החוף שיזכיר לכם את סיני והנקודה הכי רגועה במדבר: 3 מקומות יפים לנוח בהם

זו הייתה שנה שבה מקומות כאלה היו נחוצים מתמיד, פינה לברוח אליה מהטירוף והלחץ כדי לנשום עמוק ולהירגע • 3 איים קטנים של שפיות, שהם בחזקת חובה כדי להמשיך לתפקד

שמורת הטבע עיינות צוקים / צילום: עין פשחה - יניב כהן רשות הטבע והגנים
שמורת הטבע עיינות צוקים / צילום: עין פשחה - יניב כהן רשות הטבע והגנים

מדבר: ערבה 

כשצופים בנופי הפרא של המדבר, במרחבים השוממים, במישורים ובהרים המונוכרומטיים, יש תחושה שלא קורה כלום, וזה נהדר. במונוטוניות המדברית יש אלמנטים תרפויטיים חזקים שמאפשרים לעצור את הזמן, להתבונן בחוץ ובפנים ולחשוב. הערבה היא המקום האולטימטיבי לבריחה מהשגרה הלוחצת, גם כי היא דורשת נסיעה ארוכה (יחסית) שתורמת לתחושת הניתוק ומציעה קצב חיים אחר ומישורים דוממים ללא הפרעה.

בשמורת שיזף אפשר לטייל ברגל או ברכב. זו שמורה קסומה שחוצה אותה דרך אדומה מצפון לדרום עם נקודות גישה מפאתי מושב חצבה או מדרך השלום שבשולי מושב עין יהב במקביל לנחל שיזף החולף בצדה המזרחי.

שמורת שיזף / צילום: דב גרינבלט
 שמורת שיזף / צילום: דב גרינבלט

כשצועדים בין הדיונות הנמוכות, תחושת הריחוק מהציוויליזציה משמעותית. בין עצי השיטה ומיני הצמחייה הנדירים יש גם מגוון גדול של בעלי חיים וציפורים שאפשר לצפות בהם ולקחת דוגמה. ממצפור שיזף יש תצפית נהדרת אל הרי אדום, שטחי השמורה ועד לגלישת הנגב המזרחי לערבה. יש בה עוד כמה שבילים קצרים, לא כולם מסומנים, אבל זה מקום נהדר ללכת בו קצת לאיבוד ולמצוא את עצמנו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

חוף: זיקים 

אין כמו לשבת על חוף ולבהות בים המרקד ובגלים המתרסקים בקול שאון שחוזר על עצמו. חוף זיקים נחשב למקום שהכי מזכיר לישראלים את סיני, למרות התואר המחייב והציפיות הגבוהות, המקום מספק את הסחורה. זהו החוף המוכרז הדרומי ביותר בארץ ואחד היפים. האפקט מתפוגג כשיש הרבה מדי אנשים, לכן מומלץ להגיע באמצע השבוע, אז יותר רגוע, וכיוון שהחוף ארוך (כארבעה קילומטרים) יש מקום לכולם. אגב, יש הטוענים שהקרבה לגבול עזה מרחיקה מטיילים, וזה לא תמיד מדויק.

חוף זיקים / צילום: איל יצהר
 חוף זיקים / צילום: איל יצהר

החוף מיוחד בכך שהוא מוקף באתרי טבע הארד קור. כביש הגישה ממזרח חולף ל צד נחל שקמה, ומאגר שקמה ובחורף האזור רווי מים. שפך הנחל לא תמיד פוגש את הים ולעתים יוצר לגונה קטנה, וכך אפשר לחצות אותו צפונה אל שמורת חולות זיקים, מרחבי דיונות עם צמחייה אופיינית כמו רותם המדבר, ומגוון גדול של בעלי חיים, מזוחלים עד יונקים. ממערב שוכנת שמורת ים שקמה, אחת השמורות הימיות היחידות בישראל והדרומית שבהן.

מעיין: עין פשחה 

לטבול במעיין זו חוויה אקזוטית ישראלית, ובארץ מדבר חמה כל כך, מעיינות הם פתרון להשיב את הנפש, להרגיע את הגוף ולצנן את הראש. שמורת הטבע עינות צוקים, המוכרת יותר כעין פשחה, שוכנת לשפת ים המלח ולמרגלות מצוק ההעתקים, והיא הרבה מעבר לעוד מעיין, אלא נווה מדבר של טבע ומים.

שמורת הטבע עיינות צוקים / צילום: סמדר אפיק רשות הטבע והגנים
 שמורת הטבע עיינות צוקים / צילום: סמדר אפיק רשות הטבע והגנים

המעיינות שנובעים בנקודות שונות יוצרים מערכת של יובלים ובריכות הזורמים בתוך סבך של צמחייה וכך נוצרו ביניהם ובתוכם פינות חמד קסומות שממש דורשות רביצה רגועה. כדאי לצאת גם לשיטוט בשבילי השמורה (יש שלטי הסבר) ובסופי שבוע וחגים יש הדרכות בשמורה החבויה, שטחה הדרומי הסגור לתנועת מטיילים שבו נובעים עיקר המעיינות ונקווים לאגם קטנטן שופע דגים.