הפוקוס במניות: ירידה חדה בהנפקות אג"ח קונצרניות במאי

מסיכום שערכו כלכלני חברת מידרוג עולה כי היקף הנפקות אג"ח קונצרני בחודש מאי הסתכם בכ-3.1 מיליארד שקל לעומת כ-5.9 מיליארד שקל בחודש מאי 2020

אבי שטרנשוס / צילום: יח"צ
אבי שטרנשוס / צילום: יח"צ

בעת ששוק ההנפקות הראשוני של מניות ממשיך להתחמם, בשוק האג"ח הקונצרני נרשמה ירידה חדה בהיקף ההנפקות בחודש שעבר. 

מסיכום שערכו כלכלני חברת מידרוג עולה כי היקף הנפקות אג"ח קונצרני בחודש מאי הסתכם בכ-3.1 מיליארד שקל (11 מנפיקים), זאת לעומת כ-5.9 מיליארד שקל בחודש מאי 2020, על ידי 18 מנפיקים - ירידה בשיעור של כ-47%.

במידרוג מציינים כי היקף ההנפקות המתון בחודש החולף הושפע ככל הנראה מהזעזועים הבטחוניים שהשפיעו באופן שלילי על שוק ההון בחלק מהחודש, מהיעדרם של מוסדות פיננסיים (בנקים, חברות ביטוח וחברות כרטיסי אשראי) בקרב המנפיקים בחודש זה (לעומת היקף הנפקות של כ-1.4 מיליארד שקל בידי מוסדות פיננסיים במאי אשתקד), היעדר חברות תשתית ממשלתיות ובשל מיעוט הנפקות על ידי סקטור נדל"ן ובינוי. 

מתחילת השנה (בחודשים ינואר-מאי 2021 ) הסתכם היקף ההנפקות המצטבר של אג"ח קונצרני בכ-19.8 מיליארד שקל ירידה של 14% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

אבי שטרנשוס מנכ"ל מידרוג, מציין כי "היקף הגיוסים בשוק האג"ח הקונצרני התמתן בחודש מאי אולם הוסיף להפגין נגישות טובה למנפיקים ממגוון ענפים ובאיכות אשראי גבוהה. הריבית והמרווחים הנמוכים צפויים להמשיך ולתמוך בגיוסי החברות גם בהמשך השנה". 

בחודש שעבר גייסו חברות מתחום נדל"ן ובינוי כ-400 מיליון שקל בלבד (כ-13% מסך ההנפקות בחודש זה), זאת בהשוואה לכ-1.5 מיליארד שקל (25%) בחודש מאי אשתקד. ה ירידה בהיקף ההנפקות בסקטור זה בולטת גם בתקופה המצטברת ינואר-מאי 2021, שבה הונפקו אג"ח בהיקף של כ-9.2 מיליארד שקל בידי חברות נדל"ן ובינוי, בהשוואה לכ- 13 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2020. "ירידה זו מוסברת בהיקף הנפקות מתון יחסית מצד חברות הנדל"ן המניב הגדולות שהובילו הנפקות דומיננטיות בשנה שעברה, בין השאר לצורך הצטיידות במזומנים ברקע משבר הקורונה", אומרים במידרוג.

בחודש שעבר לא נרשמו כלל הנפקות בסקטור מוסדות פיננסיים ואילו היקף ההנפקות בסקטור העסקי שאינו נדל"ן (תעשייה, מסחר, אנרגיה ושירותים) הסתכם בחודש מאי בכ- 2.7 מיליארד שקל, על ידי 7 מנפיקים שונים, זאת לעומת הנפקות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בחודש מאי אשתקד. שתי הנפקות בלטו בסקטור זה: האחת היא רפאל מערכות לחימה מתקדמות, שגייסה כ-800 מיליון שקל בהנפקה למשקיעים מוסדיים, והשנייה היא החברה לישראל, עם היקף גיוס של כ-750 מיליון שקל. מנפיקה בולטת נוספת היא חברת הליסינג אלבר, עם גיוס של כ-355 מיליון שקל.