חוקרים את העתיד: ישראל ומרוקו בשיתוף-פעולה מדעי חדש

אוניברסיטת בן גוריון בנגב והאוניברסיטה הפוליטכנית מוחמד השישי שבמרוקו נמצאות במגעים לשיתוף-פעולה אקדמי ומחקרי • וגם: אלוף פיקוד מרכז לשעבר, נדב פדן, מונה למנהל הארצי של ארגון ידידי צה"ל בארה"ב • אירועים ומינויים

אוניברסיטת מוחמד השישי במרוקו / צילום: באדיבות UM6P
אוניברסיטת מוחמד השישי במרוקו / צילום: באדיבות UM6P

שיתוף-פעולה אקדמי ראשון בין מרוקו לישראל: מדענים משתי המדינות יתמודדו עם אתגרי המזון והמים העולמיים. אוניברסיטת בן גוריון בנגב (BGU) והאוניברסיטה הפוליטכנית מוחמד השישי (UM6P) שבמרוקו נמצאות במגעים לשיתוף-פעולה אקדמי ומחקרי, וכן מתוכננת תוכנית לחילופי סטודנטים ואנשי סגל.

בשלב ראשון, שיתופי-הפעולה בין הצדדים יתמקדו במחקר בתחומי החקלאות, המים, האנרגיה והשיקום האקולוגי - כלומר, נושאים הקשורים להתמודדות עם שינויי האקלים ותהליכי המידבור. לאחרונה הקימה אוניברסיטת בן גוריון בית ספר לקיימות ושינויי אקלים, שמרכז פעילות מדעית של 50 שנות מחקר בתחומי הסביבה והקיימות. במקביל, אוניברסיטת מוחמד השישי השיקה בשנה שעברה את מכון גרין-טק, כהשלמה לבית הספר לחקלאות, דשנים ומדעי הסביבה שנפתח בשנת 2015.

על פי גורמים המקורבים לתהליך, החברות ICL ו-OCP צפויות לתרום מיליוני שקלים למלגות מחקר לתארים מתקדמים בשתי האוניברסיטאות. ICL היא חברת מינרלים מיוחדים, המייצרת פתרונות המספקים מענה לאתגרי הקיימות הניצבים בפני האנושות בשוקי המזון, החקלאות והתעשייה. OCP היא חברת הדשנים הממשלתית של מרוקו.

לדברי פרופ' דניאל חיימוביץ, נשיא אוניברסיטת בן גוריון, "לשתי האוניברסיטאות יש הרבה במשותף, החל מהמיקום המדברי שלהן ועד להתמקדותן במחקר יישומי ושיטות הוראה חדשניות. לכן, הן מתאימות היטב לשיתוף-פעולה בפרויקטים בנושא קיימות ושינויי אקלים. שתיהן מחויבות לשגשג במדבר ולקדם סביבה ירוקה".

"אנו בטוחים כי חיבור המוסדות האקדמיים משתי המדינות בתחומי מדע וטכנולוגיה, ייצר השפעה רבה על האוכלוסייה ברמה המקומית והאזורית", אמר הישאם אל הבטי, נשיא אוניברסיטת מוחמד השישי במרוקו. "שתי האוניברסיטאות רואות במחקר מדעי מרכיב מרכזי בפיתוח, בעיקר בנושא הקיימות, ולכן הגדרנו את הנושא הזה כצעד ראשון לשיתוף-הפעולה בינינו".

אזור התעשייה

מלגת מיקרוסופט

צעד קטן לעבר העתיד: תוכנית פולברייט ומיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח יבחרו יחדיו חוקר ישראלי מבטיח, ויעניקו לו מלגה בהיקף של 90 אלף דולר לשנה, לטובת מחקר בטכנולוגיה פורצת דרך. חוקרים מאחד מהתחומים הבאים - מדעי המחשב, מתמטיקה שימושית, הנדסת חשמל ומחשבים, הנדסה אווירונאוטית, הנדסת מכונות או ניהול מערכות מידע - יכולים להגיש מועמדות עד ה-1.12. ההודעה על הבחירה תתקיים כעבור כחודשיים.

בתום שנה של לימודי פוסט דוקטורט באחת מהאוניברסיטאות המובילות בארה"ב, ישוב החוקר לארץ, להמשך המחקר ויישומו במיקרוסופט ישראל, כעובד מן המניין של החברה. מדובר בשיתוף-פעולה שנערך זו השנה השנייה, ומטרתו לשלב חוקרים ישראלים בתעשיית ההייטק המקומית.

לדברי מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל, "ההייטק בארץ מחפש מנועי צמיחה חדשים. אחת מהדרכים לעשות זאת היא עידוד חוקרים מצטיינים בתחומים שנמצאים בחזית הטכנולוגיה להשתלב בתעשייה ולהוביל מחקרים פורצי דרך, שיכולים לייצר אימפקט משמעותי בעולם. ככל שיתווספו מסלולים דומים, תצטמצם תופעת בריחת המוחות מישראל, והמחקר המצוין שקיים בארץ ישתלב בתעשייה ויחזק את המובילות הטכנולוגית שלנו".

תוכנית פולברייט היא מהתוכניות האקדמיות הידועות בעולם, ומהווה תו תקן למצוינות. מאז הקמת התוכנית בשנת 1956 על ידי ממשלות ישראל וארה"ב, המממנות את הפעילות, תרמה פולברייט ישראל ליצירת שכבה של מדענים מובילים בעולם. לדברי מנכ"לית פולברייט ישראל, ד"ר ענת לפידות פירילה, "מטרת המהלך היא לתרום לאקוסיסטם הישראלי, וזהו צעד נוסף וחשוב בשיתוף-הפעולה בין האקדמיה לתעשיות עתירות הידע. הסוד לקיימות התוכנית הוא ביצירת מנגנונים עצמאיים בבחירת מקבלי המלגה, ומחויבות למחקר הבסיסי לצד שמירה על רלוונטיות".

מצנח הזהב

איתי מרגלית (51) מונה לסמנכ"ל המכירות של סיילספורס ישראל.

איתי מרגילת / צילום: יח''צ סיילספורס
 איתי מרגילת / צילום: יח''צ סיילספורס

אלוף פיקוד מרכז לשעבר, נדב פדן, מונה למנהל הארצי של ארגון ידידי צה"ל בארה"ב, ויהיה אחראי על הקשר עם תורמי הארגון.

נועה סתת נבחרה למנכ"לית האגודה לזכויות האזרח בישראל. סתת ניהלה ב-11 השנים האחרונות את המרכז הרפורמי לדת ומדינה, וקודם לכן את הבית הפתוח בירושלים. סתת היא מוסמכת לרבנות רפורמית, ובעלת תואר שני במדעי היהדות מאוניברסיטת גרץ בפנסילבניה. היא תחליף את עו"ד שרון אברהם-ויס, שכיהנה כמנכ"לית האגודה בשבע השנים וחצי האחרונות.

הילה שיטרית-ניסים מונתה לסמנכ"לית השיווק של BLEND, המספקת פתרונות לוקליזציה מבוססי טכנולוגיה לחברות וארגונים בצמיחה. החברה מינתה גם את הדר גרשוני לסמנכ"לית מחקר ופיתוח, ואת דניאל איטליאנדר לסמנכ"ל אופרציה.

אסי גולן מונה למהנדס המתקנים של חברת MedOne, המתמחה בהקמה וניהול של דאטה סנטרים ושירותי ענן ציבורי מקומי.

דגן ניר (58) מונה למנכ"ל חברת החזקות הנדל"ן איי.אי.אס, הפעילה גם בתחום התעופה.

חדשות טובות

חברת הקורקינטים החשמליים Bird תעמיד את הכלים השיתופיים שלה לרשות מתנדבי ארגון "ידידים" - המספקים עזרה ראשונה לא רפואית במגוון רחב של תחומים, ללא כל עלות.