ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק השקיפות בעסקאות נדל"ן

החוק, שיזם ח"כ אורי מקלב, מחייב את היזמים להעביר לידי רוכשי הדירות לא רק את תוכניות הדירה, אלא גם את תוכניות קווי החשמל והאינסטלציה • כיום הדבר אינו כלול בחוק, והוא לעתים גורר בעיות לרוכשי דירות

ח"כ אורי מקלב / צילום: איל יצהר
ח"כ אורי מקלב / צילום: איל יצהר

 ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (א') את הצעת חוק השקיפות שיזם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). חוק זה מחייב את היזמים להעביר לידי רוכשי הדירות לא רק את תוכניות הדירה, אלא גם את תוכניות קווי החשמל והאינסטלציה, דבר שכיום אינו כלול בחוק, וגורר לעתים בעיות בעת שיפוצים שנערכים בדירות.

חוק מכר דירות הקיים כיום מחייב את היזמים להעביר לידי הרוכשים את המפרט הטכני של הדירות, ובעיקרו את דברים הנכללים בדירה והחומרים שמהם הם עשויים. כמו כן מחוייבים הקבלנים להעביר לידי הרוכשים את תוכניות הדירה, אך לא את תוכנית הקונסטרוקציה, לא תוכנית החשמל ולא תוכנית מערכות המים והביוב. רוכשי הדירה מהקבלן או אנשים שרכשו את הדירות יד שנייה, שצריכים לערוך בדירות שיפוצים ופונים ליזמים בבקשה לקבל לידיהם את התוכניות הללו - לא תמיד נענים בחיוב, והיו כבר מקרים שבהם יזמים דרשו תשלומים בעבור התוכניות הללו, שמופיעות בדרך כלל בצורה ממוחשבת.

לאור זאת הציע ח"כ מקלב לחייב את היזמים בעת מסירת הדירות, להעביר לרוכשים גם את התוכניות של קווי התשתית בבית באמצעות דואר אלקטרוני, דיסק און קי או תקליטור. שר השיכון זאב אלקין הביע תמיכה בהצעת החוק והיום הוא אושר בוועדת הדרים לחקיקה.

יוזם החוק, ח"כ אורי מקלב, מסר: "קבלת תוכניות הבנייה לדירה אותה רכש הצרכן יתנו ביטחון צרכני ויאפשרו לרוכשי הדירות לבצע שיפוצים ושינויים מבלי הצורך ברדיפה אחר תוכניות הבנייה, זהו חומר הקיים במאגרי הקבלנים ויש צורך למסור את תוכניות הבנייה לרוכש". 

ואולם עו"ד חגי אדורם המייצג חברות בנייה מסר לגלובס כי "מדובר בעוד הצעת חוק פופוליסטית, חסרת כל צורך ענייני, שתגרור לייקור נוסף במחירי הדירות שבהן יישאו הרוכשים בשל הרעלת הרגולציה״.

עו"ד אדורם מזכיר חקיקה ותקנות נוספות, כגון הגבלת שכר-הטרחה של עורכי הדין ושדרוגים של הממ"דים שבסופו של דבר העלויות שלהם הושתו על הרוכשים.