תאונת עבודה- מה עושים ומה הזכויות שלכם?

רבים אשר חוו תאונת עבודה נמנעים מהגשת תביעה בשל החשש מהבירוקרטיה הכרוכה בכך, אך זה הרבה יותר פשוט ממה שנראה לכם • המדריך הבא יסייע לכם להכיר את זכויותיכם ולפעול למימושן

מטפל - טיפול סיעודי נכים מבוגרים / איור: גיל ג'יבלי
מטפל - טיפול סיעודי נכים מבוגרים / איור: גיל ג'יבלי

תאונות עבודה הפכו למרבה הצער לדבר שבשגרה. אם נפצעת במהלך העבודה או בדרך למשרד, אין ספק שמדובר בתאונת עבודה. למעט הכאב ועוגמת הנפש שיכול להיגרם מתאונת עבודה, במקרים רבים יכול להיגמר בשיקום ממושך ובהפסדים כספיים גדולים.

מהי תאונת עבודה?

תאונה שאירעה לעובד תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעסיקו, ולעובד עצמאי היא מוגדרת תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו. תאונת עבודה במינוח הקלאסי מתחלקת לשניים:

א. תאונה הנראית לעין - תאונה במובן הקלאסי כגון תאונת דרכים, נפילה וכדומה.

ב. תאונה שאינה נראית בעין - כזו שלא ניתן לזהות אותה במבט בלבד. לדוגמה: התקף לב המתרחש בזמן אירוע חריג בעבודה.

מתי התאונה תיחשב כתאונת עבודה?

תאונה מוגדרת ככזו אם אירעה בדרך מהבית לעבודה, במהלך יום העבודה או בדרך מהעבודה הביתה. אולם לחוק יש גם סטיות והרחבות שחשוב להכיר:

  • בדרך לעבודה/מהעבודה - תאונה שאירעה תוך כדי נסיעה או הליכה מהמקום שבו העובד לן בלילה בדרך לעבודה או בדרך מעבודה אחת לעבודה אחרת, למי שעובד בשתי עבודות, תיחשב כתאונת עבודה. כך גם בדרך מהעבודה הביתה ובלבד שמדובר במסלול רגיל וללא סטיות למטרות אחרות.
  • בזמן הפסקת עבודה - אם ההפסקה נלקחה בתחומי המשרד לא תתקשה להוכיח כי מדובר בתאונת עבודה, אבל מה אם נסעת לאכול במסעדה עם חברים ונכווית כאשר המלצר שפך עליך מרק רותח במהלך הארוחה? החוק קובע כי גם זו תיחשב תאונת עבודה ובלבד שההפסקה הייתה מקובלת על דעת המעביד ולא ארכה יותר משלוש שעות.
  • סטייה מהדרך - תאונה לא תוכר כתאונת עבודה אם בדרך לעבודה או מהעבודה חלה סטייה של ממש מהדרך המקובלת, שלא למטרת מילוי התפקיד או מילוי החובות כלפי המעביד במסגרת העבודה. אבל גם כאן יש סייג שכדאי לכם מאוד להכיר: אם סטית מהדרך כדי לקחת או להוציא את הילד מהגן או כדי לקיים מצוות תפילה בציבור, זו תאונת עבודה.
  • ביקור במשרד לאחר הפסקת עבודה - כל ביקור במשרד במהלך שעות העבודה ובקשר לעבודה שבמהלכו התרחשה תאונה הוא בגדר תאונת עבודה.
  • תאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים - כאשר מדובר בתאונת עבודה שהינה גם תאונת דרכים, יש להגיש תביעה גם כנגד המוסד לביטוח לאומי וגם נגד מבטח הרכב שבו ישבת, או אם אתה הולך רגל או רוכב אופניים - נגד הרכב שפגע בך. התשלום במקרה זה יבוצע על ידי הביטוח הלאומי במסגרת החובה שבחוק ואת שאר הכסף תקבל מחברת הביטוח.
  • לחץ נפשי המביא לאירועים לבביים יכול להיחשב כתאונת עבודה, כאשר אפשר לאמת קשר ישיר בין אירוע חריג בעבודה ואירוע לבבי.
  • מחלת מקצוע- מחלה שהעובד חלה בה עקב עבודתו ואין ספק שהעבודה גרמה לו את הפגיעה. לדוגמא: חשיפה לרעש במשך תקופה אשר גרמה לפגיעה בשמיעה, הרמת משאות ממושכת אשר גרמה לפגיעה בגב, הקלדה מרובה אשר גרמה לנזק עצבי בידיים וכיו"ב.

נפגעתם בתאונת עבודה - מה עושים?

1. קבלת טיפול רפואי ראשוני: יש לגשת למוסד רפואי, קופת חולים או מיון בבית חולים, כדי לקבל טיפול רפואי ראשוני. הטיפול המיידי חשוב גם כדי לאבחן ולטפל בנזקים שנגרמו ולמנוע נזק בריאותי נוסף וגם כדי לתעד בזמן אמת את החבלות שנגרמו כתוצאה מהתאונה.
2. עובדים רבים משתהים ולא פונים מיד לטיפול ובכך משפיעים לרעה על סיכויי ההכרה בתאונה כתאונת עבודה. ממד הזמן משחק תפקיד כפול: מחד, פער הזמן בין התאונה לפנייה לטיפול מצביע על המידה שבה העובד באמת נפגע וסבל. בנוסף, ככל שעובר זמן רב יותר יהיה קשה לקשר את הפגיעה לתאונה עצמה.

טיפ חשוב: יש לשים לב למה שהרופא רושם בגיליון הרפואי ולזכור שכל מילה תיבדק בפרוטרוט. אל תתביישו להעיר לו, לתקן אותו או לבקש ממנו שירחיב ויפרט.

3. ידעו את המעסיק ודאגו להנפקת תעודה רפואית לנפגע עבודה: יש למלא טופס ביטוח לאומי 250 המהווה אישור של המעביד בחתימתו להתרחשות התאונה. בכפוף לאישור זה, יינתן טיפול רפואי תוך התייחסות לאירוע כאל תאונת עבודה.
4. רשמו את פרטי העדים לתאונה, את זמן התרחשותה ואת נסיבותיה המדויקות.
5. צלמו את מקום התאונה, את מה שגרם לתאונה, כגון סולם לקוי או כתם שמן על הרצפה. חשוב לרשום את הנסיבות המדויקות של התאונה, היות שאם העניין יתגלגל לכותלי בית המשפט, לאחר התנהלות ארוכה עם הביטוח הלאומי, ספק אם תזכרו פרטים אלו. כמו כן, ייתכן שתתבקשו לאמת את פרטי התאונה אל מול חוקר של המוסד לביטוח לאומי וחשוב כי תדייקו בפרטים.
6. תעדו הכול: יש לאסוף כל חומר הקשור לתאונה, הן חומר רפואי (לרבות צילומים), והן את כל החשבוניות של הוצאות וקבלות על תרופות או עזרים רפואיים.
7. פנייה לעורך דין, המתמחה בתחום - ניתן לנהל את התביעה באופן עצמאי, אך ביטוח לאומי לפעמים מתנהל כמו חברת ביטוח לכל דבר ועניין, בודק וחוקר את תביעותיהם של נפגעים ולעתים דוחה את תביעתם. עורך דין המתמחה בתחום יכול להועיל מאד במצב זה.

הגשת התביעה: את מי תובעים ומה מקבלים?

תביעה להכרה בתאונת עבודה וקבלת דמי פגיעה: כדי לקבל הכרה בתאונת עבודה יש להגיש תביעה בסניף ביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריך. בשלב זה, פקיד התביעות במוסד לביטוח לאומי יעיין בתיק הרפואי ויכיר בפגיעות ובאיברים שנפגעו. במקביל, ביטוח לאומי מאשר תשלום דמי פגיעה במקום שכר למשך 90 יום ממועד התאונה, כאשר על יום התאונה אמור לשלם המעביד. שיעור התשלום הוא עד 75% מהשכר הרגיל הממוצע ב-3 החודשים שקדמו לתאונה. יש להגיש את התביעה תוך 12 חודשים מרגע התאונה. בתביעות המוגשות מאוחר יותר, הביטוח הלאומי מפצה רטרואקטיבית אך ורק עבור 12 החודשים שקדמו להגשת התביעה.

הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות: מי שהוכר נפגע עבודה על ידי הביטוח הלאומי והוכרה תביעתו לקבלת דמי פגיעה ועדיין נותרה לו נכות בגלל הפגיעה בעבודה, זכאי לקבל גמלת נכות - קצבה חודשית או מענק חד פעמי - על ידי הביטוח הלאומי. קביעת הנכויות היא בסמכות וועדות רפואיות מטעם המוסד לביטוח לאומי. המוסד לביטוח לאומי רשאי לקבוע אחוזי נכות לצמיתות או נכות זמנית, אם ההנחה היא שהמצב הרפואי אינו סופי ועשוי להשתפר עם הזמן.

אובדן כושר עבודה: גמלות נכות מעבודה עשויה להיות גמלה נמוכה יחסית לאדם שנפגע וכתוצאה מכך כאושר ההשתכרות שלו נפגעה. לכן יש גם ביטוח אובדן כושר עבודה שחלקו מבוצע באמצעות ביטוח פנסיוני וחלקו ניתן לקבל באמצעות רכישת פוליסת ביטוח ייעודית.

מדריכים נוספים מאתר הון:

ביטוח אובדן כושר עבודה- למה זה חשוב וכמה זה עולה?

ביטוח חיים- כל מה שצריך לדעת

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.