הקורונה עשתה לו טוב: אתר טרמינל X של קבוצת פוקס בדרך לבורסת ת"א

אחרי הנפקת ריטיילורס לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל, פוקס נערכת להנפקת אתר הסחר של הקבוצה • מכירות האתר זינקו ב-183% בשנת 2020 לעומת השנה הקודמת

הראל ויזל, בעלים של פוקס / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, בעלים של פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

אחרי ההנפקה של ריטיילורס  לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל (לפני הכסף) - קבוצת פוקס  נערכת להנפקת אתר האונליין טרמינל X.

את הפלטפורמה המקוונת שלה השיקה הקבוצה בנובמבר 2017 וכבר אז הצהירה כי "תהיה גדולה יותר מאסוס", האתר הבריטי החביב על הקונים הישראלים. טרמינל X הלכה על פורמט דומה: פלטפורמה שתאגד תחתיה עשרות מותגים בינלאומיים לצד מותגי קבוצת פוקס. כיום מאגד האתר כ-160 מותגים, האחרון שבהם הוא של רשת הספורט דקטלון. דרך האתר משווקים גם מוצרי יוניקלו (בכמות סמלית), רשת יפנית שאין לה נוכחות בישראל.

 
  

מהמצגת שפרסמה טרמינל X עולה כי מכירותיה צומחות במהירות וגם שיעור הרווחיות הולך ומשתפר: ב-12 החודשים שבין תחילת אפריל 2020 לסוף מרץ 2021 רשמה החברה מכירות של 294 מיליון שקל, זאת לעומת מכירות של 226 מיליון שקל בשנת 2020. הפער המשתקף של 68 מיליון שקל מתייחס למכירות הרבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון הראשון של 2020, שרק לקראת סופו התפרצה בישראל מגפת הקורונה שהזניקה את מכירות האונליין. ואכן עולה מהמצגת, כי מכירות טרמינל X ב-2020 היו גבוהות פי 2.83 (עלייה של 183%) מהמכירות שרשם האתר ב-2019 (השנה הקלנדרית האחרונה שלפני הקורונה) - 80 מיליון שקל בלבד.

העלייה במכירות הובילה לשיפור חד ברווחיות של טרמינל X. בשעה שב-2019 הציג האתר EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) שלילי בשיעור של 30% מהמכירות, ב-2020 כבר נרשם EBITDA חיובי בשיעור של 6% מהמכירות (כלומר כ-14 מיליון שקל). מגמה זו נמשכת גם ב-2021, כאשר ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף מרץ 2021 עמד שיעור ה-EBITDA על 16% מסך המכירות. כך, שה-EBITDA הסתכם בתקופה זו ב-47 מיליון שקל.

שווי של 1.1 מיליארד שקל?

מטרת הנתונים הללו לנסות להעריך את השווי הנוכחי של טרמינל X, וזאת כאשר בעולם נוהגים כיום לתמחר אתרים מסוג זה לפי מכפיל מכירות ממוצע של 4. עם זאת, חברה בעלת שיעורי צמיחה גבוהים יותר מהממוצע בענף ובעלת שיעורי EBITDA גבוהים יותר תזכה במכפיל גבוה יותר, ולהיפך.

מכפיל ממוצע זה משקף לטרמינל X שווי של 1.18 מיליארד שקל לפני הכסף, אולם שיעורי הצמיחה של האתר גבוהים יותר מהממוצע בענף כך שלכאורה עשויה החברה אף להשיג מכפיל הכנסות גבוה יותר. לאתר יש יכולת לצמוח בישראל ובמדינות אירופאיות קרובות (למשל יוון) בעלות שיעורי חדירה נמוכים של מכירות מקוונות, והוא גם מתוכנן להתרחב לתחום נוספים כגון קוסמטיקה ומוצרי בית. כך, שהשאלה המרכזית היא כיצד יחליטו המשקיעים לתמחר את אפשרויות הצמיחה של החברה.

המתחרים מהארץ ומהעולם

במי מתחרה טרמינל X? במצגת למשקיעים בחלק מהשקפים ההשוואה היא אל מול פלטפורמות מרובות מותגים דוגמת אסוס ונקסט הבריטיות והאתר שהתחזק משמעותית אצל הקונים הישראלים (בעיקר הצעירים), SHEIN, אתר סיני המציע מוצרי אופנה ומוצרים לבית במחירים נמוכים (במותג עצמאי).

לפי המצגת, לאתר של הרשת הבריטית נקסט שפעיל בישראל מאז 2012 יש נתח של 19% בתנועת הגולשים והיקף הזמנה של 202 שקל בממוצע, לטרמינל X נתח של 11% עם היקף הזמנה של 314 שקל בממוצע, שיין עם 9% והזמנה ממוצעת של 270 שקל ואסוס עם 5% והזמנה ממוצעת של 217 שקל. יש לזכור שבהזמנה מאתרים בינלאומיים קיים פטור ממסים בקנייה של עד 75 דולר ולכן רוב הקונים לא יעברו את הרף הזה לטובת הפטור שהעוסקים בישראל חולמים לבטל. אגב, עם ההשקה בקבוצת פוקס השמיעו אופציה של הקמת הפלטפורמה המקוונת מקפריסין על מנת שגם החברה תוכל למכור במנגנון הפטור ממס. בסופו של דבר החברה הוקמה בישראל.

במצגת מצביעה טרמינל X על תנועת גולשים גבוהה משמעותית משל אתרים ישראליים אחרים כמו קסטרו, רנואר, דלתא, פקטורי 54 ועדיקה, אלא שיש לזכור שלזכות טרמינל X עומד ריבוי המותגים בפלטפורמה כך שלא מדובר בתחרות בין מוצרי פוקס לשם הדוגמה אל מול רנואר. בגרף המבקרים באתר בולט זינוק דרמטי בימי המכירות של מבצעי נובמבר-דצמבר כך שבשיאם נרשמו 2.8 מיליון מבקרים בחודש בטרמינל X לעומת כמיליון ברנואר.

בזכות מדיניות המשלוחים

אחד המהלכים שתרמו לזינוק במכירות באתר נוגע למדיניות השילוח (שללא ספק כרוכה בעלויות לא מבוטלות): אספקת המוצרים, עד הבית, נעשית באותו היום או למחרת. על פי דיווחי החברה נגזרת עלויות השיווק מהמכירות פחתה עם השנים: מכ-31% ב-2018 עד ל-8.7% ב-2020 ול-7.2% ברבעון הראשון של השנה.

היקף ההזמנות היומי עומד על כ-12 אלף כשמצגת משקפת החברה פוטנציאל צמיחה בסגמנטים השונים, כך למשל בתחום ההנעלה: בישראל סך מכירות מוצרי ההנעלה שנעשים אונליין עומד על 18% לעומת 10% ביוון, 29% בגרמניה ו-38% בארה"ב.

הפוטנציאל למכירות מוצרי טיפוח שאליו מתכננת החברה להיכנס משתקף מהנתון שעל פיו שיעור הקניות באונליין בתחום המוערך במכירות של 6.5 מיליארד שקל (לשנת 2020) עומד על 12% בישראל לעומת 19% בארה"ב. בתחום מוצרי הבית שגלגל ב-2020 היקף של 9.7 מיליארד שקל, שיעור המכירות המקוונות עמד על כ-13% לעומת 17% בארה"ב ו-20% בבריטניה.

לפני כחודש השלימה קבוצת פוקס את ההנפקה של החברה הבת ריטיילורס בהיקף כולל של 570 מיליון שקל. ההנפקה שיקפה לרייטיילורס שווי של 1.8 מיליארד שקל לפני הכסף. ריטיילורס משווקת מוצרי ספורט בארץ, בקנדה ובאירופה. בישראל מונה הרשת 91 חנויות נייק, 62 חנויות פוט לוקר ושש חנויות דרים ספורט.

את ההנפקה של טרמינל X בבורסה בת"א מובילים ווליו בייס חיתום והנפקות והבנק השוויצרי UBS, כאשר ווליו בייס אחראים לשיווק למשקיעים הישראלים ואילו UBS אחראים לשיווק למשקיעים הזרים.

טרמינל X | תעודת זהות

הקמה: נובמבר 2017
בעלים: קבוצת פוקס-ויזל
תחום פעילות: אתר סחר אונליין
מכירות: 294 מיליון שקל (ב-12 החודשים שבין אפריל 2020 למרץ 2021)
היקף הזמנות יומי: 12 אלף
סכום הזמנה ממוצע: 314 שקל