על קו הגמר: לאומי פרטנרס ושיכון ובינוי "ראש בראש" על רכישת השליטה בפז

פז דיווחה כי היא ממשיכה לבחון את שתי ההצעות לאחר שהדירקטוריון דחה הצעה שלישית, של חברת תחנות הדלק ארקו הפועלת בארה"ב, בשל העדר סינרגיות

תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי

התקדמות במהלך למכירת השליטה בחברת האנרגיה והקמעונות פז, שדיווחה כי היא ממשיכה לבחון שתי הצעות לרכישת השליטה בה - מחברת שיכון ובינוי ומקבוצת משקיעים בראשות לאומי פרטנרס. הצעה שלישית, שהוגשה בידי חברת תחנות הדלק ארקו, הפועלת בארה"ב, נדחתה בידי הדירקטוריון, בשל העדר סינרגיות בין פעילותה ובין פעילות פז.

פז , הנסחרת בשווי של כ-3.8 מיליארד שקל, מדווחת כי לאחר מספר דיונים שקיים דירקטוריון החברה בתקופה האחרונה בקשר עם ההצעות, ולאחר שביצע בדיקות כלכליות, משפטיות, רגולטוריות ואחרות בנוגע אליהן (לרבות באמצעות יועצים חיצוניים), החליט הדירקטוריון לקדם את תהליך הבחינה והמגעים עם שניים מהמציעים. זאת, במטרה להשיא את ערכן של ההצעות, ובהמשך לגבש החלטה סופית לגביהן.

עם זאת, בפז הדגישו כי בשלב זה אין ביכולת החברה להעריך מה יהיו תוצאותיהן של השיחות והמגעים עם המציעים. כמו כן, אין ביכולתה של פז להעריך אם יהיה בכך כדי להוביל לעסקה כלשהי למכירת השליטה בה בדרך זו או אחרת.

שני המציעים שעימם ימשיך הדירקטוריון במגעים הם כאמור קבוצת לאומי פרטנרס וחברת שיכון ובינוי. על פי ההערכות, יתקיימו שיחות ומגעים עם שני המציעים במהלך החודשיים הקרובים, קרי לכל המאוחר עד סוף אוגוסט.

פז מפעילה 256 מתחמי תדלוק ומתחמים קמעוניים, אשר במרביתם פועלות חנויות הנוחות Yellow של החברה. פז היא גם בעלת שטחי הנדל"ן שעליהם ממוקמים 106 ממתחמי התדלוק שלה, וכן זכויות קנייניות במגרשים עצמאיים שאינם משמשים לתחנות.

בנוסף, עוסקת פז בשיווק ישיר של דלקים ומוצרי נפט לחברות ומפעלים ברחבי ישראל, וכן לחברות תעופה. פעילות החברה כוללת גם בעלות על חברות בנות מתחומי התעשייה, וכן בעלות על בית הזיקוק באשדוד.

פז מתנהלת בשנים האחרונות כחברה ללא גרעין שליטה, מאז מכר בעל השליטה הקודם צדיק בינו את מניותיו לגופים המוסדיים בעקבות דרישות חוק הריכוזיות. בתקופה האחרונה החלו משקיעים שונים לבחון את האפשרות להשתלט על פז, ושלוש הצעות הוגשו כאמור לדירקטוריון פז, שבראשו עומד היו"ר הראל לוקר.

לאומי פרטנרס: הקצאה של 20% מפז

הצעה אחת הגישה כאמור קבוצת משקיעים שאותה מובילה חברת לאומי פרטנרס, שהיא זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי . ההצעה המקורית של הקבוצה כללה הזרמת הון לפז כנגד הקצאה של 20% ממניות פז, לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל לפני הכסף, לצד קבלת אופציה להקצאה נוספת של 5% ממניות פז, לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל לפני הכסף.

את קבוצת הרוכשים גיבש אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס, והיא מורכבת גם מיזם הנדל"ן רוני יצחקי, מהאחים לבנת שמחזיקים בענקית התשתיות וההובלה תעבורה, וכן מקרן התשתיות תש"י בניהולו של ירון קסטנבאום. את ההצעה הגישה לאומי פרטנרס לדירקטוריון פז, ואף ענתה על שאלות הקשורות אליה, אולם עד כה לא התנהל משא ומתן בין הצדדים.

כעת, צפויה פז להודיע לקבוצת המשקיעים על נכונותה לקיים מגעים בנושא. יש לציין כי אותה הצעה מקורית שיקפה פרמיית שליטה, אולם מאז טיפס שוויה של פז ל-3.9 מיליארד שקל, כך שכעת צפוי דירקטוריון פז לדרוש השקעה לפי שווי גבוה יותר.

הצעה למיזוג עם שיכון ובינוי אנרגיה

אם הצעה זו מבוססת על רכישת השליטה בפז במתכונתה הנוכחית, הרי שהצעתה של שיכון ובינוי שונה בתכלית. מדובר בהצעה אסטרטגית למיזוגה של פז עם חברת שיכון ובינוי אנרגיה בעסקת מניות, שתהפוך את שיכון ובינוי לבעלת השליטה בחברה הממוזגת.

שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף, שלחה בסוף מאי מכתב ליו"ר פז, הראל לוקר, ובו הצעה למזג את החברה הבת, שיכון ובינוי אנרגיה (שו"ב אנרגיה) לתוך פז, בתמורה להקצאה של 58% לפחות ממניות פז לידיה של שיכון ובינוי. 

שיכון ובינוי הסבירה אז, כי האסטרטגיה של חברת פז משתלבת היטב עם הנכסים, היכולות והידע שכבר היום קיימים בשו"ב אנרגיה. כך, שקבלת ההצעה תהווה האצת והטעמת יישום תוכנית הדירקטוריון באופן כמעט מיידי.

שיכון ובינוי, תחת הנהגתו של יו"ר והמנכ"ל תמיר כהן, מובילה כיום מהלך להנפקה בבורסה של מניות החברה הבת, שיכון ובינוי אנרגיה. עם זאת, המהלך מתנהלת באיטיות יחסית לאור האפשרות הנוספת למיזוגה של שו"ב אנרגיה עם פז.

לדעת שיכון ובינוי, הרציונל בבסיס המיזוג המוצע נובע מהישענותו על שלוש רגליים המפורטות בתוכנית העסקית של פז: מעבר מאנרגיה ישנה לאנרגיה חדשה, ייזום נדל"ן ורכישות אסטרטגיות.

במכתב לדירקטוריון פז נאמר עוד, כי "שיכון ובינוי אנרגיה היא אחת החברות המובילות בישראל בתחום האנרגיה, עם פרויקטים מותקנים בפיתוח מתקדם בארץ ובחו"ל. רכישת שו"ב אנרגיה על-ידי פז מממשת באחת את האסטרטגיה של פז למעבר לעולם החדש של האנרגיה".