יין | פיצ'ר

רוזה אהוב שלי, הרנסנס של היינות הוורודים

לא סתם חווים יקבי הרוזה בפרובאנס לאחרונה גל קניות של יקבים בידי מיליארדרים ותאגידי יוקרה • לאחרונה הגיעו לארץ כמה יינות רוזה פרובנסליים מצטיינים

לרגל יום הרוזה הבינלאומי: 5 המלצות ורודות / צילום: יח"צ
לרגל יום הרוזה הבינלאומי: 5 המלצות ורודות / צילום: יח"צ

היינות הוורודים חווים רנסנס ששיאו רק לפניו. לאחרונה התפרסם כי בעקבות הביקוש ליינות הרוזה של פרובאנס ולא סתם  יוקרה, מחירי הקרקעות הוכפלו ומתקרבים לאלו של שמפאן. את שאטו ד'אסקלן יצרנית וויספרינג אנג'ל למשל קנה תאגיד lvmh, בית השמפניה רודרר קנה נתח ביצרן העלית שאטו אוט (ott) ואת מיראבל קנו בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי.

"רוזה עבר בעולם משלב הטרנד לשלב הקבע. זה לא אופנה של קיץ או חורף, של זמן ביום או של סוג הארוחה. זה יין שכבר מותאם להכל - מחוף הים ועד מסעדות שף ושעתידו עוד לפניו", אומר אלעד סלובטיק, מנכ"ל אספיריט, יבואנית שאטו ד'אסקלאן.

השינוי הזה גם מגיע למסעדות ולשוק בישראל. "רוזה היה יין שבאופן מסורתי, אנשים היו סלחניים לגביו. שיהיה קר - ויהיה בסדר. רק לאחרונה יש עליית מדרגה בציפייה של הלקוח לאופי של הרוזה", אומרת הסומליירית שירה צידון ממלון הנורמן, שם מוגשים שלל יינות רוזה בכוס.

האם בקרוב יחלפו הימים בהם ניתן היה לקנות בקבוק רוזה איכותי בכמאה שקלים? הסומליירים דווקא אופטימיים. "ישארו יינות רוזה יין נגישים וכיפיים לשתייה, למרות עליות המחיר", אומר צור לסטר, סומלייה טאיזו, שם יושק בסוף השבוע הנוכחי פינק בראנץ' - בסימן רוזה. נרגענו.

יינות רוזה חדשים ומומלצים 

פאלם של וויספרינג אנג'ל - לחובבי הרוזה הקליל והמינרלי. ענבי גראנש מפרובאנס, שמנפקים כאן יין מפתיע, עגול ומהנה, עם פקק מתברג שקל לפתוח גם על שמיכה בחוף הים. 75 שקלים לבקבוק, להשיג בחנויות היין.

ביי אוט - by ott - יקב אוט הוא מהמפורסמים ביקבי חבל בנדול, שבאיזור היין של קוט דה פרובנס. ביי אוט הוא הרוזה הנגיש יותר של יקב הפאר הפרובנסלי. יין אלגנטי, צבעו ורוד, נחושתי כמעט עם טעמי הדרים וארומות של פירות קיץ (משמש, אפרסק. כאלה). 109 שקלים. להשיג בחנויות יין.

פנטיני קללנטה - יקב rose - מיינות הרוזה המרשימים והמיוחדים שטעמתי בשנה האחרונה. קללנטה מגיע מחבל אברוצו שבמרכז איטליה. ענבי מרלו נבצרים בחשכת הלילה ומוסבים לתירוש באמצעים מסורתיים. התוצאה: יין סופר ארומטי, עתיר טעמי תות, ורדים ופירות, שהפך להיסטריה עולמית. הכי רחוק שיש מהאיפוק המינימליסטי של פרובאנס. 109 שקלים. להשיג בחנויות היין וברשתות הטורקי, עולם היין ושר המשקאות.

סגל דישון - בשקט בשקט, עידו לוינסון עושה מהפכת איכות אמיתית ביקבי סגל-ברקן ומחזיר עטרה ליושנה. רוזה דישון של סגל הוא אחד הוורודים המהנים בישראל, מינרלי ועם חומציות גבוהה וגוף קליל בהשוואה לאחיו הרבים והקומפוטיים בישראל. סחתיין. 79 שקלים. כשר.

תבור אדמה ברברה - עוד רוזה מצוין שלא מבייש את מסורת הייצור הוורודה של היקב הגלילי. רוזה אדמה מתבסס על ענבי ברברה, שמעניקים בישראל תוצאות מצוינות ביינות רבים - וחבל שלא משתמשים בהם יותר. לרגל יום הרוזה הבינלאומי ב-12.6, נמכר בקבוק מגנום של היין בחנות המבקרים של תבור ב-99 שקלים.