נמשכת ההתאוששות: הכנסות ורווחי בזן זינקו ברבעון השני

סיימה את הרבעון עם רווח נקי של 69 מיליון דולר, לעומת הפסד של 11 מיליון דולר ברבעון המקביל • ההכנסות נסקו ב-122% ל-1.56 מיליארד דולר, הודות למגזר הפולימרים וחזרה לשגרה בצריכת הבנזין והסולר

יעבור מתפקיד המנכ''ל לתפקיד היו''ר. משה קפלינסקי / צילום: שגיא מורן
יעבור מתפקיד המנכ''ל לתפקיד היו''ר. משה קפלינסקי / צילום: שגיא מורן

נמשכת ההתאוששות בקבוצת בזן, המפעילה את בית הזיקוק בחיפה ואת המפעלים הפטרוכימיים הסמוכים לו. החברה סיימה את הרבעון השני של 2021 ברווח נקי של 69 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להפסד של 11 מיליון דולר שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

הרווחיות החזקה המשיכה את המגמה מהרבעון הראשון של 2021, כאשר בסיכום המחצית הראשונה של השנה רשמה החברה רווח נקי של 124 מיליון דולר. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2020 רשמה החברה הפסד של 157 מיליון דולר.

הכנסותיה של בזן צמחו ברבעון ב-122% ל-1.56 מיליארד דולר, ובמחצית הראשונה ב-34% ל-2.84 מיליארד דולר. זאת, בזכות תוצאות שיא במגזר הפולימרים וחזרה לשגרה בצריכת הבנזין והסולר בשוק המקומי, שהתבטאה בהמשך ההתאוששות בביקוש לתזקיקים.

"גמישות תפעולית וסינרגיה"

עובדיה עלי, יו"ר קבוצת בזן היוצא, הדגיש כי בזן הציגה תוצאות חזקות עם EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) מנוטרל מאוחד של 123 מיליון דולר ברבעון השני ו- EBITDA מנוטרל מאוחד של 197 מיליון דולר במחצית הראשונה. התוצאות החזקות הושגו הודות לגמישות התפעולית והסינרגיה בין מגזרי הקבוצה והתאמת תזמון השיפוצים לסביבה העסקית.

מגזר הפולימרים רשם תוצאת שיא ברבעון השני עם EBITDA של 115 מיליון דולר, שהושגה בזכות מיצוי הסביבה העסקית החיובית ששררה בשוק במהלך הרבעון החולף. מגזר הפולימרים נהנה בחודשים האחרונים ממרווחי מכירה גבוהים על רקע מחסור מתמשך בעולם אל מול עלייה בביוקשים.

נתונים אלו לא צפויים להשתנות בתקופה הקרובה, ומסיבה זו צפוי מגזר הפולימרים להציג תוצאות חזקות גם ברבעונים הבאים. מגזר הזיקוק, שהמשיך להיות מושפע ממגמת ההתאוששות ההדרגתית לביקוש הגלובלי לתזקיקים, סיים את הרבעון השני עם EBITDA מנוטרל של 5 מיליון דולר ומרווח זיקוק מנוטרל של 4.6 דולר לחבית.

לדברי החברה, "אלמלא התקלה באחד ממתקני הייצור המשמעותיים שלנו (מתקן ה-CCR), שאובדן הרווחים בגינה נאמד בכ-31 מיליון דולר, מרווח הזיקוק המנוטרל נאמד בכ-6.0 דולר לחבית". 

חילופי מנכ"ל ויו"ר

עובדיה עלי יוחלף בתפקיד יו"ר בזן על ידי משה קפלינסקי, שכיהן עד כה בתפקיד מנכ"ל החברה. את תפקיד מנכ"ל בזן ימלא מעתה מלאכי אלפר, שכיהן בעבר כמנכ"ל בית הזיקוק באשדוד.

לדברי קפלינסקי, "לפני מספר שבועות, לאחר תהליך עבודה פנימי מעמיק ומורכב בליווי חברת PWC, הצגנו את האסטרטגיה של הקבוצה לעשור הקרוב. במסגרת התוכנית, בזן תעבור טרנספורמציה הדרגתית לתעשייה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה, בדגש על מימן ירוק, ופולימרים מתקדמים, במקביל להמשך פעילות הדלקים והפולימרים הקיימת של הקבוצה.

"התוכנית תתבסס על עקרונות ESG והסטנדרטים הבינלאומיים המקובלים בתחום. במסגרת האסטרטגיה הצבנו יעדים ברורים למעבר לייצור 15% פולימרים ירוקים עד שנת 2025 וייצור של 30% פולימרים ירוקים עד שנת 2030. בתחום המימן, סימנו יעד של ייצור מימן כחול (ללא פליטת CO2) כבר בשנתיים הקרובות ובמקביל להתחיל פיתוח יכולות ייצור של מימן ירוק לתחבורה על מנת להוביל את השוק בעתיד".

בזן נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה בכ-7% מתחילת 2021. עם זאת, בשלוש השנים האחרונות רשמה המניה תשואה שלילית של 58%.