"העלאת ריבית בנק ישראל במחצית הראשונה של 2022 - תרחיש ריאלי"

העלייה בציפיות האינפלציה דוחקת בבנקים המרכזיים לשנות את המדיניות המרחיבה • אף שלבנק ישראל יש יותר מרחב פעולה, בבנק הפועלים לא שוללים העלאת ריבית ע"י בנק ישראל כבר בחודשים הקרובים

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

עליית תשואות האג"ח בעולם משקפת את ההערכה הגוברת שהאינפלציה אינה זמנית, ודוחקת  את הבנק המרכזיים לפעולה. בנוסף, ציפיות האינפלציה בעולם בשיא של עשור, וחלק מהבנקים החלו בסייקל של העלאות ריבית ואף הבהירו כי ימשיכו להעלות אותה בהמשך. עם זאת, בנקים מרכזיים גדולים אחרים, כמו הבנק האירופי או הפד האמריקאי, משוכנעים כי האינפלציה זמנית ואפשר להמתין עם העלאה של הריבית.

לעומת בנקים אחרים בעולם לבנק ישראל טווח פעולה רחב יותר, כאשר שוק האג"ל מגלם אינפלציה של 2.8%. ובכל זאת, הטון בוועדה המוניטרית של בנק ישראל השתנה, כאשר בישיבה שלפני ההחלטה על גובה הריבית בחודש החולף, חבר אחד מבין ששת חברי הוועדה תמך בעלאה של הריבית.

"זה אמנם רחוק מלייצג את עמדת הוועדה כולה, ובכל מקרה הרכב הוועדה שונה לאחרונה, אך עדיין זה מאותת על שינוי בהלך הרוח", אמר ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים. "גם בקרב יושבי הראש של הבנקים המרכזיים בעולם עולים החששות שהאינפלציה עשויה להישאר גבוהה לזמן ממושך יותר. ככל שנראה עליות ריבית במדינות נוספות, כמו בריטניה לדוגמה, זה יעלה את הסיכוי להעלאת ריבית בישראל. העלאת ריבית במהלך המחצית הראשונה של 2022 הפכה לתרחיש ריאלי".

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, לעומת זאת צופה כי הריבית לא תשתנה. "למרות העלייה בסביבת האינפלציה, ריבית בנק ישראל איננה צפויה להשתנות בתקופה הקרובה ובנק ישראל צפוי לסיים את השימוש בכלי האג"ח המרחיבים עד סוף השנה ולהיכנס לעמדת המתנה בשימוש בכלי הריבית. עם זאת, נראה שהמשך מגמת העלאת ריביות בעולם עלול להגביר בהדרגה הלחץ להעלאת ריבית גם בארץ, בעיקר ובמידה ותימשך העלייה בסביבת האינפלציה על רקע המחסור העולמי, העלייה במחירי האנרגיה והלחץ על שרשראות האספקה. חשוב לזכור כי דרגות החופש שבידי בנק ישראל גבוהות יחסית למדינות אחרות. לכן, הלחץ על החלקים הארוכים של העקומים, גם אם באופן חלקי לעומת ארה"ב, עלול להמשיך ולבוא מהמשך העלייה ברמת התשואות בעולם".

בארה"ב השוק מתמחר כי הפד יחל להעלות את הריבית באמצע 2022, מה שמוסיף לחץ ליו"ר הפד שעסוק כעת בתזמון ההודעה על צמצום תוכנית הרכישות אג"ח (טייפרינג). "יו"ר הפד, פאואל, העריך ביום שישי שהאינפלציה חזקה אך תתחיל לדעוך החל מאמצע 2022 וניסה לקרר את הציפיות להעלאת ריבית קרובה באמצעות הפרדה בינן לבין תוכנית הטייפרינג", אמר אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי, הפניקס-אקסלנס. "פאוול אמר שזה הזמן לצמצם את רכישות האג"ח, לא להעלות ריבית. אך שוק האג"ח לא השתכנע. הוא עדיין מגלם שתי העלאות ב-2022". עם זאת, "לא ימצא מי שיסכים ללחוץ על הדק הריבית בארה"ב. קל לדבר על העלאות ריבית עד שאתה זה שאחראי ללחוץ על ההדק ומסתכן בעצירת הכלכלה, מסתכן ביצירת סבל, מוכן לספוג את חמתו של הנשיא ושל האוכלוסייה כולה, זה יותר מדי לשאת על כתפיים של בן אדם. ככל שאתה יותר זמן בפד כך הפרקטיקה של התפקיד מעבירה אותך לצד של ה'יונה'".