העלאת מס הרכישה על משקיעי נדל"ן אושרה בקריאה ראשונה

הצעת החוק הייתה אמורה לעבור כבר בשבוע שעבר, אך נתקעה כאשר שניים מחברי רע"ם החליטו לא לפקוד את המליאה, ובכך מנעו את הרוב הנדרש לאישור החוק • החוק צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית ביום רביעי

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

19:50

לאחר עיכוב של שבוע, העלאת מס הרכישה למשקיעים על דירה שנייה לשמונה אחוזים אושר הערב במליאת הכנסת בקרעאה ראשונה. 20 חברי כנסת תמכו בחוק מול 3 שהתנגדו. מחר יחלו הדיונים על החוק בוועדת כספים במטרה להכין אותו לקריאה שנייה ושלישית עוד השבוע. מוקדם יותר היום עלה חשש כי בשל המתיחות מול רע"ם החוק ידחה פעם נוספת אך בשל ההסכמות מול האופוזיציה החוק עבר בזמן קצר יחסית.

על פי הצעת החוק שהביא שר האוצר ליברמן, במסגרת המלחמה בעליית מחירי הדיור מוצע לתקן את חוק מיסוי מקרקעין, ולהעלות את שיעור מס הרכישה במכירת זכות במקרקעין שהיא דירת מגורים, לגבי מי שזו אינה דירת המגורים היחידה שלו, על מנת לבלום את מחירי הדיור ולמתן את הביקוש לרכישת דירות בידי משקיעים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "שוק הדירות למגורים מאופיין בהיצע קשיח בטווח הזמן הקצר, בלא אפשרות להתאים את ההיצע לשינויים בביקוש לדירות כאמור. בהתאם לכך, שינויים בביקוש מובילים באופן ישיר לעלייה של מחירי הדירות. נתוני העבר מצביעים על כך שעלייה בביקוש לדירות מגורים להשקעה מייצרת "ביקוש עודף" אשר בא על חשבון רכישות של דירות מגורים בידי זוגות צעירים. עלייה זו בביקוש לדירות מגורים גורמת לעלייה במחירי הדירות ודוחקת את הזוגות הצעירים אל מחוץ לשוק".

לפי נתוני משרד האוצר, הפחתת שיעור מס הרכישה במסגרת תיקון 95 הביאה לעלייה חדה במספר דירות המגורים הנרכשות לצורכי השקעה, הן במונחים כמותיים והן כשיעור מסך העסקאות בשוק זה. שיעור הרכישות של דירות מגורים שנעשו בידי משקיעים מאז הפחתת מס הרכישה כאמור עלה לכ־20% מסך העסקאות בשוק הדיור לעומת שיעור של כ־13% מסך העסקאות כאמור בחודשים שלפני ההפחתה. במקביל נרשמה האצה בקצב עליית מחירי הדירות על פי מדד מחירי הדירות שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כך, בשנים עשר החודשים שחלפו מאז הפחתה זו של שיעור מס הרכישה בתקופה שמיולי 2020 עד יולי 2021, עלו מחירי הדירות בשיעור של 2.9% שיעור העלייה הגבוה ביותר במחירי הדירות מאז שנת 2010.

נוכח העלייה בביקוש לרכישת דירות מגורים והעלייה במחיריהן, שהחלה מאז שהופחת מס הרכישה במסגרת תיקון 95, ביולי 2020, מוצע לקבוע כי במכירת זכות במקרקעין שהיא דירת מגורים, לגבי מי שזו אינה דירת המגורים היחידה שלו, יחול מס רכישה בשיעור של 8% על חלק השווי שעד 5,843,565 שקלים חדשים, ומס רכישה בשיעור של 10% על חלק השווי העולה על סכום זה".

09:00

אחרי עיכוב של שבוע, מליאת הכנסת צפויה להצביע היום (ב') על החוק של שר האוצר להעלאת המס על משקיעים לשמונה אחוזים בקריאה ראשונה. החוק, שאמור היה להיות מקודם בהליך מהיר כבר בשבוע שעבר ולהיכנס לתוקף כדי למנוע תנודות בשוק הדיור, נתקע בשל החלטת שניים מחברי רע"ם שלא לפקוד את המליאה בשבוע שעבר ובכך למעשה לא התקיים הרוב הנדרש לאישור החוק. השר ליברמן אמר בשבוע שעבר לשאלת גלובס כי התכנון הוא עדיין להעביר אותו בתוך שבוע מרגע תחילת העבודה עליו בכנסת.

היום הקואליציה תידרש שוב לגיוס 61 חבריה כדי להעביר את החוק בקריאה ראשונה למרות התנגדות חברי האופוזיציה. לגלובס נודע כי ברע"ם לא מרוצים מהנוסח של חוק החשמל שנידון בימים אלה בוועדת הפנים בראשות ח"כ ואליד טאהא ולכן גם נעדרו ביום שני שעבר מהכנסת. החשש הוא שגם היום, ייעלמו שניים מהם ויגרמו לעיכוב נוסף באישור החוק ובניגוד לתוכניותיו של שר האוצר.

מאחורי הקלעים בשבוע שעבר הגיעו האופוזיציה והקואליציה לסיכום לפיו חוק משאבי טבע יעלה להצבעה ללא פיליבסטר, ובתמורה הקואליציה תוכל להעלות למליאה השבוע רק שלושה חוקים מטעם הממשלה: שניים היום ועוד אחד מחר. מאז אותו הסכם הגיעו לפתחה של האופוזיציה בקשות של שרים וחברי כנסת להעלות חוקים נוספים בהסכמה ביומיים האלו, אך באופוזיציה ביקשו בתמורה שלשם שינוי יאושרו חוקים שלהם בוועדת שרים לחקיקה. אתמול בישיבת הוועדה נדחו החוקים כולם, כפי שקורה על פי רוב מאז הקמת הממשלה, ולכן מרווח התמרון של הקואליציה נותר מצומצם.

ביום ראשון שעבר אישרה הממשלה את החלטת שרי האוצר, השיכון והפנים להעלות את המס בחלק משורת צעדים למלחמה בעליית מחירי הדיור. כזכור, במסיבת עיתונאים מתוקשרת הודיעו אלקין, ליברמן ושקד לפני שלושה שבועות על תוכנית הדיור שלהם ובמסגרתה על מספר צעדים לבלימת עליית מחירי הדיור.

בין היתר הודיעו על השבת מס הרכישה ל-8 אחוז כמו בימי שר האוצר לשעבר כחלון כדי להפחית ביקוש על ידי המשקיעים. אלקין שהציג את הצעד הזה הסביר כי "מהרגע שבתקופת הקורונה הוחלט להפחית את המס על משקיעים, כמות הדירות שנרכשו על ידי המשקיעים קפצה ולכן לדעתנו נכון לצנן ביקושים". שקד התנגדה לצעד לכתחילה, אך לבסוף הסכימה עם חבריה לממשלה והתהליך יצא לדרך.

צעדים נוספים שצפויים להגיע לפתחה של הכנסת במסגרת התוכנית יהיו חוק לאיסור מתן שימוש חורג בדירות למגורים במרכז הארץ וחוק שימנע מלונאות בדירות במרכז וצפוי לפגוע ב-AIRBNB. שני אלה טרם ראו אור על ידי תזכירי חוק והשרים טענו כי מדובר בתהליכים שיקחו זמן ממושך יותר מההליך הנדרש לאישור העלאת המס.