טסלה תופסת תאוצה בישראל: המתחרים הסיניים לא מתכוונים להפקיר את הזירה

לגלובס נודע כי בימים האחרונים המותג הסיני החשמלי GEELY נערך להקמת אולם תצוגה, והוא לא האחרון שינחת השנה בישראל • בקרוב צפויים לפעול בארץ לפחות 11 מותגים סיניים • בינתיים ישראל הופכת ליעד משמעותי עבור מפעל טסלה בסין

מכונית חשמלית של טסלה בארץ / צילום: בר לביא
מכונית חשמלית של טסלה בארץ / צילום: בר לביא

שוק הרכב הישראלי הופך לוהט, ובעיקר קטגוריית הרכב החשמלי. מצד אחד ניצבת טסלה, ומצד שני המתחרות הסיניות שלא מוכנות להפקיר את הזירה.

כדי להמחיש את הקרב, צריך להסתכל על מפעל הייצור הסיני של טסלה, שישראל הפכה להיות אחד השווקים העיקריים שלו. כך עולה מנתוני יצוא הרכב, שפרסם איגוד הרכב הפרטי בסין. על פי נתוני האיגוד, במהלך חודש אפריל הסתכם סך היצוא של רכבי טסלה 3 מהמפעל בסין בכ-14 אלף יחידות, מתוכם נשלחו לישראל כ-1,500 יחידות שהם כ-11%.

גם היקף היצוא לישראל של המפעל של טסלה היווה קפיצת דרך השנה ביצוא הרכב הסיני לאירופה בכלל. על פי נתוני האיגוד, ברבעון הראשון של השנה הסתכם סך יצוא הרכב הסיני לאירופה, שרובו ככולו היה של כלי רכב חשמליים, ב-23 אלף כלי רכב. מתוכם נשלחו לישראל קרוב ל-2,000 יחידות, כולל כלי הרכב במשלוח של טסלה.

וטסלה לא לבד, המתחרות הסיניות שלה צפויות להתמודד בכל הכוח על זירת הרכב החשמלי בישראל. עד הרבעון השני של 2022 צפויים להתמודד בשוק הישראלי לפחות 11 מותגי רכב סיניים ביבוא סדיר. זהו מספר גדול יותר מאשר בכל שוק רכב אחר עם תקינה מערבית בעולם.

אולם תצוגה חדש בתל אביב

לגלובס נודע כי בימים האחרונים החלו ההכנות להקמת אולם התצוגה המרכזי של המותג הסיני GEELY בתל אביב. המותג, שמיובא לארץ על ידי קבוצת יוניון צפוי להיכנס לישראל לקראת הרבעון האחרון עם דגם קרוס-אובר חשמלי בעל טווח נסיעה של כ-400 ק"מ בין טעינות, במחיר משוער שינוע בין 150 ל-170 אלף שקל.

כלי הרכב יגיעו לישראל עם תקינה אירופאית מלאה, מה שיאפשר לשווק אותם בישראל ללא מגבלת כמות של תקינה לסדרות קטנות. אולם התצוגה של המותג מוקם בבית טויוטה ברחוב יגאל אלון בתל אביב, במקום בו נמצא כעת אולם התצוגה של המותג הסיני GAC, שגם הוא מיובא על ידי קבוצת יוניון. ככל הידוע השיווק של GAC נמצא כרגע בהמתנה לדגמים חדשים, אולם מועד הגעתם לא ידוע.

גם כלמוביל נערכת למתקפת הנגד על טסלה. אתמול נחת בישראל משלוח ראשון לתקינה של המכוניות החשמלית החדשה של יונדאי, איוניק 5, לתקינה ולבחינה לקראת השיווק המתוכנן במהלך חודש יולי. האיוניק 5 גדולה בממדיה מטסלה 3 ומוצעת עם גרסאות רגילות, גרסאות ביצועים וטווח שמתחיל בכ-480 ק"מ. המחירים באירופה מקבילים לאלה של טסלה 3 ולפיכך אפשר לצפות למחיר התחלתי משוער באיזור 190-200 אלף שקל.

הגירעון המסחרי מול סין גדל

יצוא כלי הרכב של טסלה מסין לישראל, שהסתכם עד כה בקרוב ל-90 מיליון דולר, מהווה גם תרומה לא מבוטלת להגדלת הגירעון המסחרי של המדינה מול סין, שהיא שותפת הסחר השנייה בגודלה של ישראל. בשנה שעברה הסתכם היקף הסחר עמה בכ-17.5 מיליארד דולר והגירעון המסחרי של ישראל מולה עמד על כ-18%. על פי ההערכות, בתחילת 2022 צפוי להיחתם הסכם סחר בין ישראל לסין שיאיץ עוד יותר את יבוא הרכב מסין לישראל.

על פי נתוני הרישוי, עד כה מסרה טסלה בישראל כ-363 כלי רכב, מתוכם 230 במשלוח הראשון ו-133 במשלוח השני של כ-1,500 מכוניות מסין, שנפרקו בנמל בחודש שעבר. תנופת המסירות התעכבה עד כה בשל המצב הבטחוני ועל פי ההערכות, טסלה תסיים את מסירות חודש מאי עם 200-300 יחידות, בהתאם לקצב פעילות אתר המסירות שלה.

בנוסף, צפוי לנחות ביוני משלוח נוסף של כלי רכב מארצות-הברית, שיכלול ככל הנראה גם מספר יחידות של רכבי הפנאי טסלה Y לניסוי והערכה, אך על כך דובר טסלה סירב להגיב ואמר כי החברה לא מגיבה על שמועות.

בתוך כך, חנכה טסלה את תחנת הטעינה המהירה השנייה שלה בישראל, בקניון עזריאלי בכניסה הדרומית של חיפה. התחנה כוללת 6 עמדות טעינה בקיבולת של 250 קילוואט, שיכולות להוסיף לרכבי טסלה 3 טווח נסיעה של כ-120 קילומטר בתוך 5 דקות. עמדות נוספות בערים נוספות ייפתחו בהמשך השנה.

טסלה ממשיכה להרחיב במקביל נוכחות באירופה והחודש החלה לשווק גם בשווקים בעלי כוח קניה נמוך ובראשם רומניה והונגריה. ברומניה המחיר של טסלה 3 בסיסית (דגם SR פלוס) הוא כ-43 אלף יורו שהם כ-170 אלף שקל.