החיים שאחרי הנשיאות: זה הג׳וב החדש של רובי ריבלין

רובי ריבלין חוזר לתפקיד הנשיא, הפעם בחברת הכביש החכם אלקטריאון ווירלס, שטרם רשמה הכנסות • ריבלין יחשוף את החברה "למקבלי ההחלטות ברחבי העולם" ויקדם שיתופי פעולה עם ממשלות וחברות גלובליות

ראובן ריבלין / צילום: איל יצהר
ראובן ריבלין / צילום: איל יצהר

מבית הנשיא לכביש החכם: חברת הטכנולוגיה אלקטריאון וירלס  עדכנה על מינויו של ראובן (רובי) ריבלין לתפקיד נשיא החברה, זמן קצר אחרי שסיים את כהונתו כנשיא העשירי של מדינת ישראל. באלקטריאון הסבירו, כי תפקידו של ריבלין יכלול קידום שיתופי פעולה של החברה עם ממשלות וחברות גלובליות וחשיפת פעילותה "למקבלי ההחלטות ברחבי העולם".

עוד הוסיפה אלקטריאון, כי היא משתפת פעולה "עם ממשלות, עיריות וחברות גלובליות", והיא רואה בריבלין "כאישיות בעלת יכולת משמעותית לתרום ליצירת שיתופי פעולה נוספים מסוג זה בשווקים קיימים וחדשים ובכך לסייע לחברה להגשים את מטרותיה העסקיות וחזונה".

ריבלין (81) נכנס לתפקידו כנשיא מדינת ישראל בשנת 2014, וטרם לכך כיהן במשך שנים ארוכות כחבר כנסת מטעם מפלגת הליכוד וכן כיו"ר הכנסת.

הצטרפותו של ריבלין לאלקטריאון מגיעה זמן קצר אחרי הצטרפותו של שר האוצר לשעבר, משה כחלון, לחברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט  בתפקיד היו"ר. מהלך מינויו של כחלון גרר סערה סביב התגמול ההוני השמן שביקשה החברה להעניק לו, ואשר בעקבותיה, העלות השנתית לה יהיה כחלון זכאי נחתכה בכמעט 5 מיליון שקל, לסכום של 1.4 מיליון שקל 'בלבד' לעומת יותר מ-6 מיליון שקל טרם לכך.

הטענת רכב אלחוטית - תוך כדי נסיעה

אלקטריאון וירלס  פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם". הטכנולוגיה שמפתחת החברה מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. 

למרות שטרם רשמה הכנסות מפעילותה, הפכה מניית החברה לאחד מלהיטי הבורסה של השנים האחרונות, ומאז הושלם מיזוג פעילותה לשלד בורסאי בחודש מרץ 2018 ערך מנייתה קפץ ביותר מפי 8 (715%), כחלק מההייפ הגדול בבורסה סביב חברות טכנולוגיה.

עם זאת, בתקופה האחרונה הצטננה בחלקה התלהבות המשקיעים מחברות טכנולוגיה צעירות, גם המגיעות בדרך של הנפקה ראשונית וגם בדרך של מיזוג לשלד בורסאי, והדבר בא לידי ביטוי בצניחה של כ-50% שמציגה מניית אלקטריאון מרמת השיא אליה הגיעה באוקטובר 2020 ועד כה, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל.

בשוויה הנוכחי נסחרת אלקטריאון במדד ת"א 90 בשווי דומה לחברות דוגמת יבואנית הרכב קרסו מוטורס וחברת שירותי הבריאות נובולוג, למרות שבשלב הנוכחי אלקטריאון נטולת הכנסות, והפסדיה לרבעון הראשון של השנה התקרבו ל-10 מיליון שקל - כך שמאז הצטרפותה לבורסה בדרך של מיזוג לשלד בורסאי ב-2018 ועד כה הפסדיה מצטברים לסכום של כ-115 מיליון שקל.