"מחיר מטרה 2.1" יוצא לדרך: מועצת רמ"י אישרה את תוכנית הדיור של השר אלקין

הבשורה הגדולה של התוכנית היא שהקרקע לדיור במחיר מופחת תשווק רק למטרות בנייה רוויה בערים שבהן המחיר הממוצע למ"ר עומד על 20,000 שקל וביישובים שבהם החתך הסוציו-אקונומי לפי מדדי הלמ"ס הוא 4 ומטה

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

מועצת רשות מקרקעי ישראל אישרה היום (ה') את תוכניתו של שר הבינוי והשיכון זאב אלקין המכונה "מחיר מטרה 2.1". הבשורה הגדולה של התוכנית היא שהקרקע לדיור במחיר מופחת תשווק רק למטרות בנייה רוויה בערים שבהן המחיר הממוצע למ"ר עומד על 20,000 שקל וביישובים שבהם החתך הסוציו-אקונומי לפי מדדי הלמ"ס הוא 4 ומטה.

השיטה החדשה שמשרד הבינוי והשיכון מציע היא לקבוע מחיר למ"ר בנוי שיצוין במסמכי המכרז. על המחיר שייקבע, יינתן שיעור ההנחה בגובה 20% ממחיר הדירה, ועד 300 אלף שקל. הקבלנים שייגשו למכרז יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע.

בשונה מתוכניות אחרות בעבר, לא תהיה מכסה שנתית לשיווק יחידות דיור. כלומר, מכרזי השיווק במסגרת מחיר מטרה יהיו על כלל מכרזי הקרקע של המדינה. היקף הדירות המיועדות לזכאי משרד הבינוי והשיכון (לפי אותן הגדרות של זכאים לתוכנית מחיר למשתכן) יעמוד על 60% מכלל הדירות באזורי ביקוש. באזורים שבהם ערך דונם קרקע נמוך מ-100,000 שקל, באזורי עדיפות לאומית וביישובי מיעוטים, שיעור הדירות המיועדות לזכאים יעמוד על עד 65%. בנוסף, דירה אחת מכל 30 תוקדש לנכה רתוק.

השיטה החדשה מעודדת את עדיפות שיווק הדירות ל"בני המקום", כלומר, מי שהתגורר ב-3 השנים האחרונות או ב-4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות בתחום שיפוטה של הרשות שבה ייבנה הפרויקט: 25% בכל הארץ, 35% באזורי עדיפות לאומית ב' ו-50% באזורי עדיפות לאומית א'. ביישובי מיעוטים שבהם יש עד 30,000 תושבים תינתן הקצאה של 50% לבני מקום, ובסמכות הנהלת רמ"י להעלות אחוזים אלה עד 75%. באזור חיפה והצפון אחוז בני המקום יעמוד עד 75% באופן קבוע. ביישובים שאוכלוסייתם קטנה מ-10,000 תושבים יהיה ניתן לקבל אישור חריג להקצאה של עד 100% עבור בני המקום.

בנוסף, זכאי התוכנית שיזכו וירכשו דירה באזורי עדיפות לאומית (אזור שממשלת ישראל הכריזה עליו כאזור מועדף, וכפועל יוצא מכך מוענקים ליישובים הנמצאים בגבולותיו, תמיכה, סיוע, הנחות, הטבות ותמריצים שונים, כדי למשוך אליו תושבים, יזמים ועוד), יקבלו מענק קבוע בגובה 40,000 שקל.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין מסר: "הבאנו לאישור במהירות חסרת תקדים תוכנית לדיור בר-השגה, תוך הפקת לקחים מניסיון העבר והסרה של חסמים רגולטוריים בשיווק הקרקעות. תוכנית מחיר המטרה החדשה ממקדת משאבים באוכלוסיות להן ההטבות יהיו בעלות משמעות מהותית בהגעה לדירה הראשונה, עם הרחבה של זכאויות בעבור אוכלוסיית הנכים ומתן אחוזים גבוהים יוצר לבני המקום."

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, הוסיף: "קידמנו סעיף שמאפשר התמודדות במכרזי התוכנית ללא מחיר מינימום. זוהי אמירה ברורה, כי מטרתנו היא לאזן את מחירי הדיור גם במחיר צמצום הכנסות המדינה מהקרקע".