התחזקות הנאסד"ק תכניס לישראל עוד 12 מיליארד שקל במסים

יצוא שירותי ההייטק צומח באופן עקבי, והחברות הישראליות עושות חיל בוול סטריט • באוצר מעריכים שהזינוק שנרשם במדד הנאסד"ק מתחילת השנה יוביל לגידול של 12 מיליארד שקל בהכנסות ממסים - מעבר להכנסות שמתקבלות בשנה רגילה

הנאסד"ק בניו יורק
הנאסד"ק בניו יורק

יצוא שירותי ההייטק ממשיך לצמוח בחדות. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי הייצוא גדל במאי ב-3.3%, ובהשוואה ליצוא לפני שנה מדובר בזינוק של 17.9%.  ענף ההייטק, ובו שירותי מחשוב, תקשורת, סייבר, תוכנה וכו', מהווה מנוע צמיחה חזק מאוד במשק - והיקפו כ-10% מהתוצר.

סך יצוא השירותים (ללא חברות הזנק) עמד בחודש מאי על כ-5.3 מיליארד דולר, 3.6 מיליארד דולר מתוכם הודות לחברות ההייטק. לדברי ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, יצוא שירותי ההייטק לא הושפע משמעותית מהגבלות הקורונה והמשיך לצמוח גם במהלך המשבר. "יצוא שירותי ההייטק היווה במאי כ-67% מסך יצוא השירותים. הרמה הנוכחית של יצוא שירותי ההייטק גבוהה בכ-30% מרמתה ערב המשבר, כך שבסך הכול היקף יצוא השירותים גבוה בכ-15.4% לעומת הימים שקדמו לקורונה".

התרחבות יצוא השירותים תימשך

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות, מעריך שהתרחבות יצוא השירותים תימשך גם בשנה הקרובה, בין השאר הודות לרמה הגבוהה של הנאסד"ק, "שמעידה על סנטימנט חיובי כלפי חברות הטכנולוגיה", לדבריו.

מתחילת שנת 2021 התחזק הנאסד"ק ביותר מ-15%, וב-12 החודשים האחרונים השלים זינוק של כמעט 35%.

בין הישראליות שרשומות במדד, אכן נרשמו עליות נאות מאוד מאז תחילת השנה. גלובל-אי אונליין  (שהונפקה לפני כשלושה חודשים) הוסיפה 173% לערכה, קורנית  זינקה ביותר מ-60%, נובה  קפצה 38%, טאואר  עלתה 30%, מאנדיי.קום  הוסיפה 23%, וויקס  ואודיוקודס  עלו כ-18%. מנגד, פלייטיקה  ירדה כ-29%, סולאר אדג'  איבדה 17%.

לדברי שפריר, באוצר מעריכים שהזינוק במדד הנאסד"ק ב-2021 יוביל לגידול של כ-12 מיליארד שקל בהכנסות ממסים - מעבר להכנסות של 6.5 מיליארד שקל "המתקבלות בשנה רגילה", ומיוחסות לעליית הנאסד"ק והשפעותיו החיוביות על הכלכלה המקומית.

"הגאות בשוקי ההון בעולם ובייחוד במניות הטכנולוגיה העלתה את השווי של חברות ההייטק המקומיות ועודדה השקעות זרות בחברות אלה. ההשקעות בוצעו בעיקר בצורת הנפקות ותרמו משמעותית לגידול בהכנסות המדינה ממסים במחצית הראשונה של השנה. לשם השוואה - העלאת המע"מ ב-1% תעלה את גביית המיסים בכ-5 מיליארד שקל בשנה", הסביר שפריר.