תל אביב | בלעדי

בית מעריב ההיסטורי שוב במחלוקת: האם עיריית ת"א נפלה קורבן לעוקץ?

בתביעה שהגישה העירייה נטען כי ההסדר שעשתה הכשרת היישוב עם עזרא לוי, תושב ראשל"צ שמוגדר כ"נעדר כל אמצעים", נועד לחסוך ארנונה של 13 מיליון שקל

בנין בית מעריב רחוב קרליבך ת''א / צילום: איל יצהר
בנין בית מעריב רחוב קרליבך ת''א / צילום: איל יצהר

חברת הכשרת היישוב ואיש קש ששכר ממנה אלפי מ"ר בשטחי המסחר של מה שהיה בית מעריב בתל אביב, יצרו חוב ארנונה של 13.5 מיליון שקל לעיריית תל אביב - כך נטען בכתב תביעה שהגישה העירייה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שבו תבעה 3.5 מיליון שקל מהשניים, לצרכי אגרה.

מדובר בתביעה שההשתלשלות מזכירה דפוס של סיפורי עוקץ, רק שהפעם הקורבן הוא עיריית תל אביב.

מבנה בית מעריב שכן ברחוב קרליבך 2 פינת דרך בגין בתל אביב עד להריסתו לפני שנתיים, והוא היה בבעלות חברות שונות של הכשרת הישוב, שבשנה שעברה התמזגו עם חברת האם. בנובמבר 2013 נחתם הסכם שכירות בין החברה הבת שהחזיקה במבנה לבין עזרא לוי, תושב ראשון לציון, שלדברי התביעה "היה ברור, ולחלופין היה צריך להיות ברור, שהוא 'איש קש' חסר נכסים".

דאגה לקבל ביטחונות

על פי התביעה, בבעלות לוי היו "חברות מסחריות רבות", אך הוא היה זה ששכר את השטחים, שמסתכמים באלפי מ"ר במבנה, ולא החברות שלו, וזאת במכוון, כדי לחמוק מתשלומי הארנונה, שכן הוא עצמו "נעדר כל אמצעים ואין כל נכסים הרשומים על שמו". גם הבית שבו הוא מתגורר רשום לטענת התביעה על שם אשתו.

דמי השכירות ששילם לוי להכשרת היישוב הסתכמו ב-3 מיליון שקל בשנה (רבע מיליון שקל לחודש), וחובות הארנונה הצטברו והלכו. "הפועל היוצא של התנהלות זו הוא, שנכס עסקי הושכר על ידי חברה בבעלות חברה ציבורית במשך למעלה מ-3 שנים, באופן בו המחזיק נרשם כאדם פרטי חסר כל רכוש ממנו לא ניתן להיפרע, ובמקביל מחזיק נכסים שלא היתה מניעה כי אלו ירשמו כשוכרים", נאמר בתביעה.

"ידעה שברשותו נכסים"

בין היתר מצוין, כי בבעלות אחת מהחברות של לוי יש חנות ברחוב אבן גבירול בתל אביב, וכי חברת הבת של הכשרת היישוב שכרתה את ההסכם עם לוי רשמה עליו שיעבוד.
"במילים אחרות, הבעלים עשו הסכם שכירות באופן אישי עם לוי, בידיעה כי הוא באופן יזום ומתוכנן חסר כל נכסים, בידיעה כי יש לו חברות מסחריות רבות עתירות נכסים ולאור האמור לעיל היא אף דאגה לקבל בטחונות מחברות אלו של השוכר, בדמות שעבודים מחברות אלו", נכתב בתביעה. "בשלב מסוים וככל הידוע לתובעת, הבעלים אף הסכימה לשחרר שיעבודים אלו, ושוב - תוך שהיא דואגת לאינטרס הבלעדי שלה, ובלי לדאוג להסדרת חובות הארנונה...", נכתב בתביעה.

מהכשרת היישוב נמסר בתגובה: "טרם הגיע לידינו כתב התביעה. אנו נלמד ונתייחס לטענות בבית המשפט. תמוה בעינינו שהטענות מגיעות אלינו לראשונה באמצעות התקשורת".

עד כה לא הצלחנו לאתר את עזרא לוי לצורך קבלת תגובתו.