המרוץ לרכישת אגד: למה יבואניות הרכב הפרטי מסתערות על עסקי האוטובוסים?

עשר קבוצות של חברות מתחומי הנדל"ן והרכב מתמודדות במכרז ל־50 אחוז מהחברה, שמוערך בלמעלה מ־2 מיליארד שקל • לקבוצה שתזכה מחכה ירושה קשה של הסכמי שכר והעסקה קשיחים, אבל בענף בונים על צמיחה משמעותית של התחבורה הציבורית בשנים הקרובות

מסוף אגד בטבריה / צילום: אייל מרגולין
מסוף אגד בטבריה / צילום: אייל מרגולין

המכרז לרכישת 50% ממניותיה של אגד מסתמן כאחד מהמאבקים העסקיים הגדולים והמעניינים שנראו בישראל בשנים האחרונות. גורמים בענף העריכו ביום שלישי כי בסופו של תהליך ההתמחרות והגשת ההצעות העסקה עשויה להיסגר לפי שווי גבוה יותר מאשר ההערכה הראשונית שעומדת על כ-2 מיליארד שקל עבור המניות שמוצעות על ידי בעלי המניות הנוכחיים לפי שווי של כ-4 מיליארד שקל.

מנתוני החברה, שפורסמו למשקיעים באוגוסט על ידי בנק ההשקעות HSBC המלווה את המכרז, עולה כי עסקי הליבה של אגד כוללים צי של כ-4,000 אוטובוסים, בהם מאות שמופעלים באמצעות חברות-בנות בבעלות מלאה בהולנד (EBS) ובפולין (MOBILIS). זאת, בנוסף לבעלות מלאה על "אגד היסעים", שמחזיקה בשליש מכלל שוק ההיסעים לתיירים, מקומות עבודה ומוסדות חינוך.

לאגד יש גם נכסי נדל"ן רבים, שקורצים לקבוצות השקעה רב תחומיות, בשטח כולל שמוערך בכ-400 אלף מ"ר, חלקם בפריים-לוקיישן. אגד גם מחזיקה ב-51% ממניות חברת "תבל מטרו" בשותפות עם שתי חברות סיניות, שזכתה במכרז להפעלת "הקו האדום" של הרכבת הקלה שאמור להיחנך בשנה הבאה.

עם זאת לרוכשים הפוטנציאליים ממתינים כמה "מוקשים". אגד אמנם נהנית מתמיכה ממשלתית של מאות מיליוני שקלים בשנה ברכישת אוטובוסים ומסובסידיות נדיבות הודות להסכם שחתמה עם הממשלה, אולם הוא צפוי לפוג ב-2029 ובשנים הקרובות תקטן התמיכה ברכש אוטובוסים חדשים.

עסקה מאתגרת

בעיה נוספת שתעמוד לפתחם של המשקיעים נוגעת לשינוי פאזה מהותי שניצב בפני כל ענף ההיסעים בארץ ובעולם, בעקבות המעבר הצפוי לאוטובוסים חשמליים, שיהיה חובה בישראל החל מאמצע העשור. השינוי הזה יהיה כרוך בהצטיידות באלפי אוטובוסים חדשים, לצד שינוי במערך התשתית והתחזוקה, כולל הקמת חניונים לטעינה מהירה בכל רחבי הארץ שכרגע הם בבחינת "צווארי בקבוק".

ההסכם עם הממשלה גם מחייב את אגד, שמחזיקה כיום ב-32% מהשוק בישראל, לרדת בהדרגה לנתח שוק של 20% עד תום העשור.

בנוסף, הרוכש צפוי להפוך לשותף של כ-1,300 חברי אגד, בעלי המניות שלה, ויקבל "בירושה" הסכמי שכר ותנאי העסקה די קשיחים, שעשויים להקשות על ביצוע תוכנית התייעלות מואצת שהיא חיונית. כיום עלויות השכר של אגד היא כ-40% מהכנסותיה ושיעור זה נחשב גבוה במונחים בין לאומיים.

יצוין כי לפי תנאי המכרז, לאחר שנתיים יוכלו חברי אגד לממש אופציה למכור לרוכש עוד חלק מאחזקותיהם או למכור לו אותן במלואן והדבר מחייב מהרוכש הפוטנציאלי לקחת בחשבון, שיצטרך להגדיל משמעותית את השקתו ללא קשר לתוצאות העסקיות ולהתקדמות תוכנית הייעול בחברה.

התחזקות הענף בעתיד

השלב הראשוני של הגשת ההצעות למכרז, שהוגש אתמול, משך אליו לא מעט שחקנים מתחום יבוא הרכב והאוטובוסים בישראל. אולם בענף אומרים, שלמרות שצי האוטובוסים הקיים של אגד נחשב למיושן מאוד, האטרקציה העיקרית לרוכשים אינה בהכרח הפוטנציאל לביצוע "יבוא עצמי" ומכירה של אוטובוסים לאגד, בין השאר בשל העובדה שהחברה רוכשת אוטובוסים "במחירי מציאה", לרוב סיניים, אחרי תהליכים קשוחים של סינון. 

אוטובוס של אגד
 אוטובוס של אגד

מוקד המשיכה המרכזי באגד, כך לפי גורם בכיר בענף, היא העובדה שישראל צועדת בטווח הארוך, ואולי אפילו הבינוני, לעבר מציאות של כשל תחבורתי מוחלט בכל הנוגע לעומסי התנועה של כלי רכב פרטיים בערים ובשל ה"אינפלציה" של רכישות רכב חדש. "המגמה כיום בארץ ובעולם היא הקטנת הכדאיות של השימוש ברכב פרטי בשעות העומס באמצעות רגולציה כמו מיסי גודש, העלאת מיסי רכישה ודלק והטלת מגבלות קשוחות על חניה ותנועה בערים", אמר הגורם. "בשנים האחרונות ישראל ניסתה 'להתחמק' מנקיטת צעדים דרסטיים בנושא, בין היתר בגלל לחץ של גורמים אינטרסנטים, אולם הם יהיו בלתי נמנעים. המשמעות היא, שהתחבורה הציבורית ניצבת בפני צמיחה משמעותית מאוד בהיקף הפעילות ובחשיבות עד סוף העשור".

גורמים אחרים בענף מעריכים, שלמכרז עשוי להיות פוטנציאל השבחה עתידי בתור "סיבוב פיננסי" עם פוטנציאל מכירה עתידי לגורמים מקומיים ו/או בין לאומיים, כמו שחקנים אסטרטגיים מסין, ואולי אפילו להנפקה בשוק ההון המקומי או הבין לאומי.

שיכון ובינוי נכנסת

בין הגורמים מענף הרכב, שהוזכרו עד כה כמתמודדים על רכישת מניות אגד, נמצאת קבוצת כלמוביל, בשיתוף עם קרן פורטיסימו. כלמוביל, יבואנית מרצדס, הייתה בעבר אחת הספקיות המרכזיות של אוטובוסים לאגד וכיום פועלת לייבא לישראל גם אוטובוסים מסין, כולל חשמליים.

מתמודדת נוספת מהענף היא קבוצת קרסו, יבואנית מותגי רנו וניסאן ובעלת חברת נדל"ן מובילה, שניגשת לשלב הראשוני במכרז בשיתוף עם קרן "אלומה" וקבוצת "מגדל". קבוצה נוספת מהענף היא דלק רכב, יבואנית פורד ומאזדה, שניגשת למכרז עם החברה הבת ורידיס שפועלת בתחום התשתיות הסביבתיות, וקרן התשתיות תש"י.

בענף מעריכים כי במכרז עשויות לקחת חלק גם קבוצה בהובלת "אלייד", יבואנית מותגי פולקסווגן ואחת מחברות התשתית והנדל"ן הגדולות במשק, שכיום אינה שחקנית בתחום האוטובוסים; וקבוצה בהובלת "תעבורה", שגם לה השקעות רב-תחומיות בתשתיות ותחבורה ולשעבר גם שותפות עם אגד. מתחום ההשקעות והתשתית ניגשו לשלב הראשוני במכרז גם "שיכון ובינוי" ביחד עם חברת התשתיות האמריקאית ברוקפילד וקבוצה בהובלת אנשי העסקים דויטש ובירם באמצעות חברות ההשקעות שברשותם.