בכל שבוע שמועות על עסקה: איך הפכה לאומי פרטנרס לחברה הפעילה בשוק ההון

זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, שכבר חולשת על פורטפוליו של כ-4 מיליארד שקל, יצרה לעצמה תיק השקעות אקלקטי, שעליו נוספה השבוע חברת האבטחה "צוות 3" • מנהל ההשקעות הראשי של לאומי פרטנרס: "רוצים לייצר תשואה עודפת ומצד שני לא להיות תלויים בשוק ההון"

יובל זעירא, מנהל השקעות ראשי, לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי
יובל זעירא, מנהל השקעות ראשי, לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי

נדמה כי כמעט לא עובר שבוע בתקופה האחרונה מבלי ששמה של לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי , עולה לכותרות בהקשר של השקעה חדשה או מימוש רווחים באחת מהחזקותיה הוותיקות. החברה הבנקאית ממצבת את עצמה בשנים האחרונות כאחת מחברות ההשקעה הגדולות במשק, עם פורטפוליו שהיקפו כ-4 מיליארד שקל, המרוכז בעיקר בתחומי האנרגיה, הקמעונות, הפיננסים, הנדל"ן והטכנולוגיה.

לאומי פרטנרס, בניהולו של אבי אורטל, מובילה את המגמה של הבנקים בישראל, להרחיב את מקורות ייצור הרווחים שלהם מעבר לפעילות הבנקאית המסורתית, באמצעות השקעות בחברות ריאליות, שהשבחתן העתידית תניב להם ערך בעת המימוש.

השבוע חתמה לאומי פרטנרס על עסקת השקעה נוספת לרכישת 20% ממניות חברת האבטחה "צוות 3" בסכום המוערך בכ-65 מיליון שקל. על ההסכם, המשקף לצוות 3 שווי חברה של למעלה מ-300 מיליון שקל, חתמו מצד אחד אבי אורטל מנכ"ל לאומי פרטנרס ויובל זעירא מנהל תיק ההשקעות של לאומי פרטנרס, ומהצד השני מנכ"ל ומייסד חברת האבטחה, ניר גלבוע, והמשקיעים הוותיקים שמואל בוקסר ויאיר לרנר (המוכרים בעסקה).

אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי
 אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס / צילום: אורן דאי

העסקה הנוכחית היא האחרונה בשלל השקעות שמבצעת לאומי פרטנרס בתחומי פעילות מגוונים - החל מחברה למוצרי טיפוח הגוף, דרך רשת חנויות אופנה ומימון חוץ-בנקאי ועד פיתוח מוצרי רפואה וטכנולוגיה. מתחילת השנה ביצעה החברה הבנקאית השקעות בהיקף של יותר ממיליארד שקל, שנוספו לתיק ההשקעות שלה, שעמד בסוף 2020 על יותר מ-3 מיליארד שקל.

התנופה בהשקעות של לאומי פרטנרס בחודשים האחרונים לא מגיעה כאמור יש מאין, אלא ממדיניות מכוונת של בנק לאומי. ביולי 2020 אישר בנק ישראל את בקשת לאומי להגדיל בהדרגה את היקף ההשקעות הריאליות בקבוצה עד לסכום מירבי של 12.5% מההון העצמי של הבנק, קרי כ-5 מיליארד שקל.

תחרות השקעות מול הבנקים האחרים

יש לציין כי לאומי פרטנרס פועלת בסביבה עתירת תחרות, ובמרוץ אחר השקעות בחברות איכותיות לוקחים חלק, בין היתר, גם בנקים אחרים (פועלים אקוויטי ודיסקונט קפיטל), קרנות השקעות פרטיות וקבוצות הביטוח, שנהנות מזרימה בלתי פוסקת של כספים.

לא מן הנמנע כי זו הסיבה לאקלקטיות ההשקעות של לאומי פרטנרס, המקפידה על עסקאות רכישה של מניות מיעוט (עד 20%) ללא לקיחת שליטה בחברה המושקעת - מדיניות שמהווה לטענת החברה יתרון מבחינת המוכרים, ששליטתם אינה מאוימת על-ידיה.

"בנינו, ואנו ממשיכים לבנות, תיק השקעות שלדעתנו יניב תשואה טובה לאורך זמן ביחס למה שקורה היום בשווקים מבחינת ריביות והשקעה במכשירים חסרי סיכון", מסביר יובל זעירא, מנהל ההשקעות הראשי של לאומי פרטנרס. "עם זאת אנו עושים את זה בצורה מאוד מבוקרת ומשקיעים בעולמות מגוונים".

"צוות 3 היא דוגמה לחברה שכבר היום היא חזקה אך גלום בה פוטנציאל להתפתח לעוד נישות ולהציע פתרונות נוספים ללקוחות שלה, כך שנייצר יחד מסה קריטית הרבה יותר גדולה על מנת שתהפוך לחברה עוד יותר משמעותית אם וכאשר היא תגיע בעוד כמה שנים להנפקה", מציין מנהל ההשקעות של לאומי פרטנרס.

בלאומי פרטנרס שמים לדבריו דגש על כמה פרמטרים, בהם איכות הניהול השוטף של החברה וגם איכות הממשל התאגידי שלפיו היא מתנהלת. בנוסף, מושם דגש על האיתנות של החברה המושקעת, תוך בחירת חברות עם צמיחה יציבה ובעלות תנודתיות נמוכה. בחברה מנסים להימנע מהשקעה בחברות שבהן התמחור הנוכחי גבוה ביחס לפוטנציאל הצמיחה שהם רואים.

רווח של 200 מיליון שקל מאיירון סורס

אחד הסקטורים המועדפים על לאומי פרטנרס, כמו על שוק ההון כולו מאז פרץ משבר הקורונה, הוא תחום הטכנולוגיה, שם מגדילה החברה את התיק בשנים האחרונות. "אנו מבצעים השקעות טכנולוגיה בחברות שיש להן מודל עסקי איתן ושעליית השווי שלהן לא תלויה רק בשאלה אם יצליחו להנפיק השנה או בשנה הבאה בשוויים טובים, או שיצליחו להתמזג ל-SPAC", אומר זעירא.

ואכן רק לאחרונה הבשילה אחת מאותן השקעות. לאומי פרטנרס דיווחה כי בדוחות הרבעון השני היא צפויה לרשום רווח של יותר מ-200 מיליון שקל, עיקרו "על הנייר" בינתיים, מהשקעתה בחברת הטכנולוגיה איירון סורס , שהחלה להיסחר לאחרונה בנאסד"ק לאחר שמוזגה ל-SPAC לפי שווי של כ-11 מיליארד דולר (הגם שמאז רשמה המניה ירידה ניכרת). 

רווח גדול נוסף תרשום לאומי פרטנרס ברבעון השני בעקבות השקעה מוצלחת ברשת חנויות אופנת הספורט ריטיילורס  מקבוצת פוקס , שבוצעה בפברואר אשתקד. לפני כחודשיים מימשה לאומי פרטנרס אופציות למניות ריטיילורס במסגרת הנפקתה בת"א, ברווח של כ-90 מיליון שקל, ובידיה נותרו מניות המהוות 6.81% ממניות החברה.

את שנת 2020 כולה, אגב, סיימה לאומי פרטנרס ברווח נקי של 106 מיליון שקל.

 
  

"מגדילים נוכחות בתחומי הבריאות"

תחום נוסף שזכה להאצה בתקופת הקורונה הוא הבריאות, וגם בו ביצעה לאומי פרטנרס לא מעט עסקאות, החל מעולמות ה-Digital Health ועד לחברות המפתחות אביזרים רפואיים, כמו למשל אינסייטק - המפתחת ומייצרת מערכות רפואיות טיפוליות - או אורקם, שמפתחת אביזרי ראייה מלאכותיים לעיוורים. "אנחנו מגדילים ונמשיך להגדיל את הנוכחות בתחומים האלו, על מנת לייצר תשואה עודפת, ומצד שני לא להיות תלויים במה שקורה בשוק ההון", מציין זעירא.

במקביל, בלאומי פרטנרס החליטו על חדירה משמעותית לתחומי פעילות שצפויים על פי החברה לתפוס נתח משמעותי בעשור הקרוב, למשל תחום האנרגיה המתחדשת. לאחרונה השקיעה לאומי פרטנרס 67 מיליון שקל בסאנפלאוור בתמורה ל-20% ממניות חברת האנרגיה הירוקה של גיל דויטש ורוני בירם.

עוד היא נמצאת לקראת השלמת כניסה גם לחברת מנורה אנרגיה, שעשויה להפוך לזרוע אנרגיה חלופית משמעותית, ולכן חתמה החברה על מסמך עקרונות בלתי מחייב לרכישת כ-13% מהחברה (שבבעלות קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים החזקות) תמורת כ-120 מיליון שקל. לצד השקעות אלו, מרכזת לאומי פרטנרס קבוצת משקיעים לרכישת השליטה בענקית האנרגיה המסורתית והזיקוק פז .

בחברה לא נוטשים גם את תחום הפיננסים, ובסוף חודש יוני רכשה לאומי פרטנרס 20% ממניות חברת האשראי החוץ-בנקאי אורשי, לפי שווי של 200 מיליון שקל אחרי הכסף. אורשי עוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, והעסקה לרכישתה כוללת אופציה לבנק לאומי לרכישת יתרת מניותיה (55%) מידי המייסדים, לאחר שלוש עד ארבע וחצי שנים, לפי שווי חברה גבוה בהרבה.

במקביל, בלאומי פרטנרס משקיעים גם מעבר לים, ובתחילת השנה הודיעה החברה, שהשקיעה עוד לפני כן בנדל"ן בחו"ל, כי היא חוברת לקרנות בינלאומיות ומשקיעה 180 מיליון שקל בבנק הולנדי ובחברת תוכנה אמריקאית.