נת"ע קיימה שימוע חריג להצעת שיכון ובינוי למכרז הרכבת הקלה. זו הסיבה

השימוע התקיים לקבוצה משותפת לחברות שיכון ובינוי, אגד והחברה הסינית CRCC שניגשו יחדיו למכרז, משום שההצעה המשותפת של החברות נמוכה בכמיליארד שקל מהערכות שמאיות שקיימות אצל נת"ע, וקיים חשש שהדבר עשוי להצביע על כשל עתידי בטיפול הקבוצה בפרויקט בעתיד, אם היא תזכה במכרז • גורמים בתחום מעריכים כי הסיבה הלא רשמית להליך היא גיאופוליטית - לדבריהם, מכיוון שהקבוצה כוללת חברה מסין, יש ניסיון "לצייר" סיבה כלכלית לבעייתיות בהצעת החברה

נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי

ועדת המכרזים של החברה הממשלתית נת"ע קיימה אתמול (ג') שימוע לאחת מהקבוצות שמתמודדות על מכרז התשתית הגדול ביותר בישראל כיום - שני קווי הרכבת הקלה בגוש דן (הירוק והסגול). השימוע, שהינו חריג, התקיים לקבוצה משותפת לחברות שיכון ובינוי, אגד והחברה הסינית CRCC שניגשו יחדיו למכרז.

השימוע התקיים משום שההצעה המשותפת של החברות נמוכה בכמיליארד שקל מהערכות שמאיות שקיימות אצל נת"ע, וקיים חשש שהדבר עשוי להצביע על כשל עתידי בטיפול הקבוצה בפרויקט בעתיד, אם היא תזכה במכרז. זאת בעיקר על ידי בקשות לתוספות תקציביות, כפי שקרה לא אחת מול קבלנים במסגרת פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה - פרויקט שפתיחתו נדחתה פעם אחר פעם ושנכון להיום מועד הפתיחה הרשמי שלו הוא בעוד שנה.

לגלובס נודע כי בקבוצת החברות, שאותה מובילה שיכון ובינוי, התכוננו היטב לשימוע ובין היתר שיגרו למעלה מעשרה בעלי תפקידים למפגש שהתקיים במטה נת"ע שבחולון. בין היתר נכחו בדיון יו"ר ומנכ"ל החברה תמיר כהן, וכן מנכ"ל סולל ובונה, אהוד דנוך, שצפוי לסיים את תפקידו בקרוב.

במהלך המפגש הציגו אנשי הקבוצה חוות דעת של חברת ייעוץ בינלאומית שתומכת בכלכליות של הצעתה של החברה. כן הוצג כי בנק לאומי שמלווה את הקבוצה, ממשיך לתמוך בהצעה. טיעון אחר שנשמע הינו שקבוצת שיכון ובינוי, פועלת מזה עשרות שנים בתחום של תשתיות נרחבות ובין היתר תחת סוגי התקשרויות כמו במכרז הנוכחי.

נזכיר כי מדובר בפרויקט שותפות ציבורית-פרטית (Public Private Partnership או PPP) למימון הקמה ותחזוקה של שני הקווים. העלות הכוללת נאמדת בכ-31 מיליארד שקל, כאשר מבין חמש הקבוצות שניגשו, אף אחת מהן לא תקבל את שני הקווים אלא רק אחד, כך שמבין חמשת הקבוצות יהיו שתיים שיזכו.

ההכרזה על הזוכה במכרז מתעכבת כבר חודשים רבים. תחילה נטען כי הסיבה היא חוסר ממשלה מתפקדת, לאחר מכן נטען כי אי פינוי משפחות בכפר שלם שיושבות על קרקע במסלול הקו הסכול היא סיבה לאי פתיחת מעטפות המכרז. כעת ההליך מול קבוצה זו, נחשב ל"מעכב" של ההליך. יש גורמים בתחום שמעריכים כי הסיבה הלא רשמית להליך השימוע היא גיאופוליטית. גורמים אלה מצביעים על רצונה של ארה"ב להפחית אחיזה של חברות סיניות על מתקני תשתית גדולים בישראל. מכיוון שהקבוצה כוללת חברה מסין, כך מעריכים גורמים אלה, יש ניסיון "לצייר" סיבה כלכלית לבעייתיות בהצעת החברה. בהקשר לכך נזכיר שיש נוכחות סינית גם בהצעות אחרות.

לפי גורמים אחרים עימם שוחח גלובס, החלטת ועדת המכרזים של נת"ע בעניין עשויה להוביל להליך משפטי מצד הקבוצה - במקרה שבו היא תפסל. גם אם הוועדה "תכשיר" את ההצעה ישנה אפשרות שמציעים אחרים יינקטו בהליך משפטי לבירור של הסוגיה. כך או אחרת ברור שההליך מתעכב, מה שמצביע על עיכוב עתידי בהתחלת פעילות שני הקווים שנחוצים מאוד לשחרור עומסי התנועה במרכז הארץ.