המלונאים נגד מתווה התיירות: "זה כדי לצאת ידי חובה. רצו להשתיק אותנו"

החל מתחילת נובמבר תיירים מחו"ל רשאים להיכנס לישראל, אבל רשימת המגבלות שיחולו עליהם, התחזקות השקל ועליית המחירים הופכים את המדינה ליעד הרבה פחות אטרקטיבי • ברשתות בתי המלון הגדולות משוכנעים שמקצה שיפורים הוא הכרחי, לא בונים על החורף הקרוב ומחכים לאביב

ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל. ''לא סידור קבוע שיכול להישאר'' / צילום: איל יצהר
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל. ''לא סידור קבוע שיכול להישאר'' / צילום: איל יצהר

מתווה התיירות נכנס לתוקף בתחילת החודש, וכצפוי, ההגבלות שהוא כולל - כלומר עמידה בתנאי התו הירוק בשילוב עם חוסר האפשרות לכניסת ילדים לא מחוסנים - עושות את שלהן. מוקדי ההזמנות של בתי המלון לא מוצפים, וסוכני נסיעות בחו"ל מתקשים לשווק את ישראל לאור תנאי הכניסה למדינה. לכך יש להוסיף את השקל המתחזק מול האירו והדולר, מה שמוביל את החופשה היקרה ממילא בישראל, ליקרה אף יותר.

נזכיר: המתווה מאפשר כניסת מחוסנים ומחלימים שקיבלו מנת חיסון או שיציגו ממצאי בדיקה מיוחדת. בשלב הבא צפוי להיות מאושר מתווה לקבוצות, שבמסגרתו תתאפשר כניסת מחוסנים שחלפה חצי שנה מקבלת מנת החיסון השנייה, והם יוכלו לטייל כקפסולה ולבצע בדיקות קורונה בעת השהות בישראל.

המתווה יכלול מגבלה יומית של עד 2,000 תיירים ביום. סוגיה נוספת שמעיבה על השמחה. כמו הישראלים, גם התיירים יבלו את היום הראשון של חופשתם בבידוד, וזאת עד לקבלת תשובה מבדיקת הקורונה שעשו לאחר הנחיתה. כך שמי שתכנן להגיע לישראל לגיחה קצרה, עשוי לחשב מסלול מחדש.

בימים אלה נכנסו לישראל כמה אלפים בודדים של תיירים, רובם הגדול לכנסים שתוזמנו מראש. האם המתווה הקשוח למדי יעבור מקצה שיפורים שיאפשרו לאושש את התעשייה? המלונאים משוכנעים שכך יהיה, ומקווים שעוד החודש.

קשיחות התנאים

"זה מתווה של לצאת ידי חובה", אומר אבי דור, מנכ"ל רשת פרימה, הפרוסה ב-16 בתי מלון, רובם בתל אביב ובירושלים - שתי ערים שמשוועות לתיירי החוץ שמילאו אותן בימי שגרה.

"נדמה שרצו להשתיק אותנו ולהגיד ש'הנה יש מתווה', אבל בפועל לא רבים התיירים שעומדים בתנאי התו הירוק. אפילו פרוצדורת הכניסה, שמחייבת העלאת מסמכים בכדי לקבל תו ירוק, מרתיעה לעומת ההצהרות המקובלות בטופסולוגיה של מדינות אחרות.

"הכול מסורבל עד כדי כך שנשארו רק מי שחייבים להגיע לפה, כלומר במסגרת של עבודה או משפחה. תיירים ש'רק רוצים' לבקר בישראל, ידחו את הרצון בשלב זה. בסופי שבוע הקהל הישראלי מספק לנו תפוסה, אבל באמצע השבוע אנחנו מחכים לתיירים, שאני מקווה שיגיעו יותר בחודשים הקרובים".

"זה לא מתווה שהוא חלום חיינו, אבל זו יריית פתיחה", אומר מנכ"ל ישרוטל, ליאור רביב. "המתווה יהיה חייב לעבור מקצה שיפורים דרך הקלות בתנאי הכניסה. אני משוכנע שזה יקרה, ואני מקווה שעוד בנובמבר. על המתווה הזה אי אפשר לבנות תיירות, זה לא סידור קבוע שיוכל להישאר. זה קצה חוט, לא הר געש שמתפרץ. זה מתווה ששם את ישראל בנחיתות מול העולם, שמתחיל לנוע ולטוס. יש תחרות גדולה על כל תייר, ואם לא נהיה אטרקטיביים נפסיד".

מנכ"לית רשת פתאל, אביה מגן, מעלה נקודה הנוגעת לאי ההדדיות הקשורה לתו הירוק: "יש מקום להקל במתווה כפי שקיים במדינות אחרות, ולשקול לאשר לכל תייר שמחזיק בתו ירוק במדינה שלו להיכנס לארץ לאחר שנבדק ולפשט את התהליך. אני מברכת על פתיחת המדינה, אחרי שמדינות אחרות עשו זאת".

אביה מגן, פתאל. ''ליישר קו עם מדינות אחרות'' / צילום: אור גפן
 אביה מגן, פתאל. ''ליישר קו עם מדינות אחרות'' / צילום: אור גפן

תיירות עסקית תחילה

מנכ"ל רשת מלונות הבוטיק אטלס, דני ליפמן, משקף עמדה דומה מהולה באופטימיות זהירה: "מחוסר תקווה טוטאלית עברנו לתקווה כלשהי, כי בכל זאת יש מתווה, והוא פותח סדק לכיוון התיירות הנכנסת".

רשת אטלס מונה 16 בתי מלון, 11 מהם בתל אביב. "כפי שציפינו, הראשונים להתעניין הם התיירים העסקיים, למרות שהסגמנט הזה לא יחזור לממדים שלו בעבר", אומר ליפמן. "תיירות 'רגילה' אנחנו עוד לא רואים. צריך לתקן את המתווה על מנת שזה יקרה. אני בונה על ירידה מהעץ".

ליפמן מעריך את תפוסת החדרים במלונות הרשת בנובמבר בכ-30% (ללא תיירים), וכ-25% במלונות ת"א וירושלים. את המספרים הללו הוא שואף להגדיל ב-10% באמצעות טפטוף התיירים. "זה לא הרבה, אבל זה בלון חמצן שאני לא מזלזל בו. אולי תוך שלושה חודשים זה כבר יהיה 20%. זה לא יהפוך את הפעילות מגרעונית לרווחית, אבל זה מעודד".

גם דור מציג הערכות דומות באשר לתיירות העסקית כמעגל הראשון להגיע: "התיירות הזו חיכתה הרבה זמן, ונראה ביקורים לטווחים קצרים וענייניים. אם המתווה ישופר בעתיד, ירושלים תוכל להתאושש מהר יותר מתל אביב, משום שהיא בנויה על התיירים עם הזיקה הדתית שמשוועים להגיע לישראל, למשל מארה"ב. כאן הרצון יכול לגבור על הקושי. תל אביב, שבנויה על תיירי הפנאי הקלאסיים, תצטרך לחכות עוד קצת - ולקוות שהמתווה יתרכך והחסמים יוסרו".

דור וליפמן מעריכים שהאביב יזמן סממני התאוששות. לפי ליפמן, "את תיירות החורף פספסנו, כי המתווה אושר בשלב מאוחר לעומת יעדים אחרים, ולכן אנחנו מסתכלים על האביב הבא".

"במרץ-אפריל נתחיל לראות מספרים גדולים יותר, אבל עדיין הם יהיו רחוקים מהמספרים של 2019", מוסיף דור. "אנחנו מדברים על מספרים שיאפשרו לנו להתאזן ולא להפסיד, להרים את האף ולתכנן קדימה.

"בתוך האווירה שהכלכלה חזרה לתפקד, התיירות נשכחה. צריך לחשוב על הענף לא רק במובן ההתאוששות, אלא גם במובן השמירה על התשתיות, בתי המלון וכוח-האדם, והשרשרת השיווקית שבדרך. אם נהרוס עכשיו את מה שהשגנו ב-2019, שנת השיא של התיירות בישראל, נלך כמה צעדים לאחור.

"המתווה הנוכחי לא מאפשר לנו את השמירה על התשתיות כשהוא כולל יותר חורים ממתווה, אפשר היה להסתכל ימינה ושמאלה על מתווים של מדינות אחרות, וליישם משהו שבאמת ייתן לנו רוח גבית".

המשפחות ייאלצו לחכות

החסמים כוללים כאמור ילדים שלא חוסנו, אשר אינם רשאים על פי המתווה להיכנס לישראל. "יש משפחות מארה"ב, מאנגליה ומצרפת שהיו רוצות לבוא והן לא יכולות. הן ימצאו יעד אחר", אומר רביב.

"פלח המשפחות הוא משמעותי", מוסיף ליפמן, שגם בסעיף הזה משוכנע שייעשה מקצה שיפורים. "הנדסו את המתווה מתוך הסתכלות על התו הירוק, ולאט יתחילו בהקלות. אין דרך אחרת".

המתווה למעשה מוריד מסדר היום את המשפחות דווקא בתזמון של חופשות נובמבר-דצמבר. "הכניסה אפשרית לילדים מחלימים, בתנאי שהוריהם עומדים בתנאי התו הירוק. כמה כאלה יש? לא רבים", אומר דור. "לסוכני התיירות בעולם אין אפשרות לשווק את ישראל כיעד תיירותי, בשעה שרוב העולם המערבי פתוח בתנאים אחרים. פגשתי סוכנים מקנדה שאמרו שאין שם תוכנית לחסן בשלישית את האזרחים, כך שישראל היא לא יעד שניתן לשווק אותו".

גם התחזקות השקל מייצרת למלונאים התמודדות לא פשוטה, כפי שמודה ליפמן. "ישראל לא הייתה אף פעם יעד זול, ועכשיו היא נהיית יותר יקרה. זו בעיה גדולה שהתחילה לפני הקורונה, וכעת היא תגבר. אין לי ספק שתהיה לכך השפעה על התיירים, כך שגם מי שעומד בתנאי המתווה יחשוב פעמיים בגלל עלות החופשה".

"ישראל היא מדינה יקרה ממילא, והשילוב של המטבע המתחזק הוא קטלני לתיירות", אומר רביב. "לנו יקר לחיות פה אבל אין ברירה, לתיירים יש ברירה והיא נמצאת במדינות אחרות. דיברו במשרד האוצר על רעיון של לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים, וזו גישה שמציגה בדיוק את ההפך ממה שהיינו מצפים - צריך למצוא דרכים להקל על תיירים. אם נקשה עליהם בתנאי הכניסה, ועכשיו עם המטבע היקר והרגולציה הקשה, הם פשוט ידלגו עלינו וייסעו ליעד אחר".