הרומן-בתוך-המשרד של אליזבת הולמס מוצג לראווה בבית המשפט

מערכת היחסים בין מייסדת תראנוס והסגן הראשי שלה הותירה שובל של הודעות טקסט שכעת משחקות תפקיד חשוב במשפט המרמה הפלילי נגדה

אליזבת הולמס / צילום: Shutterstock
אליזבת הולמס / צילום: Shutterstock

הודעת הטקסט הופיעה בטלפון של אליזבת הולמס ביולי 2015 מהסגן הראשי שלה בתראנוס (Theranos), ראמש "סאני" בלוואני.

"עצוב לי המקום בו אנו נמצאים", כתב בלוואני, ובהודעה אחרת הוסיף: "את צריכה אותי".

"פשוט קשה לעשות את המעבר", ענתה הולמס. "זה היה אמוציונלי, אבל אני מוכנה".

מעט אנשים ידעו זאת בזמנו, אבל בלוואני היה גם בן הזוג של הולמס, והיא גרה אתו זמן רב, כך אומרים כעת התובעים במשפט של הולמס ועורכי דינה. מערכת היחסים שמעטים ידעו עליה התפרקה, כך ניתן ללמוד מהודעות הטקסט, בדיוק בזמן שהסטארט-אפ שעסק בבדיקות דם החל להיות נתון לביקורות שהביאו להתפרקותו ב־2018.

בני הזוג נפרדו כמה חודשים אחרי חלופת ההודעות הזו, כך אומרים אנשים המכירים את הנושא. כעת, מערכת היחסים הרומנטית שלהם, שנמשכה יותר מעשור וצמחה ודעכה לצד העלייה והדעיכה של תראנוס, כפי שמראות ההודעות, תופסת מקום מרכזי במשפט הפלילי נגד הולמס באשמת מרמה בבית הדין הפדרלי בסן חוזה, קליפורניה. 

קו ההגנה: התעללות 

עבור הולמס, עדויות על מערכת היחסים עשויות לעזור לה אם תחליט לנקוט קו הגנה של בריאות הנפש. עורכי דינה טענו במסמכים שהוגשו לבית דין כי בלוואני התעלל בהולמס מבחינה פסיכולוגית, רגשית ומינית, וזה הותיר אותה תחת שליטתו. עורך דינו של בלוואני דוחה כל האשמה בהתעללות מכל סוג.

התובעים הביאו לכך שכמה הודעות טקסט אישיות הוקראו בקול בבית הדין, בשאיפה שזה יעזור להם להוכיחכי הולמס כשלה בכך שלא לקחה ברצינות אזהרות לגבי חוסר הדיוק של תוצאות בדיקות הדם.

"יש לך סוג כלשהו של אינדיקציה שהיא ידעה שלא הכול כשורה עם החברה", אמר אנדריי ספקטור, לשעבר תובע פדרלי במזרח ניו יורק שאינו מעורב במקרה אבל קרא חלק מהודעות הטקסט. "ההודעות האלה בפני עצמן לא יביאו לתובעים את ההרשעה, אבל יחד עם כל שאר הדברים, יש פה קייס די חזק".

הולמס ובלוואני מואשמים כל אחד בתריסר אישומים של תרמית בנקאית וקשירת קשר לבצע תרמית בנקאית, לאחר שאמרו למשקיעים ולמטופלים שטכנולוגיית בדיקות הדם שלהם מסוגלת לגלות כאופן מדויק ואמין יותר מ־200 מחלות שונות מטיפת דם בודדת. התובעים אומרים שהטכנולוגיה לא עבדה כמובטח, והולמס ובלוואני שיקרו למשקיעים על-מנת למשוך מהם יותר כסף, כשנגמר להם המימון.

שני האנשים טענו לחפותם. משפטה של הולמס החל בחודש שעבר, ומשפטו של בלוואני ייערך בנפרד בתחילת השנה הבאה.

תובעים פדרליים ועורכי דין של הולמס ובלוואני לא הגיבו לבקשות תגובה.

מאות הודעות טקסט

פרטים לגבי מערכת היחסים ביניהם התגלו דרך מאות הודעות טקסט שהתובעים קיבלו אליהן גישה ופרסמו במסמכי בית המשפט, ודרך מסמכים שהוגשו לבית הדין על-ידי התביעה וההגנה, והחיסיון הוסר מהם לאחרונה. על הסרת החיסיון קבע השופט במשפט לאחר שחברת דאו ג'ונס, המפרסמת את ה"וול סטריט ג'ורנל", הגישה בקשה בנושא.

בלוואני והולמס נפגשו ב־2002 במהלך טיול לסין להעמקת הידע במנדרינית, כשהיא הייתה בת 18, והוא היה בן 37, כך אומרים עורכי דין של ההגנה. הם החלו לצאת יחד זמן קצר לאחר שהולמס נשרה מאוניברסיטת סטנפורד ב־2003, בהמלצתו של בלוואני, כדי שתוכל לעבוד בתראנוס במשרה מלאה, ואחר-כך היא עברה לביתו של בלוואני, על-פי הצהרות של עורכי הדין במשפט ומסמכים שהוגשו לבית הדין. הוא הגיע לעבוד בתראנוס ב־2009 כנשיא ומנהל תפעול ראשי, ופיקח על המעבדה של החברה, כך אמרו תובעים. לפני כן עבד כמהנדס תוכנה ובכיר בחברות סטארט-אפ, ולא היה לו ניסיון בפתולוגיה או מדעי מעבדה, כך אמרו התובעים.

בני הזוג "שלטו בתראנוס כשווים וקיבלו החלטות גדולות בהתייעצות אחד עם השנייה, כפי שעושים בני זוג", אמר העוזר לתובע הכללי רוברט ליץ' בהצהרה הפותחת שלו.

הודעות הטקסט שפורסמו עוקבות אחר שיחות בין הולמס לבלוואני מנובמבר 2013 ועד אוקטובר 2015, כשהפרופיל הציבורי של הולמס החל להמריא ותראנוס הפכה את בדיקות הדם שלה לזמינות למטופלים בקליפורניה ובאריזונה דרך שותפות עם רשת Walgreens Boots Alliance. ההודעות מספקות מבט אל נבכיה של שותפות עסקית שעמדה בראש אחד הכישלונות המהדהדים בעמק הסיליקון ומערכת יחסים רומנטית שהוסתרה במשך שנים ממשקיעים בתראנוס, מחברי הדירקטוריון ורוב העובדים, כך ניתן ללמוד מראיונות של התובעים עם הדירקטורים, עם משקיעים ועם עובדים לשעבר.

הודעות הטקסט שלהם נעו מדיונים לגבי בדיקות תוכנה או העסקת עובדים חדשים בשירות לקוחות ועד אימוג'ים עם עיני לבבות או שמות כינוי שנתנו זו לזה - היא קראה לבלוואני "נמר" ו"המלך שלי".

בחג האהבה ב־2016, הולמס ובלוואני ביקשו כל אחד בנפרד מעוזרת אישית בחברה לשלוח פרחים לצד השני בהפתעה, כך ניתן ללמוד מראיונות של התובעים עם העוזרת, פייג' וויליאמס, שתויקו במסמכי בית הדין. בלוואני ביקש מאותה עוזרת לקנות להולמס פרחים ליום ההולדת שלה וליום השנה שלהם.

מהודעת טקסט אחת בדצמבר 2014 ניתן ללמוד שהם תכננו עתיד משותף, ותראנוס תהיה מורשתם: "כדי שהילדים שלנו לעולם לא ישכחו מי אנחנו", כתבה הולמס לבלוואני.

בלוואני והולמס הסתירו את מערכת היחסים שלהם מהדירקטוריון של החברה ומהמשקיעים, כך אומרים התובעים. עובדים שידעו על זה התבקשו לשמור על זה בסוד, כך התגלה בראיונות של התביעה עם עובדים לשעבר.

כששני מנהלים בכירים מנהלים מערכת יחסים רומנטית, קיים סיכון מוגבר שהם יקבלו החלטות שאינן לטובת החברה או בעלי המניות אלא לטובת הצד השני ביחסים, כך אמר אדם ג' אפסטיין, המייעץ למנכ"לים של חברות סטארט-אפ ולדירקטוריונים שלהן.

"כל משקיע סביר ירצה לדעת מידע כזה", אמר אפסטיין.

הודעות הטקסט של בלוואני היו לעתים ביקורתיות לגבי הכשלים של תראנוס, והוא דרש שיתוקנו.

"אנו חייבים אישור של ה־FDA", כתב להולמס באפריל 2015, בהתייחסות למנהל המזון והתרופות, שאמור היה לספק את האישור הרגולטורי לגבי הבקבוקונים המיניאטוריים של החברה בהם אמור הייתה אמורה להישמר טיפת הדם מדקירת אצבע. המעבדה של החברה היא "אזור אסון", כתב להולמס בהודעה אחרת.

הוא התנגד להופעות המרובות של הולמס בתקשורת בגלל שלחברה עדיין היה חסר "חומר סולידי". הולמס הגיבה שהכיסוי התקשורתי עוזר לתראנוס לסגור עוד הסכמים עסקיים.

הוא גם הזהיר איתה מהטענה על-פיה כל הבדיקות של תראנוס נעשות מבדיקה של טיפת דם מדקירת אצבע. תראנוס השתמשה בשיטה של מחט בזרוע ומבחנה שלמה של דם לרבות מהבדיקות שלה, על-פי עדויות שנשמעו בבית המשפט.

באפריל 2015 שלח בלוואני להולמס הודעת טקסט: "תזכורת. אנחנו צריכים לסגור עסקה עם המרפאה בקליבלנד".

העסקה מתייחסת להסכם על-פיו הקליניקה של קליבלנד, מרכז רפואי שנמצא באוהיו, תשתמש במכשירים של תראנוס על-מנת לבחון באופן מדעי את הטכנולוגיה ותשלח את התוצאות לפרסום. החברה מעולם לא שלחה מכשירים למרפאה בקליבלנד, ובכך בפועל חיסלה את ההסכם.

זה הפך לדגל אדום למשקיע אחד לפחות, בנקאי ההשקעות ביירון טרוט, שהחליט לא לתמוך בתראנוס בין היתר בגלל שהסטארט-אפ לא מילא אחר ההסכם עם הקליניקה בקליבלנד, כך כתוב במסמכים שהגישה התביעה. טרוט לא הגיב לבקשות תגובה.

ההודעות הנוזפות של בלוואני יכלו להיות גם אישיות. "אנחנו עצלנים, לא מסודרים ולא ממוקדים" בעבודה אבל גם "בהקשר שלך ושלי", כתב לה ביוני 2015.

היא שאלה אותו: "מה גורם לך לומר שאנו עצלנים".

במקומות אחרים, התגובות שלה היו פייסניות, ולעתים הגיבה להודעות הטקסט של בלוואני על בעיות בחברה בתשובה "מסכימה" או "ממש כך". בהודעות אחרות ניתן לקרוא שהייתה מודאגת מהאתגרים של תראנוס: "מתפללת כמעט בלי הפסקה", כתבה לבלוואני בספטמבר 2015, כשה־FDA ערך בדיקות פתע במעבדה של תראנוס.

מהודעות הטקסט ניתן ללמוד על בני זוג שבאופן שגרתי האשימו אחרים - לעתים עובדים שהיו כפופים להם - בבעיות בחברה.

"זה המקום בו נמצאות הבעיות שלנו", כתבה הולמס לבלוואני בנובמבר 2014, בהתייחסות לעובדים בחברה. "הדבר המאכזב ביותר הוא כמה גרועים האנשים האלה", כתב בלוואני על העובדים כמה חודשים אחר כך.

ביולי 2015, בלוואני כתב הודעה להולמס: "אנחנו צריכים להתחייב זה לזו ולצאת מהגיהינום הזה כדי שנוכל לחיות בגן עדן".

"אני מתחייבת", הגיבה הולמס. "לחלוטין".

ב־2016, בלוואני עזב את תראנוס בפתאומיות כשהחברה עמדה מול פעולות ענישה מצד רגולטורים וחקירה פלילית פדרלית. מקורבים של הולמס בזמנו אמרו שהם חושבים שהיא פיטרה אותו לאחר שהמעבדות עליהן פיקח נכשלו בבדיקה חשובה. אחר-כך האשימה אותו כמקור לכל השקרים שהחברה סיפרה על טכנולוגיית בדיקות הדם שלה, כך ניתן ללמוד ממסמכים שהוגשו לבית הדין על-ידי ההגנה.

צוות ההגנה של הולמס טוען שהיא מאמינה שאמרה את האמת על תראנוס בגלל שסמכה על בלוואני שייתן לה מידע מדויק לגבי פעילויות החברה והאמינה למה שסיפר לה.

תובעים אומרים כי קו ההגנה האפשרי של הולמס, לטעון כי בלוואני התעלל בה, סותר הצהרות שעשתה תחת שבועה ב־2017 בפני רשות הבורסות וניירות הערך (SEC). באותה עדות, תיארה הולמס את בלוואני ככפוף אליה, ובנקודה אחת אמרה שהיחסים ביניהם דעכו כבר לפני שנים ככל שהתמקדו יותר בחברה שניהלו יחד.

מאוחר יותר הגיעה הולמס להסגר עם ה־SEC, מבלי להודות או להכחיש שפעלה לא כשורה.

אנשים הקרובים להולמס אמרו שהבחינו בכך שבלוואני היה לרוב מתייחס להולמס בכבוד רב בציבור, והיה נראה שהיא נמצאת בשליטה מלאה בהחלטות שנעשות בחברה.

שרה רנדצו וכריסטופר וויבר השתתפו בהכנת הכתבה.