בעקבות סערת אינסטגרם: פייסבוק האטה הפצה של מוצרים ושירותים חדשים

על רקע הדלפת המחקרים הפנימיים של פייסבוק: ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי פייסבוק האטה הפצה של מוצרים ושירותים חדשים בימים האחרונים • המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג ביקש היום בכירים בחברה לבחון בצורה מעמיקה את העבודה של הרשת החברתית בתחומים רבים

אפליקציית פייסבוק / צילום: Shutterstock, Chinnapong
אפליקציית פייסבוק / צילום: Shutterstock, Chinnapong

פייסבוק האטה הפצה של מוצרים ושירותים חדשים בימים האחרונים - כך על-פי אנשים המכירים את הפרטים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל". הדיווח מגיע ברקע עשרות אלפי המסמכים שהודלפו מתוך פייסבוק, הכוללים מחקרים פנימיים של החברה בנושאים מעוררי המחלוקת.

על-פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בכירים בפייסבוק אף השהו עבודה על מוצרים קיימים, בזמן שמעל לעשרה אנשים מעורבים בביצוע "ביקורות מוניטין" כדי לבחון איך פייסבוק עלולה לחטוף ביקורת, וכדי להבטיח שהמוצרים לא ישפיעו לרעה על ילדים, כך הגורמים אומרים.

פייסבוק זהירה משמעותית בשבועות האחרונים לגבי המידע שמשותף באופן פנימי בחברה. צוות בחברה בוחן את כל המחקרים הפנימיים שעלולים לפגוע בתדמית של פייסבוק אם יפורסמו לציבור.

דובר פייסבוק אנדי סטון אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הצוותים מנסים להבין טוב יותר את המחקר הפנימי של החברה ואת ההקשר שהוא נעשה. עם זאת, בדיווח נכתב כי חוקרים פנימיים ומדעני דאטה רבים בתוך פייסבוק אומרים כי על החברה לפרסם מסמכים ומחקרים נוספים. ישנם עובדים אחרים שאומרים כי הם חשים מותקפים על-ידי העיתונות והמחוקקים.

מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג פרסם הבוקר (ד') מכתב בחשבון הפייסבוק שלו, שבו כתב כי הוא ביקש מבכירים בחברה לבחון בצורה מעמיקה את העבודה של הרשת החברתית בתחומים רבים, כדי שהחברה תוכל לבחון מה החברה עושה כדי להגיע למטרה הזו.

התחקיר של ה"וול סטריט ג'ורנל", שהתבסס על המסמכים המדוברים, מוכיח לכאורה כי פייסבוק העדיפה למקסם רווחים על פני בטיחות של המשתמשים. התחקירים עסקו בנושאים כמו הפגיעה בבריאות הנפש של צעירים, שינוי אלגוריתם בשנת 2018 שהפך את פייסבוק לזירה בעלת אופי רעיל ואלים והדהוד תאוריות קונספירציה על הקורונה. פייסבוק הגיבה לתחקירים המדוברים במספר פעמים, כשלרוב אמרה כי מדובר בתמונה חלקית ולא נכונה, וכי אם הייתה התמונה המלאה, הביקורת הזו לא הייתה עולה.

בשבוע שעבר, פייסבוק שלחה לסנאט את אנטיגונה דייויס, האחראית על הבטיחות בפייסבוק, שתענה לשאלות הסנאטורים. השבוע, פרנסיס האוגן, המקור להדלפה של המסמכים מתוך החברה, חשפה את הזהות שלה בראיון לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS. יום לאחר מכן, האוגן עלתה לסנאט והעידה על המסמכים שהיא השיגה. האוגן קראה לקונגרס להתערב ואמרה כי פייסבוק "צריכה להכריז על פשיטת רגל מוסרית".

בנוסף, פייסבוק הודיעה באחרונה כי היא משהה את פיתוח גרסת הילדים לאפליקציית אינסטגרם. הרשת החברתית מפתחת בתקופה האחרונה גרסה לילדים מתחת לגיל 13, כזו שלא תכלול מודעות ותאפשר להורים לעקוב אחר הפעילות של הילדים שלהם. הפיתוח הזה חטף ביקורות ממחוקקים, מרגולטורים ומארגוני הורים - שפייסבוק לא באמת יכולה להגן על הילדים.