הרץ רוצה 100 אלף מכוניות של טסלה. אבל תצטרך לחכות בתור

המבוכה הגדולה של עסקת הענק בין טסלה והרץ: אלון מאסק מודיע שחברת השכרת הרכב תזכה לאותם תנאים כמו כל לקוח, בזמן שהרץ מודיעה כי חלק מהמכוניות שהוזמנו כבר בדרך

מכוניות טסלה / צילום: בר - אל
מכוניות טסלה / צילום: בר - אל

סדרת הודעות והודעות הנגד בין ענקית השכרת הרכב הרץ, לבין מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, העלתה מבוכה בלתי מובנת בשוק הרכב האמריקאי. חברת הרץ, שרק לא מזמן נחלצה מפשיטת רגל, הודיעה בסוף השבוע שעבר על עסקת ענק עם חברת טסלה, לרכישת 100 אלף מכוניות חשמליות, שאותן תצרף לצי שלה עד סוף שנת 2022. הרץ אפילו גייסה את טום בריידי, אגדת פוטבול אמריקאי, למסע פרסום מסיבי, שישווק את הקו הירוק החדש שלקחה. בפרסומת מתחייבת הרץ, שאם התנאים יאפשרו לה, היא תעמיד עוד 150 אלף מכוניות כאלה לרשות הלקוחות שלה, בשלוש השנים הבאות.

אבל עם החגיגות של הרץ, באה גם המבוכה. ביום שני השבוע, צייץ מאסק שאין עדיין שום עסקה חתומה בין שתי הענקיות. הרץ סירבה מצידה להגיב לסתירה הזאת, אבל בהודעה נוספת, הדגישה דוברת החברה שהרץ נאמנה לגמרי להתחייבות שלה מהשבוע שעבר - לצרף לצי שלה רכבים חשמליים של טסלה עד סוף 2022. הרץ אפילו הודיעה שהמשלוחים הראשונים של רכבי הטסלה כבר יצאו אליה, והם מזהים ביקוש מוקדם וחזק של הלקוחות שלהם למכוניות החשמליות.

טסלה חששה מכך שהעסקה תעביר מסר שהיא נותנת להרץ קדימות באספקה, על חשבון הלקוחות הרגילים שלה. זאת אחת הטענות המסורתיות בשוק הרכב האמריקאי, נגד עסקאות ענק בין יצרניות רכב לחברות השכרה, שנחתמות במחירי סיטונאות מוזלים ומדללות את מלאי הרכב אצל היצרן - מה שמצמצם את ההיצע בשוק, ומשפיע בהכרח גם על המחירים לצרכן.

לכן, הודיע מאסק באופן נחרץ שלעסקה - שלא נחתמה, לטענתו - בין טסלה להרץ, לא תהיה שום השפעה על המדיניות הכלכלית של טסלה, והרץ תקבל את אותם תנאי רכישה שמקבלים הלקוחות הפרטיים. ולמרות המבוכה ואי ההסכמות - שווי המניה של שתי החברות זינק בעקבות ההודעה של הרץ על העסקה.