אל על | ניתוח

מחובות במיליונים לנוסעים ועד היו"ר שנטש: מה עובר על אל על?

נוסעים שפונים לקבלת החזר עבור כרטיס מתקופת הקורונה מופנים למענה אוטומטי • במקביל בחברה מקווים לקבל מהאוצר הארכת חל"ת לעובדים, ופועלים להפיכת "איש הצללים" קני רוזנברג לבעלים

מטוסי אל על. הערכה: כ־120 מיליון דולר עדיין לא הוחזרו ללקוחות / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
מטוסי אל על. הערכה: כ־120 מיליון דולר עדיין לא הוחזרו ללקוחות / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מי שפונה בימים האחרונים לחברת אל על  בבקשה לקבל החזר הכספי בגין טיסות שהזמין בתקופת הקורונה, מופנה לשירות מענה אוטומטי דרך הוואטסאפ. גם שם לא מחכה בשורה. "לקוחות יקרים", נכתב בהודעה, "אנו שמחים לעדכן כי ממשלת ישראל אישרה את מתווה הסיוע לאל על. בימים הקרובים נעדכן את הלקוחות שטרם קיבלו את כספם, באופן ישיר או דרך סוכן הנסיעות דרכו נרכש הכרטיס, אין צורך להמתין לנציג או למלא טפסים. אנו כאן לשירותכם בכל נושא אחר".

כך הסכימה המדינה להפוך לחברת הביטוח של אל על בזמן הלחימה

במלים אחרות, למרות שהמועד האחרון שקובע החוק בישראל עבור החזרים ללקוחות חלף מזמן - אל על ממשיכה לעדכן חלק מלקוחותיה כי הנושא בטיפול ואף מודה בדוחות הכספיים שלה כי 30% מאלו שמגיע להם החזר עדיין ממתינים.

האתגרים שבפניהם עומדת אל על לא נוגעים רק לנושא ההחזר הכספי. למשל, בימים האחרונים הצטרף שם חדש לדירקטוריון החברה - קני (נפתלי) רוזנברג, אביו של אלי רוזנברג, מי שעד כה עמד בפרונט כבעלי השליטה בחברה.

אלי רוזנברג / צילום: יח"צ אל על
 אלי רוזנברג / צילום: יח"צ אל על

האם מדובר במהלך שמבשר באופן רשמי כי האב שמימן את עסקת הרכישה עד כה מאחורי הקלעים, מעביר את עצמו גם לפרונט? ולא רק זאת - בתוך כך גם היו"ר דוד ברודט הודיע בתחילת השבוע כי החליט לסיים את תפקידו.

החזר כספי? יגיע מתישהו

חלק מהתשובות לגבי מצבה של אל על נטועות בדוחות הרבעון הראשון לשנת 2021 שפרסמה בסוף השבוע. למרות הפסד של 36 מיליון דולר ברבעון והערת "עסק חי", שידרה אל על אופטימיות בעיקר לאור העובדה כי מדובר בהפסדים נמוכים משמעותית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (86 מיליון דולר). עם זאת, מצבה הפיננסי של אל על ממשיך להיות קשה, גם על רקע הזרמה של 210 מיליון דולר מהמדינה.

האתגר הראשון של אל על נוגע למי שמוגדר כגורם החשוב ביותר בחברה - הנוסע. כאמור, אל על לא הצליחה להשלים את החזר החוב לנוסעים על טיסות שבוטלו בשנת הקורונה. על כמה עומד החוב בדיוק? לאורך השנה דיווחה אל על שהחוב לנוסעים עלה על 350 מיליון דולר, אולם בדוחות היא לא חושפת את הסכום וההערכות הן שמדובר ב-120 מיליון דולר. עדיין סכום משמעותי מאוד.

בדוחות אל על נכתב כי "לא עלה בידי החברה להשלים את ביצוע ההחזרים בגין ביטולי הטיסות במועדים הנדרשים לפי הדינים הרלוונטיים". בכך היא מודה כי הפרה את חוק התעופה הישראלי - גם אחרי ההקלות שנכנסו בו לטובת החברות.

אם לא די בכך, גם במשרד התחבורה האמריקאי (DOT) כועסים ואומרים כי התקבלו תלונות מלקוחות שהטוענים כי לא קיבלו את כספם מהחברה במועד בעקבות טיסות ליעדי צפון אמריקה שבוטלו או שונו, "והחשש העולה מהן לפיו החברה פועלת באופן המפר את הוראות החוק". במשרד התחבורה האמריקאי אף אמרו כי במידה שיתברר שהחברה הפרה את החוק היא חושפת את עצמה בפני קנס.

מבחינת הנוסעים שממתינים לכספם, לאורך התקופה אל על אפילו לא טרחה לענות ללקוחות שמצאו מענה אוטומטי בלבד. החברה נימקה זאת בין היתר במחסור בכוח אדם שמנע טיפול בהחזרים ללקוחות. הגישה הזו, שונתה עם כניסת סמנכ"ל שירות חדש לחברה, אורן כהן בוטנסקי, שהחזיר כ-300 נציגי שירות לטובת מענה ללקוחות. ועדיין, גם כעת לקוחות מספרים על מענה אוטומטי בכל פנייה.

הבעיה של אל על בטיפול בלקוחות עלולה להתגלות בקרוב. למשל, התחרות שנפתחת, כולל בקווי צפון אמריקה שנחשבים ליעדי הליבה של אל על - לא תסייע לחברה לשמר את הנאמנות של נוסעי אל על בצורה עיוורת. בעיקר לאור העובדה שיש לקוחות שנוכחו לדעת שאפשר לקבל החזר כספי מהר יותר גם מחברות הלואוקוסט.

אל על מדגישה כי בשבועות/חודשים הקרובים היא תשיב את היתרה ללקוחות. אבל זה לא יפתור בעיות אחרות. בכסף שקיבלה מהמדינה - 210 מיליון דולר - עליה לשלם גם חובות לספקים ואת תנאי הפרישה לכ-1,900 עובדים בהתאם לתוכנית ההתייעלות שעליה חתומה החברה. כל זה כאשר סך ההתחייבויות השוטפות שלה, לפי הדוחות הכספיים, הסתכמו ל-1.9 מיליארד דולר (כולל חוב לתאגידים בנקאיים בהיקף 977 מיליון דולר).

 
  

קני רוזנברג יוצא מהצללים

בימים האחרונים הצטרף לדירקטוריון אל על קני (נפתלי) רוזנברג, אביו של אלי רוזנברג -שעמד בפרונט כבעלי השליטה בחברה. כלומר, עמד בפרונט על הנייר בלבד - עובדי החברה לא פגשו באיש, ואפילו תמונה של רוזנברג הצעיר לא פורסמה לתקשורת.
אבל כעת אפשר להחזיר את הבן אל מאחורי הקלעים, אחרי שהאב קני השלים לפני כחודשיים את העלייה מארה"ב לישראל. העובדה שעד כה לא החזיק באזרחות ישראלית לא אפשרה לו להיות בעלי שליטה בחברה שלמדינה יש מניית זהב בה. יודגש כי עדיין רוזנברג האב לא העביר את השליטה לידיו, אלא שכעת יש לו היתר לכך.

קני רוזנברג / צילום: יח"צ אל על
 קני רוזנברג / צילום: יח"צ אל על

לאורך כל ההתנגחויות של בעלי השליטה הקודמים, חברת כנפיים, והניסיון לטרפד את העברת השליטה בטענה כי רוזנברג הבן משמש כ"איש קש" לאביו, נהדפו הטענות לגבי המעורבות של האב בכך שהזרים כסף כהלוואה לבן. אל על, תחת הבעלות הקודמת, פנתה לרשות החברות בכדי שזו תשקול הענקת היתר רכישה למי שאינו אזרח ישראלי. בסופו של דבר העסקה אושרה לאחר שברשות החברות הדגישו כי רוזנברג הבן "יפעל כבעל שליטה יחיד באל על ויפעיל את אמצעי השליטה בחברה לפי שיקול דעתו העצמאי". עצמאי או לא, כעת יוכל קני המנהל רשת של מרכזים רפואיים בארה"ב לפעול בגלוי בחברה שרכש ממניעים ציוניים.

מי יחליף את דוד ברודט

ההודעה של יו"ר אל על דוד ברודט על עזיבתו את התפקיד לא מפתיעה. ברודט גויס לתפקיד באוקטובר האחרון, אבל עם כניסתו אמר כי הוא מגיע לקדנציה מוגבלת. הבחירה בברודט, לשעבר יו"ר בנק לאומי, נעשתה גם על רקע היכרותו עם משרד האוצר אחרי שכיהן כראש אגף התקציבים וכמנכ"ל המשרד - והוא הובא למעשה לנהל את המו"מ מול האוצר כשהחברה ניסתה להשיג סיוע כספי.

במכתב ששיגר לדירקטוריון החברה סיפר ברודט כי "הצטרפתי לאל על בגלל מצבה החמור מתוך הכרה בחשיבותה כחברת התעופה הלאומית של ישראל...לא הסתרתי, ואף אמרתי, כי באתי ל'שירות מילואים'. ביני לביני קבעתי לי יעדים, ואני שמח לומר שהם הושגו בהתאמה".

דוד ברודט / צילום: איל יצהר
 דוד ברודט / צילום: איל יצהר

מי יחליף את ברודט? עד למציאת יו"ר קבוע ישמש סגנו עמיקם בן צבי כמחליף. אולם ככל הנראה הוא לא יישאר בתפקיד: לגלובס נודע כי בשבועיים האחרונים נבחנות גם אופציות מחוץ לחברה. היו"ר החדש יצטרך לקחת בחשבון הפחתת שכר של 15% לעומת שכר היו"ר ב-2019 וצמצום הטבת כרטיסי טיסה.

האוצר שוקל הטבת חל"ת

בעורפה של אל על נושף ה-30 ביוני כמועד שבו יסתיים תשלום החל"ת על ידי המדינה. כ-3,800 מעובדי החברה עדיין בחל"ת, חלקם מאז מרץ 2020. כשליש מכלל העובדים (כ-1,900) יסיימו את העסקתם בחודשים הקרובים. אלא שעל פי הפעילות של אל על היא עדיין לא זקוקה למצבת כוח אדם של כ-3,800 עובדים.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד פנה לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להאריך את החל"ת לעובדי מגזרי התיירות והתעופה. ההערכות הן כי בסופו של דבר המדינה תבוא לקראת אל על, למרות ההפרות שלה מול הלקוחות, ויגובש מודל שיאפשר את הארכת החל"ת לענף שברור שבעוד כחודש עדיין ישאר רחוק מממדיו.

מאל על נמסר: "כפי שהבטחנו, עם השלמת מתווה הסיוע נאיץ את השבת הכספים ללקוחות. לצורך כך הוחזרו 300 עובדים שמאיישים את המענה הטלפוני, ואנו מתעתדים לסיים עם ההחזר תוך מספר שבועות".