עימות עם המו"לים בצרפת: גוגל תערער על קנס של 500 מ' אירו שנפסק נגדה

רשות התחרות הצרפתית הטילה את הקנס על גוגל ביולי האחרון לאחר שענקית הטכנולוגיה דחתה שוב ושוב את השיחות עם המו"לים בנוגע לתשלום על שימוש בתכנים • כעת גוגל מבקשת לערער על קנס בשל "מחלוקות משפטיות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal
סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

ענקית הטכנולוגיה גוגל הודיעה היום (ד') כי תערער על קנס של כ-500 מיליון אירו שהוטל עליה על ידי הרשויות בצרפת. זאת על רקע התמהמהות במשא ומתן עם מו"לים ויצרני תוכן במדינה לגבי ה"פיצוי ההולם" שמגיע להם על השימוש שלה בתוכן.

הקנס הוטל על ידי רשות התחרות הצרפתית ביולי האחרון, ונובע מהאשמות איגודי מו"לים וסוכנות הידיעות הצרפתית כי החברה פעלה "בחוסר תום לב" ודחתה שוב ושוב את השיחות אתם בנוגע לתשלום בעבור "זכויות יוצרים נלוות" - כפי שהוענקו להם לראשונה על ידי האיחוד האירופי ובחוק לאומי צרפתי שעבר לפני כשנתיים.

החוק קובע, כי על גוגל להתחיל בשיחות ובמשא ומתן על התשלום שמגיע למו"לים בתוך שלושה חודשים מהרגע שכל ארגון מו"לים או יצרן תוכן עצמאי דורש זאת. במקום זאת, גוגל פנתה לאפיקים משפטיים, ניסתה לערער על הדרישה, ואף הסירה באופן זמני את התוכן החדשות מתוצאות החיפוש שלה, עד שבית המשפט העליון פסק כי כוחה המונופליסיטי בשוק החיפוש אינו מאפשר לה לעשות זאת.

בשל כך, פסקה רשות התחרות הצרפתית ב-13 ביולי, כי החברה האמריקאית תשלום קנס-עתק של כחצי מיליארד אירו, תהיה מחויבת לגבש הצעה לפיצוי מו"לים בתוך חודשיים ותעמוד בפני תשלום יומי של כ-900 אלף אירו אם לא תעשה זאת.

גוגל הודיעה ביולי כי היא "מצרה" על ההחלטה אך כי "תלמד אותה ותגיב". היום, כאמור, הודיעה החברה כי בכוונתה לערער לבית המשפט הצרפתי נגד הקנס. "אנו חלוקים בנוגע לכמה אלמנטים משפטיים (בנושא) ומאמינים שהקנס אינו פרופורציונלי למאמצים שלנו להגיע להסכמים ולמלא את לשון החוק", מסר ראש מטה גוגל בצרפת, סבסטיאן מיזוף. הוא הוסיף: "אנו ממשיכים לעבוד קשה כדי לגבש עסקאות".

מהפכה ביחסי הכוחות

חוק זכויות היוצרים הנלוות (Neighboring Rights) מהווה מהפכה של ממש ביחסי הכוחות בין המו"לים באירופה לבין ענקיות הטכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק, העושות שימוש בתוכן העיתונאי שהם מייצרים. מדובר בדירקטיבה אירופית שאושרה לפני כשנתיים, ושעברה מאז כחוק ברוב מדינות אירופה. בלחץ החוקים, החדשים, נאלצת גוגל לשלם מאות מיליוני דולרים בשנה למו"לים, שראו כיצד ההכנסות מפרסום נחתכות בעשרות אחוזים בעוד חברות הטכנולוגיה "גונבות" את הפרסום לפלטפורמות הדיגיטליות העושות שימוש בתוכן שלהם. החוק מהווה חבל הצלה לחלק מהעיתונים ביבשת, שנאבקים לשרוד מבחינה כלכלית.

צרפת היתה הראשונה שתירגמה את הדירקטיבה לחוק, וגם הזירה למאבק משפטי בין גוגל למו"לים, שהסתיים בניצחונם. מאז, גוגל כבר חתמה על עסקה עם עשרות כלי תקשורת מובילים, כולל עיתונים ארציים ורשתות שידור. איגוד המו"לים APIG, שבו מיוצגים בין השאר "לה מונד" ו"לה פיגרו", הסכים להעניק שימוש בתוכן של כ-120 פרסומים תמורת כ-25 מיליון דולר בשנה. למרות ההסכם, האיגוד נותר כאחד המתלוננים נגד גוגל על משך הזמן שלקח לה לגשת למשא ומתן. עם סוכנות הידיעות הצרפתית גוגל טרם הגיעה להסכם, והיא מתלוננת נוספת נגד החברה.

המאבק אינו מתרחש רק בצרפת, אלא גם במדינות אחרות ומחוץ לאיחוד האירופי. אוסטרליה הכריחה את גוגל ופייסבוק לשלם עשרות מיליוני דולר אוסטרלי כפיצוי למו"לים אוסטרלים לאחר חקיקה בנושא. בדנמרק התאגדו המו"לים לראשונה כולם יחדיו כדי לנסות ולמקסם את הפיצוי.