את הבלתי אפשרי נעשה היום ואת הקשה נשאיר למחר: המלצות לספרי ניהול, התפתחות וצמיחה

איך לגדול ולהתפתח כמו ילדים, איך להנדס ולנצל לטובה את האוטומט שמנהל אותנו ומה אפשר ללמוד מיחידות עילית לניהול עסקי ולחיים בכלל

המלצות ספרי ניהול
המלצות ספרי ניהול

אתם יותר מוכשרים ממה שנדמה לכם

קרול דווק, מיינדסט (Carol Dweck, Mindset)

אחת מהברכות הנפוצות לראש השנה בפרט ולחגים בכלל היא איחולי צמיחה, אבל איך באמת אפשר לגדול ולהתפתח בשנה הקרובה? פרופסור קרול דווק מאונ' סטנפורד כתבה על זה ספר בשם Mindset, המבוסס על מחקר רחב שהתחיל מהתבוננות בילדים שקיבלו שורת משימות קשות מיכולותיהם בכוונה תחילה - פאזל, משחק או תרגיל כלשהו, וממנו עלה שמידת ההצלחה נבעה יותר מהתגובה של הילדים לעצם האתגר מאשר מרמת הקושי שהוא היווה עבורם.

mindset
 mindset

יש ילדים שגם אם הצליחו בהתחלה במשימה הרימו ידיים, איבדו עניין והביעו תסכול ברגע שחוו כשלון, ולעומתם ילדים שדווקא הסתקרנו מהאתגר, צחקו כשנכשלו והמשיכו לנסות שוב ושוב עד שהצליחו והמשיכו לטפס בדרגות הקושי. מה ההבדל בין שתי הקבוצות הללו, האם מה שבאמת חשוב להצלחה בשלל תחומי החיים זה כשרון או כישורים, מהי "תודעה מקובעת" לעומת "תודעת גדילה" ואיך אפשר לטפח את הנטיות הללו לא רק בקרב ילדים, אלא גם בקרב עצמנו?

אני מאחל לעצמי וגם לכם לבחור השנה תחום שתרצו להתפתח בו, שאולי פעם חשבתם שאתם פשוט "לא טובים בו", ולהזכיר לעצמכם שזה לא חייב להיות עניין של כשרון אלא בעיקר של כישורים, התנסות, התמדה והתגברות על מהמורות - ממש כמו משחק ילדים. שאלו את פרופ' דווק כיצד.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

כללי היסוד של המשקיע האגדי לניהול ולחיים

ריי דליו, עקרונות (Ray Dalio, Principles)

החיים העסקיים מלאים אין-סוף צמתי החלטה ובחירה, ובתור מנהלים אין לנו יכולת להפעיל מחדש שיקול דעת מלא בכל אחת ממיליוני ההחלטות שאנחנו נאלצים לקבל. לכן לעתים קרובות אנחנו פועלים, לטוב ולרע, על פי תהליכי חשיבה אוטומטיים.

המיליארדר ריי דליו, מי שנחשב ל"סטיב ג'ובס של עולם ההשקעות" והיווה את ההשראה לדמות הראשית בסדרה "מיליארדים", משרטט בספרו "עקרונות" את הדרך להנדס ולנצל לטובה את האוטומט הזה ולהפוך אותו ל"עקרונות יסוד" מועילים - אמת בסיסית שתשמש אותנו כתשתית להתנהגות בחיים, כמנהל ובכלל.

Ray Dalio, Principles
 Ray Dalio, Principles

בעבודה, דליו משקף את העקרונות שלו לכל השותפים בקרן ההשקעות שלו, מזמין אותם לאתגר אותם, את הנכונות שלהם - וגם את האותנטיות שלו עצמו, ולבדוק אם הוא פועל על פיהם. לתפיסתו, אנשים וצוותים עם עקרונות יסוד משותפים מסתדרים מצוין, ואילו ארגונים רבים סובלים מפני שאין להם ערכי יסוד משותפים, ברורים וחדים שמאפשרים לאנשים לשתף פעולה כדי להצליח.

בעזרת הספר תוכלו להעמיק בעקרונות שהובילו את דליו להצלחה שלו, ללמוד איך לנסח לעצמכם את העקרונות הנכונים עבורכם ולמצוא את הדרך לוודא שאתם פועלים על פיהם.

מנהיגות נכונה משדה הקרב לבית ולמשרד

ג'וקו וילינק ולייף באבין, אחריות וניצחון (Jocko Willink and Leif Babin, Extreme Ownership)

כשנשלחו לשדה הקרב בעיראק, ג'וקו וילינק ולייף באבין, מפקדים ביחידת העילית אריות הים (Navy Seals) של צבא ארה"ב, עמדו בפני משימות בלתי אפשריות לכאורה - והצליחו. לאחר השחרור הקימו השניים חברת ייעוץ מצליחה שמסייעת לחברות פורצ'ן 500 במגוון רחב של תעשיות "לשלוט בשדה הקרב שלהן". התיאוריה שלהם מבוססת על הנחה מרכזית אחת: מנהיגות - בכל רמה - היא הגורם החשוב ביותר, זה שיקבע אם צוות יצליח או יכשל.

extreme ownership
 extreme ownership

בספרם "Extreme Ownership", שהיה לרב-מכר של "הניו יורק טיימס" ושל אמזון, הם מפרטים את השיטה ואת העקרונות המאפשרים לאריות הים לבצע את המשימות הקשות ביותר בלחימה, שיטה שישימה לכל צוות, משפחה או ארגון, ואפשר ליישם לדעתי גם בחיי היום-יום בכל סביבת מנהיגות. הרעיון המרכזי פשוט: כל אחד בצוות יכול להיות מנהיג ללא קשר להגדרת תפקידו. וכדי להיות מנהיג טוב, אתה צריך לקחת אחריות ובעלות מלאה על כל הסובב אותך.

כדי להיות מנהיג טוב נדרשים בין היתר אחריות אישית, אמונה, הורדת אגו, יכולת תכנון, פשטות, יכולת תעדוף, ביזור סמכויות, אכפתיות, והבנה שמשמעת עצמית היא לא הגבלה אלא מפתח לחופש. הדרך ליישום העקרונות הללו והשגת המטרות מפורטת בצורה מרתקת בספר.

האם במסגרת הצמיחה שלכם כמנהלים תוכלו ליישם את העקרונות הללו גם אצלכם? את כולם? חלק מהם? אני חושב שאם כל אחד מאיתנו ישתדל עד כמה שאפשר, כי באמת "כל אחד מנהיג" - זה יהיה מדהים.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".