לא ממש טרק, אבל גם לא רק סלפי וחתכנו: 5 מסלולים לעצלנים שבינינו

לא רק לשביליסטים וחובבי טרקים מגיע ליהנות מטבע ונופים. לפעמים, כשרק רוצים לטעום קצת נוף ואוויר צח ולא לצאת למסע כומתה, אין כמו טיול קצר • חמישה מסלולים שמתאימים גם כשאין זמן, כשסתם מתעצלים ובעיקר אם יש בחבורה זאטוטים

טיולים לעצלנים
טיולים לעצלנים

 כרם מהר"ל, כרמל

לפני הכניסה למושב כרם מהר"ל שבכרמל, שוכנת שמורת טוף מהר"ל הייחודית. מהשער צועדים בשביל כחול (150 מטרים) המוביל לפינת הנצחה יפה לבן המושב ולמסלול מעגלי ירוק. לשמורה סיפור גיאולוגי מרתק, שהחל לפני כמאה מיליון שנה. הר געש מקומי התפרץ בקרקעית ים תטיס הקדום ויצר גבעות טוף בולטות מעל פני הים. כשזה נסוג נותרו מחשופי טוף, מאובנים וסלעים געשיים. השביל המעגלי מקיף את השמורה, פחות מקילומטר וחצי, יש טיפוס קל בצד אחד וירידה מהצד השני, אבל הנופים והתופעות מיוחדים במינם. אם תחזרו בחורף או באביב תיהנו מפריחה מסעירה.

מהרל הימנית / צילום: אורלי גנוסר
 מהרל הימנית / צילום: אורלי גנוסר

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

שביל סובב כנרת 

לתשומת ליבם של הנופשים בכנרת: שביל סובב כנרת מכסה כ-90% מחופי הכנרת (כ-60 קילומטרים), ומזמן הרבה אפשרויות. מקטע מקסים ופחות מוכר שלו נמתח בין בית העלמין של כנרת וחוף ירדן כנרת, כשני קילומטרים בלבד (דורש הקפצת מכוניות). אם מתחילים מדרום, נכנסים לחוף ירדן כנרת, שבו גם מוצא הירדן מהכנרת. השביל פונה צפונה, חוצה את הימייה של בית ירח (לעבור בזהירות) ובהמשך חולף למרגלות תל בית ירח (אפשר לעלות לביקור). אחר כך השביל הצר חוצה שטח טבעי פרוע ומלא קסם, ומתחת לאחוזת אוהלו פוסעים במעין טיילת עם פינות ישיבה שמסתיימת בבית העלמין. אגב הקברים במקום הם כמו שיעור בהיסטוריה.

מטיילים בשביל סובב כינרת / צילום: איגוד ערים כינרת
 מטיילים בשביל סובב כינרת / צילום: איגוד ערים כינרת

פארק קדש, גליל עליון 

מסלול נחל קדש המאתגר גולש מראש רכס נפתלי בוואדי צר ותלול, ומסתיים בפארק חדש. לאחרונה הסתיים פיתוח פארק קדש, אתר טבע ונופש שמשתרע על 29 דונם וזכה לפיתוח סביבתי אקולוגי. בין היתר שוקם מקטע מתוואי הנחל, כולל השבת הפיתולים, מיתון הגדות ושיקום הצמחייה כדי לאפשר לנחל לשקם את המערכת האקולוגית הטבעית.

בפארק נוספו תעלות מים מלאכותיות, פינות ישיבה, מצפורים ושטחי פעילות לחיזוק קשרי טבע-קהילה וכן שבילי טיול. כאן אפשר לבחור מסלול וללכת בעקבותיו לטפס מעט לאורך המקטע המשוקם בנחל (כ-500 מטרים) ולנוח בין לבין או להתפקנק בכיף. הדגש בפארק נוגע להנגשתו לילדים ולאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, לכן השטח מושלם לטיול קצרצר.

יער בירייה, גליל 

חצור הגלילית, מועצה קטנה עם תכניות תיירות גדולות, משתרעת על שטח של 5,500 דונם, מחציתם שטחים פתוחים ביער בירייה שבו מעיינות, נחלים ושבילי טיולים. אחד מהם יוצא מחניון עפר סמוך לכניסה למלון "בית בגליל". הלהיט של השביל הזה הוא החלמוניות, שבקרוב מגיעה עונתן לפרוח (אוקטובר-נובמבר).

מוקד הפריחה נמצא כמעט בקו ישיר מערבה, ובהיעדר שבילים מסומנים צועדים בשבילים הקיימים עד שפוגשים בשביל מסומן אדום. השביל מלווה את הגדה הצפונית והתלולה של נחל מחניים, ולאורכו, בכיוון צפון-מערב, פורחות החלמוניות החל מאוקטובר במקבצים פזורים בשטח. והמרחק? לא יותר מקילומטר לכל כיוון, אפשר להיעזר באפליקציית ניווט.

הר גוונים, מכתש רמון 

נחל גוונים והר גוונים שבמכתש רמון הם חלון לתופעות גיאולוגיות מרהיבות שמגלים בטיול קצר ויוצא דופן. מכביש 40 פונים לשביל כחול לנחל גוונים (אחרי המפגש עם שביל ישראל) וחונים. מטפסים בדרך הג'יפים הכחולה שחולפת באזור המכונה גיא זוחלים או עמק הגבנונים. כאן ניתן לראות תופעה יחידה במינה, והיחידה בארץ: תצורות סלע עם עורקים מגוונים. אלה נוצרו מהצטברות מתכות בסדקי הסלע - בהן גם מתכות נדירות כמו כסף, נחושת ואפילו אורניום - שהעניקו להם מראה מפוספס משהו.

מכתש רמון / צילום: אורלי גנוסר
 מכתש רמון / צילום: אורלי גנוסר

בשטח נמצאו עשרות מינרלים, ושפע הגוונים שלהם העניקו לאזור את שמו. באחת הנקודות נמצא מחשוף הסלע הכי עתיק במכתש, שגילו מתוארך לכ-250 מיליון שנה. כשהשביל הכחול פוגש אדום פונים שמאלה. גולשים לשביל ישראל ואתו שמאלה לכביש ולשביל קצר בחזרה למכוניות. פחות משני קילומטרים של חוויה מיוחדת. שימו לב שחלק מהסלעים מכילים חומרים רעילים, אין לגעת בידיים חשופות!