אל על | בלעדי

כך הסכימה המדינה להפוך לחברת הביטוח של אל על בזמן הלחימה

עם ההסלמה הביטחונית, כמעט כל חברות התעופה הזרות השהו את פעילותן בארץ בגלל ביטול הביטוח על מטוסיהן • בדיון חסוי בוועדת הכספים הוחלט להעניק לאל על ערבות מדינה על סך 1.5 מיליארד דולר • הפסקת האש נכנסה לתוקפה לפני שההחלטה יושמה

מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בדיון מסווג שקיימה ועדת כספים ביום חמישי האחרון הוחלט להעניק לחברת אל על רשת ביטחון מהמדינה, במקרה של ביטול הביטוח על מטוסיה בזמני מלחמה - כך נודע לגלובס.

השמיים נפתחו, הצרות של אל על לא נגמרו: הכסף שמתעכב, "התרגיל" עם בעל השליטה והיו"ר שנטש

לחברות הביטוח ישנה אפשרות לבטל את הביטוח על מטוסים בזמן מלחמה, בהתראה של 24 שעות מראש, ולהוביל הלכה למעשה לעצירת הפעילות התעופתית. זו גם הסיבה שעם ההסלמה הביטחונית כמעט כל חברות התעופה הזרות מיהרו להשהות את פעילותן.

חברי ועדת כספים שהוזמנו לדיון שהוגדר חסוי, החליטו להעניק לחברה ערבות מדינה על סך 1.5 מיליארד דולר. כן הוחלט כי ענבל, חברת הביטוח הממשלתית, היא שתבטח את המטוסים בזמני חירום שבהם הביטוח הרגיל יבוטל. הדיון קיבל משנה תוקף ככל שהתארכו ימי הלחימה וככל שחברות התעופה הזרות לא חידשו פעילותן.

יצוין כי מהלך דומה נידון גם במבצעים קודמים ובאירועים ביטחוניים שהובילו לשיבוש התעופה ארצה והחוצה ממנה. בישראל רצו למנוע "תמונת ניצחון" שבה מטוסי אל על עומדים מקורקעים ולא בשל נסיבות שקשורות לקורונה, ולמעשה את סגירת השמיים.
עוד לפני שההחלטה יושמה, נכנסה לתוקפה הפסקת האש, והפעילות התעופתית שבה לסדרה.