קרן הביוטק השלישית של פרופ' אריה בלדגרין: וידה וונצ'רס גייסה 825 מיליון דולר

הקרן מסרה כי תתרכז בהשקעה בחברות עם מדע פורץ דרך • לכלל קבוצת וידה, שהוקמה רק ב-2017, יש כעת הון מנוהל כולל של 1.7 מיליארד דולר להשקעה בחברות ביומד חדשניות

אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה
אריה בלדגרין / צילום: אלי דסה

הקרן השלישית בקבוצת וידה וונצ'רס שמוביל משקיע הביומד המיתולוגי אריה בלדגרין, השלימה בסוף השבוע גיוס של 825 מיליון דולר. כעת יש לקבוצת וידה שהוקמה רק ב-2017, הון מנוהל כולל של 1.7 מיליארד דולר להשקעה בחברות ביומד חדשניות. הקרן מסרה כי תתרכז בהשקעה בחברות עם מדע פורץ דרך, ובחלק מן המקרים גם תקים בעצמה חברות סביב פריצות דרך מדעיות בשלבים מוקדמים.

בלדגרין מוכר בעיקר כמי שהקים את חברת התרופות לסרטן קייט פארמה ומכר אותה לתאגיד התרופות גיליאד תמורת 11.9 מיליארד דולר, אחד האקזיטים הגדולים אי פעם בתחום, והגדול ביותר יחסית לשלב aבו הייתה באותו הזמן החברה. עוד לפני כן הספיק להקים ולמכור חברות בסכום כולל של קרוב ל-2 מיליארד דולר.

מאז המכירה של קייט' בלדגרין עוסק במספר מיזמים מעניינים. החברה שהקים כדי להיות הדור הבא של טכנולוגיית ה-CAR-T שפותחה בקייט, Allogene , נסחרת לפי שווי של מעל 3 מיליארד דולר. לאחרונה השקיע בחברת הביולוגיה הסינתטית Ginkgo Bioworks, שעשויה יום אחד לגדל יצורים חיים חדשים. חברת ההשקעות Belco של בלדגרין, הייתה אחת המשקיעות המובילות בסבב גיוס ענק של החברה, לפי שווי של 15 מיליארד דולר.

לבלדגרין גם חברה לנדל"ן בתחום הביוטק, כולל מעבדות ומתחמי עבודה לחברות ביוטק, אשר בה השקיעה גם חברת הביטוח הישראלית הראל.

הקרנות הקודמות מקבוצת VIDA, השקיעו בין היתר בחברות כמו Tectonic Therapeutic שהוקמה על ידי פרופסורים מאוניברסיטת הרווארד ופיתחה גישה חדשה של ביולוגיה חישובית לתכנון תרופות לקולטנים מסוג GPRC שכרגע קשה לאתר עבורם תרופות; Kinnate העוסקת בתכנון של תרופות לסרטן, AskBio מתחום ההנדסה הגנטית; חברת הסרטן Kronos Bio שהוקמה על ידי בכיר לשעבר בגיליאד, ועוד. חלק מן החברות הן פרטיות וחלק ציבוריות.

"כמשקיעים, בוני חברות ותומכי תחום מדעי החיים, כל אחד מאיתנו בווידה מונע על ידי ההזדמנות להוציא לפועל את הכוח של המדע", אומר בלדגרין. "מתחילת דרכנו ועד היום, עם סגירת הגיוס לקרן השלישית, המטרה שלנו היא להפוך חלומות לטיפולים פורצי דרך לחולים. בשלוש השנים האחרונות, הגישה המוכחת שלנו להשקעה במדעי החיים איחדה בין רשת של מומחים ומשקיעים, שלא נרתעים מן האתגרים המובנים בתחום פיתוח התרופות, ורוצים לשנות באופן מהותי את הרפואה האנושית".