המקרה המוזר של ביטול הנפקת AIQ הום בבורסת ת"א

חברת הטכנולוגיה בראשות היו"ר גיורא ענבר עדכנה על ביטול הנפקה מתוכננת עקב "קשיים וכשלים טכניים מהותיים ומשמעותיים", ותנסה לעשות זאת בהמשך השבוע

יו"ר החברה, גיורא ענבר / צילום: יח''צ
יו"ר החברה, גיורא ענבר / צילום: יח''צ

בין שלל חברות הטכנולוגיה הצעירות המתדפקות על דלתות הבורסה בתל אביב בדרך להנפקת מניות ראשונה בלט דיווח חריג של חברת איי.איי.קיו הום (AIQ Home) על ביטול הנפקה עקב "קשיים וכשלים טכניים מהותיים ומשמעותיים". 

אותם קשיים וכשלים כללו, לפי איי.איי.קיו, "בין היתר, בעיות טכניות ותפעוליות של הזרמת ביקושים דרך חברי הבורסה, כגון הזרמת ביקושים לחברה הנסחרת בלונדון עם שם דומה לחברה במקום לחברה, וטעויות בהקלדה של הזמנות על-ידי חלק מחברי הבורסה".

עוד דיווחה איי.איי.קיו על "אי-פתיחת המכרז על-ידי חבר בורסה במועד שנקבע לפתיחת המכרז אלא רק שלושה ימים לאחר מכן, אי-ביצוע הזמנה בפועל על-ידי חברי בורסה על אף הזרמת ביקושים על-ידי משקיעים" ועוד.

באיי.איי.קיו הוסיפו עוד, כי "לאחר שהחברה ניסתה לפעול להסדר הטעויות כאמור מול רכז ההנפקה ללא הצלחה, ולאחר שביום לפני פתיחת המסחר נודע לחברה כי בטרם פרסום תוצאות המכרז, חלק מחברי הבורסה החזירו את כספי ההזמנות למזמינים, הוחלט על-ידי החברה על ביטול המכרז ופתיחת מכרז חדש".

המוסדיים כנראה לא גילו עניין

איי.איי.קיו הום, שנוסדה בשנת 2018, פיתחה "זירת מסחר מבוססת בינה מלאכותית לקבלנים ובעלי מקצוע בארה"ב". בהנפקתה ביקשה החברה לגייס כ-35 מיליון שקל, בהובלת אר.אי חיתום של רועי אייזנמן ויוניק ייעוץ של אורי קרטיס. כחלק מקמפיין ההנפקה תלתה החברה שלט מעל נתיבי איילון לאמור "בדרך לנאסד"ק עוצרים בתל אביב".

מייסדי החברה הם המנכ"ל אדיר דיין ואמיר טל, ואין בה בעל שליטה. מי שמונה ליו"ר החברה לקראת ההנפקה הוא תא"ל במילואים גיורא ענבר, שהוביל בעבר את מסע הרכישות הממונפות של חברת ההשקעות קמן, בשליטת רוני אלרואי, שאותה עזב בעיצומו של תהליך התדרדרות עסקית, שהסתיים בקריסה ובמינוי כונס נכסים, בשל חובות של יותר מ-700 מיליון שקל.

בשל היקף הגיוס המצומצם יחסית של איי.איי.קיו הום, ניתן להניח כי ההנפקה לא עוררה עניין רב בקרב הגופים המוסדיים, מה שהוביל את החברה להחלטה לוותר על השלב המוסדי בהנפקה ולבצע את הגיוס לציבור בלבד - השלב שלגביו ניתנה כעת ההודעה.

מאיי.אי.קיו הום נמסר, כי החברה "נענית לבקשת המשקיעים שבגין בעיות טכניות בקליטת הביקושים דרך מערכות הבנקים לא הצליחו להזרים את הזמנתם, ויוצאת בתיאום עם הנהלת הבורסה והרשות לני"ע להנפקה חוזרת בדיוק באותם התנאים של הגיוס שבוטל". לפי החברה, המכרז יהיה פתוח במשך 48 שעות, עד יום שלישי (31.8).

היו"ר ענבר הוסיף, כי "אני מניח שמקור התקלות נובע מהעובדה שההנפקה נשענה בעיקר על משקיעים מהציבור ולאור ההיענות הגדולה נוצרו במערכות הבנקים קשיים טכנולוגיים לקלוט בזמן את כלל הביקושים. החברה תחקרה וניתחה את התקלות מול רכזי ההנפקה ואנחנו מפיקים את הלקחים הדרושים להצלחת המכרז".

הערת "עסק חי" ויתרת הפסד של 10 מיליון שקל

כמו חברות רבות שעשו ועושות דרכן לבורסה בגל ההנפקות האחרון, גם איי.איי.קיו הום מנסה להצטרף לזירת המסחר המקומית כשהיא במצב פיננסי מאתגר. זאת כשהיא נושאת הערת "עסק חי" בדוחותיה, עם יתרת הפסד של כ-10 מיליון שקל, אחרי שהכנסותיה בשנתיים האחרונות (2019-2020) הסתכמו בכ-3.5 מיליון שקל.

כאמור, הודעתה של איי.אי.קיו הום מגיעה בזמן שבו גדלה הסלקטיביות בשוק ההנפקות הראשוני בתל אביב, עם חיתוכי שווי משמעותיים של עשרות אחוזים שאותם נדרשות לבצע החברות המשלימות הנפקות, לצד ביטולים וכישלונות של הנפקות אחרות שקודמו.

האחרונה מהן הייתה איירובוטיקס, העוסקת בפיתוח רחפן אוטומטי לאיסוף, ניתוח והנגשת מידע, אשר גם היא, כמו איי.אי.קיו הום, ויתרה על השלב המוסדי בהנפקה ופנתה ישירות לציבור, ולמרות הפחתת שווי משמעותית לקראת הגיוס ורצון לגייס סכום מצומצם של כ-20-30 מיליון שקל, נכשלה במהלך ולא הצליחה לקבל מספיק ביקושים.

בשוק החיתום אמרו, כי "השוק עשה חישוב מסלול מחדש, ולא כל החברות יוכלו לעבור את ההנפקה כפי שהיה בתחילת השנה. מי שכן מגיעה לשוק, מגיעה בשווי יותר ריאלי, אבל צריך לזכור שהשוק עדיין טוב, עם הרבה כסף וריבית נמוכה, כך שאפשר להגיד שיש חזרה לשפיות אחרי ההייפ הגדול".