רוח גבית לצעדים של בנק ישראל? שוק המשכנתאות מסרב להתקרר

בחודש יולי הציבור לקח משכנתאות בהיקף אסטרונומי של 11.5 מיליארד שקל, בהמשך לנתוני שיא שנרשמו ביוני בהיקף של 11.6 מיליארד שקל - ובקצב הזה ההיקף השנתי יעבור בהרבה את הרף של 100 מיליארד שקל מתחילת השנה • אתמול הכריז בנק ישראל על צעדים בניסיון לצנן את השוק

משכנתאות. השוק מסרב להתקרר / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
משכנתאות. השוק מסרב להתקרר / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

שוק המשכנתאות ממשיך לרתוח נוכח ההיצע הנמוך בשוק הדיור שלא מדביק את הביקושים, ועל רקע תנאי ההלוואות הנוחים. בנק ישראל פרסם היום (ג') בשעות הצהריים את נתוני המשכנתאות לחודש יולי 2021, והם מלמדים כי סך המשכנתאות שלקח הציבור בחודש החולף הגיע ל-11.5 מיליארד שקל, וזאת בהמשך לנתוני שיא בחודש יוני בהיקף של 11.6 מיליארד שקל.

מתחילת השנה לקח הציבור הלוואות חדשות לדיור בסכום המגיע ל-63.2 מיליארד שקל, כלומר יותר מ-9 מיליארד שקל בממוצע לחודש, כך שעד סוף השנה היקף המשכנתאות יעלה על 100 מיליארד שקל. לשם השוואה - בשנה שעברה סך המשכנתאות עמד על 78 מיליארד שקל.

שר האוצר אביגדור ליברמן הזהיר לאחרונה מפני ההיקף הגבוה "שלא נראה מימי בית ראשון". בכנס גלובס קרא ליברמן לבנקים לנהוג באחריות, שכן הריבית בעתיד עשויה לעלות ועימה ההחזר ללווים.

בהמשך לכך, רק אתמול (ב') בנק ישראל נקט כמה צעדים על-מנת לצנן את שוק המשכנתאות, וזאת בחלוף כמה חודשים מאז שנקט דווקא צעד מקל בדמות שחרור ההגבלות על רכיב המשכנתה, מה שתרם לעלייה בביקושים וגם למחירים.

לפי הודעת בנק ישראל מאתמול, לא ניתן יהיה להשתמש בהלוואות שנלקחות על דירה קיימת לצורך רכישת דירה נוספת, וגם לא יחודשו הקלות שניתנו בעת משבר הקורונה ותוקפן צפוי לפוג בסוף ספטמבר השנה. מדובר בהוראה המאפשרת הגדלת שיעור המימון על ל-70% בהלוואה לכל מטרה, במקום על ל-50%; וגם בהוראה לפיה הבנקים לא יידרשו להגדלת הון עצמי רובד 1 בשיעור של 1% בגין הלוואות לדיור שניתנו בהוראת השעה. שתי ההוראות הללו לא יוארכו.

נזכיר כי העלייה של מחירי הדירות במהלך 2020-2019 הגיע עד מרץ-אפריל השנה לקצב שנתי של 5.6%. בצד ההיצע, ההשקעה בבנייה למגורים ירדה ב-2020 ב-6.6%, כך שהפער לעומת קצב הביקושים ימשיך לתת את ה טון במיוחד נוכח התפתחות קצב גידול האוכלוסייה בישראל. תפוח האדמה הלוהט כבר מגולגל אצל האוצר, שצפוי לצאת בתוכנית מקיפה להגדלת ההיצע בשוק הדיור.