה עד כמה המשוואה של לקרקע מטוסים למשך 24 שעות, יום בשבוע לפחות, בתקופה מאתגרת לתעופה, משתלמת אל מול המחווה לציבור שומרי השבת.

מחד, חברות התעופה הישראליות טוענות לאפליה מול החברות הזרות גם בגלל הסכם השמיים הפתוחים שאפשר את הכניסה המסיבית של חברות הלואו קוסט. בין השאר נטען כי החברות הזרות מקבלות יותר מענקים והקלות רגולטוריות בעניין חוק הגנת הצרכן וביטול טיסה. האם החברות הישראליות יפלו את עצמן כשהן ישאירו את ימי השבת והחגים לחברות הזרות?

בזירה הבינלאומית, השבת תישאר בידי החברות הזרות בעיקר וגם בידי ארקיע, שתצטרך למנף את היתרון בעיקר בטיסות לאילת, אלא שכוחה מוגבל. לארקיע יש 5 מטוסים, לעומת 7 בישראייר ו-45 באל על. ארקיע לא טסה ליעדים המובהקים של הציבור החרדי (ניו יורק, לונדון, בריסל), אבל כמוה גם ישראייר.

הטיסות בשבת מיועדות בעיקר למגזר הפרטי ולטיסות פנאי - השיקול הוא להרוויח את יום החופש, למצוא שדה תעופה ריק יחסית וטיסות רגועות יותר. בישראייר נאמר בזמנו כי הטיסות בשבת מהוות כ-10% בלבד מהפעילות. באל על מתוך כ-38.5 אלף טיסות שבוצעו ב-2019 מתעקשים שרק בודדות בוצעו על-ידי מטוסי סאן דור בשבת. אל מול אותה פעילות שולית ניצב החשש של אל על, למודת הניסיון מחרמות של צרכני המגזר החרדי.

"את יכולה לקרוא לזה ניהול סיכונים", אומר יועץ התיירות ומנהל קבוצות חו"ל מהודר, דודי רובינשטיין. "מאחורי הדת יש סיפור שלם של צרכנות, וכשמסתכלים על שורת הרווח, יש קווים שבהם השוק החרדי מהווה 50% מהנוסעים. אל על מבינה את נתח השוק החרדי ואת הצרכים שלו, והיא כנראה בכיוון להשקיע בפלח הזה עוד, למשל בתחום המזון והשירות".

ועדיין רואים נוסעים מהחברה החרדית שטסים בחברות תעופה זרות שמפעילות טיסות בשבת.
"קחי את הקו לניו יורק, שאפשר לקרוא לו קו חרדי מובהק. כשנטוס עם חברה זרה, זה אפשרי, כי הקו מופעל על-ידי צוותים זרים. הפוקוס הוא על מי מחלל את השבת, מי אוחז בהגה".

לשאלה האם ישראייר תצא נשכרת מהמהלך, משיב רובינשטיין: "אני מאמין שכן. חשוב להבין שלהבדיל מאל על, שקיבלה את ההחלטה עוד כשהייתה חברה לאומית בעקבות לחץ גדול - פה מדובר בשיקול פרטי. איש לא דרש מרמי לוי להפסיק לטוס בשבת, זו אג'נדה של בעלי המניות שמבינים שמדובר בפלח צרכנים גדול. הציבור החרדי אוהב לטוס, ושיעור הנוסעים מהמגזר גדול מהשיעור היחסי שלו באוכלוסייה. היעדים הבולטים הם לונדון וניו יורק, אבל ראינו את זה גם בדובאי. חברות התעופה לא יכולות להתעלם מנתח הצרכנים הזה".

"מה שקובע זה המחיר"

מנגד, מומחה התעופה יוסי פישר סבור כי "ככל שהחברות הישראליות יקרקעו את המטוסים שלהן, חברות הלואו קוסט יחגגו. ריאנאייר ו-וויז אייר כבר זיהו שישראל, כאומה מחוסנת, היא יעד אסטרטגי, בעיקר לקראת הקיץ הקרוב, לנוכח הרצון של הישראלים לטוס, ולנוכח השוק האירופי שעדיין לא חוזר לעצמו. המודל של ריאנאייר ו-וויז אייר דוגל ב-18 שעות הפעלה ביום, 7 ימים בשבוע, עם כ-80% תפוסה. החברות הישראליות נותנות להן עכשיו את המפתחות לחצר האחורית של חופשות בחגים ובסופי שבוע. הקיץ הזה יכול להיות גן העדן של חברות הלואו קוסט. נתח השוק שלהן יכול לזנק מ-19% ל-30%. אני לא רואה את ארקיע מנצלת את המצב הזה".

פישר סבור כי "הקהל חרדי מחזיק חברות ישראליות כבנות-ערובה לא רק בעניין השבת. כשאל על לא טסה בקורונה, הנוסעים החרדים טסו עם יונייטד ועם דלתא. בשעה שבאל על מרגישים בבית בטיסות, עם החברות הזרות ההתנהגות היא אחרת. אין טיסות שוקולד, ואין מלחמות על עטיית מסכה.

"עם כל הכבוד לשבת, כל החברות מציעות מזון גלאט כשר, אז לאל על יש מזוזה במטוס? זה לא מה שמעניין, מה שקובע זה המחיר. החברות הישראליות מוותרות מרצונן על סופי שבוע, בדיוק בתזמון שבו השוק, שמתחיל להתעורר אחרי המשבר, מתמקד בתיירי הפנאי שטסים בסופי שבוע. התיירות העסקית שלא טסה בשבתות, כרגע לא קיימת. במקום להילחם על כל הלקוח, החברות הישראליות מוותרות על שוק ענק. בעורפן נושפת התחרות מכיוון החברות מהמפרץ, שיחוללו תחרות גם בטיסות למזרח, ואז הן ילכו ויבקשו הגנה מהממשלה על תחרות. ההחלטה של החברות הישראליות אינה מסחרית או עסקית, והיא נובעת משיקולים אחרים. החברות הזרות קיבלו מתנה, ואין לי ספק שהן יידעו לנצל את זה".