"שיטות חמורות שפגעו בשוק הפרסום המקוון": גוגל תשלם קנס של 220 מיליון אירו לצרפת

כחלק מהסדר עם הרגולציה הצרפתית, אלפאבית, חברת האם של גוגל, הסכימה לשלם קנס של כ-220 מיליון אירו (כ-270 מיליון דולר) לצרפת • נגד ענקית הטכנולוגיה נטען שהיא מנצלת את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום הדיגיטלי • גוגל התחייבה להקל על מתחריה בצרפת ב-3 השנים הקרובות

משרדי גוגל בצרפת / צילום: Reuters, Charles Platiau
משרדי גוגל בצרפת / צילום: Reuters, Charles Platiau

אלפאבית , חברת האם של גוגל, הסכימה לשלם קנס של כ-270 מיליון דולר (220 מיליון אירו) כחלק מהסדר עם הרגולציה הצרפתית באחת מתביעות ההגבלים העסקיים. הטענה נגד גוגל הייתה שענקית האינטרנט ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק הפרסום הדיגיטלי. רשות התחרות הצרפתית אמרה כי השרת של גוגל, המכונה DoubleClick for Publishers העניק יתרון לגוגל במכירת פרסום, בין השאר באמצעות אחזקת מידע על הצעות מחיר יריבות של מתחרים. הרשות ציינה בהודעתה כי "גוגל העניקה יחס מועדף לטכנולוגיות שלה, הן בכל הנוגע להפעלת שרת המודעות DFP, המאפשר למפרסמים של אתרים ויישומים למכור פרסום, והן בכל הנוגע למכירות".

החקירה הזו נפתחה לאחר פניות של חברת News Corp, קבוצת לה פיגארו 1 וקבוצת קוסל לה וויקס. בהודעת הרשות נכתב כי "השיטות המדוברות חמורות במיוחד משום שהן הענישו את מתחרותיה של גוגל בשוק הפרסום ואת מפרסמי התארים והיישומים הניידים. בין אלה, קבוצות העיתונאים, כולל אלו שהיו בראשית הפנייה לרשות, הושפעו". בנוסף, הרשות הזכירה כי חברה במעמד דומיננטי כמו גוגל "כפופה לאחריות מסוימת" הכוללת התנהגות שמעודדות תחרות יעילה. על פי הודעת הרשות, גוגל לא ערערה על העובדות ואף ביקשה את ההסדר שנקבע.

גוגל התחייבה להקל על המתחרים

רשות התחרות בצרפת הודיעה היום כי בנוסף להטלת הקנס, היא קיבלה התחייבות מצד גוגל שתקל על המתחרים שלה בשימוש בכלי המודעות המקוונות שלה וכי תשנה את שיטות הפעולה של שירות הפרסום שלה ושל פלטפורמות המכירות שלה. ההתחייבות של גוגל תהיה בתוקף לשלוש השנים הקרובות. למעשה, ההתחייבות של גוגל אמנם מחייבת אותה רק בצרפת, אבל זה עשוי ליצור תקדים בשאר העולם - הצורה בה גוגל תפתור את תלונות דומות של מפרסמים ומתחרות.

גוגל לא הגיבה לדיווח. החברה אמרה בעבר כי כלי הפרסום הדיגיטלי שלה עובדים על המוצרים של המתחרים ושהיא מעדכנת באופן קבוע את המערכות על סמך משוב חיצוני כדי לשרת טוב יותר את המשתמשים ואת המערכות השונות.

איזבל דה סילבה, נשיאת רשות התחרות הצרפתית, מסרה בהצהרה כי "החקירה המהירה במיוחד חשפה תהליכים בהם גוגל, הבנויה על דומיננטיות ניכרת בשרתי מודעות לאתרים ויישומים, גברה על מתחרות שלה בשרתי המודעות ובפלטפורמות ה-SSP". עוד אמרה דה סילבה כי "שיטות חמורות מאוד אלה פגעו בתחרות בשוק הפרסום המקוון המתפתח ואפשרו לגוגל לא רק לשמור, אלא גם להגדיר את מעמדה הדומיננטי. סנקציה זו והתחייבויות אלה יאפשרו לבסס מחדש שוויון לכל השחקנים ויכולת של בעלי אתרים לנצל את שטח הפרסום שלהם בצורה טובה יותר".