בזכות המדד, הפשרת הרזרבות מהקורונה וצמיחת האשראי: הבנקים בדרך לרבעון חזק נוסף

מדד בנקים 5 עלה ברבעון השלישי ב-9.5% - עדות להמשך ההתחזקות במניות הבנקים, שמפרסמים השבוע את דוחותיהם • האינפלציה וסימני הדעיכה של הגל הרביעי של הקורונה יאפשרו לבנקים לרשום הכנסות גבוהות, והם צפויים להתחיל לחלק דיבידנדים גם בגין 2021

לוין, ברבר-צדיק, משה לארי, דב קוטלר / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון
לוין, ברבר-צדיק, משה לארי, דב קוטלר / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון

מניות הבנקים הפכו ברבעונים האחרונים לאחד הסקטורים "הבטוחים" בבורסה בתל אביב, ונראה כי הרבעון השלישי של 2021 לא סטה מהמגמה. הבנקים המקומיים מפרסמים השבוע את הדוחות שלהם לרבעון השלישי, וצפויים להמשיך להציג נתונים חזקים גם בחודשים יולי-ספטמבר, הגם שמעט פחות ביחס לרבעון השני.

מבט על מדד בנקים 5 בבורסה בת"א, המורכב ממניות חמשת הבנקים הגדולים, מלמד שמתחילת השנה הוא מציג זינוק של 52.7%, וברבעון השלישי לבדו עלה ב-9.5%.

לאור התוצאות הגבוהות ברבעון השלישי, צפויים הבנקים לחזור ולחלק דיבידנדים בגין 2021, ומניותיהם עתידות להמשיך לעלות עקב כך. עד עתה חילקו הבנקים דיבידנדים רק בגין שנת 2020, אך לאחרונה אישר להם המפקח על הבנקים לחלק גם בגין השנה הנוכחית, והם צפויים לחלק דיבידנדים בשיעור של 30% מהרווח.

מאחורי הנתונים הגבוהים עומדים מספר גורמים מרכזיים. הראשון הוא המשך הפשרת הרזרבות שהפרישו הבנקים בשנה שעברה להתמודדות עם נגיף הקורונה, הפרשות המכונות הפסדי אשראי, אשר נועדו לייצר עבור הבנקים כרית ביטחון למקרה שהלווים מהם לא יוכלו לעמוד בהחזר ההלוואות שנטלו. לנוכח נתוני הירידה בתחלואה שמפרסם משרד הבריאות, הבנקים יכולים לצמצם את כריות הביטחון - שעדיין מסתכמות במאות מיליוני שקלים. ברבעון השני, לדוגמה, רשמו הבנקים רווח מצרפי של כמעט 1.6 מיליארד שקל בגין הכנסות מהפסדי אשראי (ריקברי).

 
  

אי.בי.אי: "המספרים יהיו מתונים לעומת הרבעון השני"

ליאור שילה, אנליסט הבנקים של אי.בי.אי, מציין כי כל הבנקים צפויים להציג דוחות טובים. "לצד ההחזרים מהפסדי אשראי, גורמים נוספים שדחפו את התוצאות כלפי מעלה הם מדד המחירים הגבוה יחסית, שתורם למרבית הבנקים, וצמיחת האשראי, שגם בנק ישראל ציין שהייתה יפה, בין היתר במשכנתאות. מנגד, לא היו אירועים חד-פעמיים בולטים ברבעון השלישי, ולכן נראה מספרים קצת יותר מתונים מהרבעון השני", העריך שילה.

כאשר הוא מדבר על המדד, הוא מדבר למעשה על כך שהבנקים נהנים מהאינפלציה, היות שהם מחזיקים נכסים צמודי-מדד, וכך, כאשר מדד המחירים לצרכן עולה, הנכסים החשופים אליו מרוויחים. הרווח המצרפי של חמשת הבנקים הגדולים מעלייה של 1.3% במדד ברבעון השני הסתכם בכמיליארד שקל. ברבעון השלישי עלה המדד ב-0.8%, כך שהבנקים עדיין צפויים לרשום הכנסות גבוהות, אך מתונות יותר.

בד בבד, חלה ברבעון השלישי צמיחה ניכרת בשוק המשכנתאות, ובסך הכל ניטלו משכנתאות בכ-30.5 מיליארד שקל, לעומת סך של 29.4 מיליארד שקל ברבעון השני.

לידר: לאומי הרוויח ברבעון השלישי 1.4 מיליארד שקל 

על פי ההערכות של אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון, הבנק שצפוי להציג את הרווח הנקי הגבוה ביותר ברבעון השלישי, בדומה לקודמו, הוא לאומי, עם רווח שצפוי להתקרב ל-1.4 מיליארד שקל. אחריו בנק הפועלים עם יותר מ-1.2 מיליארד שקל, ובהמשך מזרחי טפחות (מעל ל-800 מיליון שקל), דיסקונט (כ-640 מיליון) והבינלאומי (יותר מ-300 מיליון שקל). על פי הערכה זו, מזרחי טפחות יציג את התשואה להון הגבוהה בענף - 17.5%.

נציין כי בחודשים האחרונים אומנם התרחשו מספר אירועים משמעותיים מבחינת הבנקים בישראל, אך את הרווחים מהם הם ירשמו ברבעונים הבאים, ככל הנראה ברבעון הראשון של 2022. בין אירועים אלו נזכיר את מיזוג לאומי ארה"ב אל תוך ואלי בנק האמריקאי, ואת מכירת נכסי בנק אגוד שביצע מזרחי טפחות, כמו גם מכירות נדל"ן שביצע דיסקונט.