משפחת סופרין מביאה את קבוצות הרכישה לבורסה בת"א: פועלת לגיוס של כ-60 מיליון שקל

גל הנפקות הנדל"ן למגורים נמשך: סופרין החזקות, שבבעלות בניו של אחד מאבות טרנד קבוצות הרכישה בישראל, מקדמת גיוס לפי שווי של כ-170 מיליון שקל

צחי סופרין / צילום: איל יצהר
צחי סופרין / צילום: איל יצהר

את הגאות בשוק הנדל"ן למגורים, שמובילה עוד ועוד חברות בנייה לבורסה, מבקשת לנצל גם משפחת סופרין, מוותיקות הענף אשר מזוהה בעיקר עם טרנד קבוצות הרכישה בישראל. זו מקדמת את הנפקתה של  חברת סופרין החזקות בבורסה המקומית.

על-פי ההערכות, סופרין החזקות, שאת הנפקתהמניות הראשונית שהיא מקדמת מובילה רוסאריו קפיטל, מתכננת לגייס סכום בטווח של כ-50-70 מיליון שקל, לפי שווי חברה שינוע בטווח של כ-160-180 מיליון שקל לפני הכסף.

את קבוצת סופרין החזקות הקים קלמן סופרין בשנת 2009 יחד עם שלושת בניו קובי, ליאון וצחי (יצחק), שייסדו בשנת 2015 את סופרין החזקות. בשנת 2019 יצא קובי מהשותפות בה, כך שכיום מחזיקים בסופרין החזקות בחלוקה שווה ליאון וצחי.

קלמן סופרין הוא בעל ותק של כ-50 שנה בתחום הנדל"ן למגורים בישראל, ונחשב לאחד מאבות קונספט קבוצות הרכישה, באמצעות קבוצת ב.ס.ר שייסד. סופרין פרש מב.ס.ר  לפני יותר מעשור והותיר אותה לשותפו, נחשון קיויתי.

פעילותה של סופרין החזקות, כפי שעולה מטיוטת התשקיף שהגישה, מתרכזת בשלושה תחומים - קבוצות רכישה, נכסים מניבים (שעיקרם נרכשים כחלק מפעילות קבוצות הרכישה) וייזום נדל"ן - במסגרתו היא מפתחת בניינים, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית, ומכירתם.

מהקמתה ועד היום הייתה סופרין מעורבת בלא מעט קבוצות רכישה, בתחומי המגורים והמניב, בעיקר בת"א וסביבתה, ולהערכתה היא "נמנית עם חמש החברות המובילות בתחום ארגון וניהול קבוצות הרכישה בישראל", כשבין מתחרותיה היא מזכירה את חג'ג' נדל"ן וישראל קנדה הבורסאיות, ואת אקרו נדל"ן וב.ס.ר פרויקטים הפרטיות.

בסופרין מציינים, כי יתרונה היחסי של החברה מבוסס בעיקרו על המוניטין והניסיון הרב שצברו הן החברה והן בעלי השליטה בה בשנות פעילותם. בסך הכול מציגה סופרין 32 פרויקטים שבהם הייתה ועדיין מעורבת הכוללים, יחד עם שותפים, יותר מ-1,200 דירות, כ-527 אלף מ"ר שטחי מסחר ומשרדים בהיקף וכ-44 אלף מ"ר שטחי לוגיסטיקה.

עיקר פעילותה של סופרין מתרכזת כאמור באזור המרכז, בת"א והערים מסביבה, וכן בירושלים. מנכ"ל החברה הוא אילן שוורזורגן. מסך הפרויקטים שלה, סופרין מדווחת על 10 מאוכלסים, הכוללים כ-470 דירות וכ-220 אלף מ"ר שטחי מסחר ומשרדים, בהם מגדל WE TLV בתל-אביב ומגדל השחר בגבעתיים.

 
  

שחיקה בהכנסות וברווח ברבעון הראשון

מדוחות החברה עולה כי בשלוש השנים האחרונות (2018-2020), הכנסות סופרין הצטברו לכ-170 מיליון שקל והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-35 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הראשון של 2021 הכנסותיה נשחקו ב-4% ל-20 מיליון שקל, והרווח הנקי נחלש ב-27%, ל-6 מיליון שקל.

עוד מציגה סופרין בדוחותיה לרבעון הראשון הון עצמי של כ-75 מיליון שקל, נכסים שוטפים בסך כ-9 מיליון שקל וכלל התחייבויות של כ-50 מיליון שקל, מהן כ-40 מיליון שקל התחייבויות שוטפות.

סופרין צופה כי במהלך השנה הקרובה החברה תידרש להשקיע כ-50 מיליון שקל, בין היתר מהונה העצמי ובחלק מתמורת ההנפקה, לפיתוח וקידום פרויקטים שלה בירושלים, קריית אונו, רמת בית שמש ופרויקטים נוספים בתחום ההתחדשות העירונית.

פרויקט מגורים ומשרדים של סופרין בת''א / צילום: מצגת החברה
 פרויקט מגורים ומשרדים של סופרין בת''א / צילום: מצגת החברה

10 חברות נדל"ן גייסו תוך כמה חודשים

הנפקתה של סופרין מהווה נדבך נוסף בשורת גיוסי הון של חברות מתחום הנדל"ן למגורים, הרוכבות על הגאות הנוכחית בענף, המתאפיין בעליית מכירות ומחירים. כך, לגל ההנפקות הראשוניות בת"א, שכלל מאז תחילתו אשתקד בעיקר חברות טכנולוגיה צעירות שנהרו לבורסה, הצטרפו תוך חודשים ספורים  קרוב ל-10 חברות נדל"ן, באמצעות גיוסי הון ואג"ח.

לצד סופרין, מי שעוד מבקשת להנפיק בתקופה הקרובה היא חברת אביב נדל"ן של האחים דורון אביב ודפנה הרלב, גם היא בעלת ותק משמעותי בשוק הנדל"ן המקומי, עם פעילות שנוסדה בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת על-ידי אביהם משה אביב. על-פי ההערכות, אביב נדל"ן מבקשת לגייס כ-300 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-1.2 מיליארד שקל "לפני הכסף".

אביב נדל"ן מדווחת כי  השלימה עד היום את "בנייתם ומכירתם של אלפי יחידות דיור בפרויקטים בישראל, מאות אלפי מ"ר של שטחי מסחר ומשרדים ועשרות פרויקטים הנדסיים מורכבים".

הלהיטים: התחדשות עירונית וגם מוצרי בנייה

רבות מהחברות שכבר הנפיקו בבורסה מתמקדות בתחום ההתחדשות העירונית, נוכח הפופולריות הגוברת של פרויקטים מסוג זה.

אותן חברות ביצעו בדרך כלל גיוסים בהיקפים מצומצמים יחסית, וכמגמה מניותיהן מציגות מההצטרפות לבורסה ועד כה עליות בשיעורים דו-ספרתיים.

בין חברות הנדל"ן ה"טריות" יחסית שהצטרפו למסחר בגל ההנפקות האחרון נכללות אב-גד שבשליטת הח"כ וסגן השר לשעבר מיכאל רצון, רותם שני בראשות השותפים יהודה ידידיה ואבי טוריסקי, ואלמוגים של עמי בר משיח ומריו זוזול, שגייסו סכומים בטווח של כ-30-50 מיליון שקל כל אחת.

לצידן הצטרפו לזירת המסחר בתל-אביב בגל הנוכחי בדרך של הנפקת אג"ח גם חברת יובלים של איציק ברוך, שגייסה כ-100 מיליון שקל, וגלעד מאי של יואל יפרח שגייסה כ-40 מיליון שקל.

חלוצת הגל בענף ומי שאחראית על גיוס הסכום הגדול ביותר בין חברות הנדל"ן עד כה בגל ההנפקות הנוכחי היא ריט אזורים. קרן הריט שיזמה חברת הנדל"ן שבשליטת היו"ר הרשי פרידמן גייסה בפברואר אשתקד כ-400 מיליון שקל, ושוויה לאחר ההנפקה הגיע לכ-620 מיליון שקל. מאז ההנפקה טיפסה מנייתה בכ-25%, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-780 מיליון שקל.

גם התעשייה הנלווית לפעילות הנדל"ן למגורים מנצלת את הכיוון החיובי בפעילות הענף. בין החברות הבולטות שכבר לקחו חלק בגל ההנפקות האחרון נמנות חברת הבנייה דניה סיבוס ויצרנית מוצרי הבטון אקרשטיין. על הפרק ניצבת הנפקתה של חברת הדלתות והמנעולים רב-בריח, המבקשת לגייס 125 מיליון שקל לפי שווי חברה של קרוב ל-500 מיליון שקל "לפני הכסף".

סופרין אחזקות

עיסוק: פועלת בתחומים של קבוצות רכישה, נכסים מניבים וייזום נדל"ן, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית
היסטוריה: הוקמה בשנת 2015 על־ידי האחים סופרין, בניו של קלמן סופרין, הנחשב לאחד מאבות תחום קבוצות הרכישה בישראל
נתונים: בשלוש השנים האחרונות (2018־2020) הכנסות החברה הצטברו לכ־170 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם בכ־35 מיליון שקל