האתגר החדש של הפדרל ריזרב: ניסוח יעד התעסוקה הרצוי

מגפת הקורונה סיבכה את משימת הבנק המרכזי לקבוע מתי מגיעה הכלכלה ל'תעסוקה מלאה' ומתי הגיעה העת להעלות את שיעור הריבית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Graeme Jennings/Pool
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Graeme Jennings/Pool

בכירי הפדרל ריזרב מדברים יותר ויותר על ההגדרה של רעיון מעורפל - תעסוקה מקסימלית - שישפיע באופן משמעותי על החלטתם עד מתי להשאיר את הריבית קרוב לאפס.

תנאי העסקה רצויים, כפי שהיה נראה במספר שיא של משרות פנויות ועזיבת משרות קיימות, רומזים ש"מחפשי עבודה יכולים לעזור לכלכלה לשחזר הרבה מהקרקע הנותרת להגעה לתעסוקה מקסימלית", אמר יושב הפד ג'רום פאוול בנאום מיום שישי בקנזס סיטי, בסימפוזיון המדיניות הכלכלית השנתי של הפדרל ריזרב של קנזס.

הערכה מהי תעסוקה מקסימלית, המתוארת לעתים כשיעור אבטלה המקביל לאינפלציה יציבה, תהיה משימה מורכבת לפדרל ריזרב בגלל שבכירי הבנק המרכזי חושבים, באופן רטרואקטיבי, שבתקופה הקודמת העריכו אותה הערכת יתר בזמן ההתרחבות שלאחר המשבר הכלכלי הקודם ואולי העלו את שיעור הריבית מוקדם מדי.

נראה שהדיונים שלהם כעת מורכבים יותר בגלל הדרך בה מגפת הקורונה הפריעה לפעילות כלכלית נורמלית - למשל, על ידי זה שהקשתה לקבוע כמה מהאנשים שעזבו את מקומות העבודה שלהם בשנה שעברה יחזרו אליהם.

מצפים לדוח התעסוקה היום

"עדיין יש בפניך את אותם אתגרים שהיו בעשור הקודם - למעשה, אתגר גדול יותר - של קביעת שיעור התעסוקה המקסימלית בגלל ההפרעה העצומה לשוק העבודה", אמרה ג'וליה קורונדו, כלכלנית שהשתתפה בכנס המקוון ביום שישי, שבו דינמיקות של שוק העבודה היו הנושא המרכזי.

בכירי הפד, משקיעים ואחרים ינסו לבחון בפרוטרוט דו"ח של משרד התעסוקה שייצא היום (15:30 שעון ישראל) כדי למצוא בו פרטים לגבי צמיחת כח העבודה, אבטלה והעסקת עובדים חדשים באוגוסט, כשההתפשטות המהירה של זן דלתא של הקורונה הטילה צל של חוסר וודאות על התחזיות הכלכליות.

במשך כמה עשורים, בכירי הפד פעלו על פי מודל שבו האינפלציה עולה ברגע שהאבטלה יורדת מתחת לרמה מסוימת, וכל פעם ששיעור האבטלה התקרב לרף התחתון הזה, העלו את שיעור הריבית כדי למנוע מראש מצב של אינפלציה.

בוועידה של הפדרל ריזרב לפני שנה, פאוול חשף אסטרטגיה חדשה שנועדה להגן בפני חזרה על הטעות הקודמת של הפד על ידי קריאה לכך שהבנק המרכזי ירשה לאבטלה לרדת נמוך ככל האפשר כל עוד המחירים לא עולים מעל מטרת האינפלציה של הבנק, 2% בשנה.

דולר / צילום: Shutterstock
 דולר / צילום: Shutterstock

על מנת לחזק תפיסה חדשה זו בשנה שעברה, הציג הפדרל ריזרב שלושה יעדים שצריכים להיות מושגים לפני שיעלה את שיעור הריבית. ראשית, האינפלציה תצטרך לעלות ל־2%. שנית, האינפלציה צריכה להיות צפויה להישאר באופן מתון מעל 2%. שלישית, שוק העבודה יצטרך להתקרב לתנאים התואמים תעסוקה מקסימלית.

המחירים עלו הקיץ עקב הפרעות בשרשראות אספקה, מחסור בסחורות וחזרה של הטיסות, שמילאו אחר התנאי הראשון של הפד באופן מספק, והבכירים שם בטוחים יותר ויותר שגם התנאי השני יתממש.

רובם ציפו שייקח שנים ולא חודשים עד ששני יעדי האינפלציה יתממשו ולא ציפו לדון בהגדרת התעסוקה המקסימלית כל כך מוקדם.

בחודש שעבר אמר פאוול שהבנק המרכזי שוקל טווח רחב של נתונים בבואו לקבוע מה מהווה תעסוקה מקסימלית, כולל שיעורי האבטלה בחתך לקבוצות גיל שונות ושיעור ההשתתפות בכוח העבודה.

תעסוקה מלאה כבר בשנה הבאה?

"אנחנו בפירוש נמצאים על המסלול לשוק תעסוקה מאוד חזק עם השתתפות רבה, אבטלה נמוכה, תעסוקה גבוהה, עלייה במשכורות על פני כל הספקטרום", אמר פאוול בחודש שעבר.

כמה בכירים בפדרל ריזרב, כולל סגן יו"ר הפד ריצ'רד קלרידה, אמרו שהם חושבים שארה"ב יכולה להגיע לתעסוקה מלאה כבר בשנה הבאה. שרת האוצר ג'נט ילן, שבעבר הייתה יושבת ראש הפד, נתנה תחזית דומה.

קלרידה אמר בדברים שנשא מוקדם יותר החודש שהוא ציפה שמלאי המשרות יגדל השנה כשילדים יחזרו ללימודים פרונטליים, דמי האבטלה יפקעו מתוקף וחששות האוכלוסייה לגבי נגיף הקורונה ישככו. אבל הוא גם צפה סיכון בכך שעובדים לא יחזרו, מה שעשוי לגרום למעסיקים להעלות מחירים בגלל שיצטרכו להגדיל משכורות והפדרל ריזרב ייאלץ לשקול העלאה של הריבית מוקדם יותר או בשיעור תלול יותר.

"אני ועמיתיי נצטרך לבחון את הנושא מאוד בזהירות אם זה מה שיקרה", אמר.

בינואר 2020, לפני שהמגפה פגעה בכלכלה, האינפלציה הייתה מעט מתחת ליעד של הפד אפילו כששיעור האבטלה ירד לשפל של חצי מאה של 3.5%, הרבה מתחת להערכות בכירים לגבי תעסוקה מלאה. ביולי השנה, שיעור האבטלה ירד ל־5.4%, לעומת 5.9% ביוני.

מוקדם יותר השנה אמר פאוול שהכלכלה צריכה להיות מסוגלת לחזור לשיעורי האבטלה שהיו לפני המשבר, אבל לאחרונה נמנע מלומר שארה"ב תוכל גם לחזור לשיעור השתתפות של כוח העבודה הדומה למה שהיה לפני המשבר.

המעסיקים בארה''ב מתקשים למצוא עובדים / צילום: Reuters, Marco Bello
 המעסיקים בארה''ב מתקשים למצוא עובדים / צילום: Reuters, Marco Bello

כמה פקידים בפדרל ריזרב הזהירו בשבועות האחרונים שיכול להיות קשה לחזור לתנאי שוק התעסוקה שהיו לפני המגפה. נשיא הפדרל ריזרב של דאלאס רוברט קפלן, בריאיון מהעת האחרונה, אמר שהוא חושב שארה"ב "איבדה איפשהו בין 4 ל־4.5 מיליון עובדים" בגלל פרישה או צורך רב יותר בטיפול סיעודי לעומת בעבר. "זה הידק את כוח העבודה מוקדם מכפי שניתן להסיק מהמספרים בכותרות", אמר.

קפלן חושב שזה יכול להביא ללחץ עקבי יותר על המחירים כשחברות קטנות ובינוניות, במיוחד, יעבירו את עלויות השכר העולות לצרכנים. חששות מעסיקים מהקושי למצוא עובדים בשכר מקובל "לא הולכים להיות בני חלוף. זה לא ייפתר בסתיו הקרוב", אמר.

כמה בעלי חברות גילו שכל כך קשה למצוא עובדים שפנו לאוטומציה ומיקור חוץ כאופציות להקטין את הסתמכותם על עובדים אמריקאיים באופן קבוע.

החברה Forever Floral, המוכרת פרחים מלאכותיים, החליטה להעסיק כ־10 עובדים בארה"ב, במקום יעד קודם של 100 עובדים, לאחר שמחסור בכוח אדם במאי פגע במכירות יום האם של החברה, כך אמר המייסד השותף וממלא מקום המנכ"ל מטאב בוגאל. "הרגשנו שבטוח יותר לבנות אל ההספק הזה בחו"ל מאשר לבנות על עובדים בתוך ארה"ב", אמר.

גישה כזו כרוכה בסיכונים משלה. בוגאל אמר שיכולת הייצור של החברה נפגעה קשה מהתפרצות הקורונה בהודו באביב האחרון.

"התעסוקה הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו"

קבוצה נפרדת של פקידים בכירים בפדרל ריזרב אומרים שמוקדם מדי להסיק שהמגפה תשנה באופן יסודי את שוק העבודה. הדיונים הנוכחיים דומים לאלה שקרו לאחר המיתון של 2007-09, כשכלכלנים רבים טענו שעובדים איבדו כישורים ולא היו צפויים לחזור לכוח העבודה, כך אמרה נשיאת הפדרל ריזרב של סן פרנציסקו מרי דיילי בריאיון מוקדם יותר החודש.

בכירים אלה חוששים שירידה באבטלה תגרום לאינפלציה לעלות יותר מדי, ואמרו שהפד צריך להעלות את שיעור הריבית על מנת למנוע מזה לקרות. במקום זה, כששוק העבודה התהדק, אנשים רבים הצטרפו מחדש לכוח העבודה והאינפלציה נותרה מעל 2%.

היו "תיאוריות רבות למה... הגענו לתעסוקה מלאה, אפילו שבדיעבד, אנו יודעים שזה בכלל לא היה המקרה", אמר דיילי בריאיון מהעת האחרונה.

החוויה של ההתרחבות הקודמת רמזה ש"שוק התעסוקה הרבה יותר גמיש", אמרה דיילי. כשהדרישה לתעסוקה מתלהטת, "אנו מגלים שתעסוקה מלאה הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו על פי מבט על השוק והשאלה הפשוטה, 'מי עובד היום?'".

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה - כמות המבוגרים המחזיקים משרה או מחפשים עבודה - ירדה במחצית הראשונה של העשור הקודם, בזמן התרחבות השוק, כשמובטלים שהתייאשו ואמריקאים שהגיעו לגיל מבוגר הפסיקו לחפש עבודה. בסביבות 2016 המגמה הזו התהפכה.

עבור עובדים בין הגילאים 25 ו־54, שיעור ההשתתפות השתקם באופן חלקי לעומת ירידה גדולה בשנה שעברה. הוא עמד על 81.8% בחודש שעבר, לעומת 79.8% באפריל 2020, אבל נותר נמוך מהרמה של 83% שנרשמה לפני המגפה, בינואר 2020.

צ'ריטי ל' סקוט השתתפה בהכנת הכתבה.