נכסים ובניין ואי.די.בי מוכרות את פרויקט הטיבולי ב-216 מיליון דולר

בכפוף להשלמת העסקה, צפוי ל-IDBG תזרים מזומנים נטו, בסך של כ-87 מיליון דולר, שיתחלק בין נכסים ובניין לאיי.די.בי

דורון כהן, מנכ''ל נכסים ובניין / צילום: תמר מצפי
דורון כהן, מנכ''ל נכסים ובניין / צילום: תמר מצפי

חברת נכסים ובניין , שבשליטת קבוצת דיסקונט השקעות  (דסק"ש), ממשיכה במימוש נכסיה הפרטיים לקראת הרחבת החזקתה בחברת הנדל"ן המניב גב-ים. לאחר שחתמה על הסכמים למכירת מגדל HSBC בניו יורק ובית נכסים בת"א, מחסלת נכסים ובניין גם את פעילותה בלאס וגאס.

נכסים ובניין דיווחה ביום ד' כי חברת IDBG שבשליטתה חתמה על הסכם למכירת נכסיה בעיר ההימורים האמריקאית לקבוצת ההשקעות בנדל"ן, 3D Investments, בתמורה כוללת של 216 מיליון דולר. רשימת הנכסים כוללת את פרויקט המסחר והמשרדים טיבולי, שנמצא בשכונת סאמרלין בלאס וגאס, וכן עתודות קרקע הסמוכות לפרויקט ומיועדות לבנייה למגורים.

נכסים ובניין מחזיקה ב-74.18% ממניות IDBG ואילו אי.די.בי מחזיקה ב-25.82% מהחברה. לאחר פירעון הלוואה בנקאית על הנכס בסך של 73 מיליון דולר, הלוואה מוסדית שנטלה IDBG בסך של 162 מיליון שקל ועלויות מכירה אחרות, צפוי ל-IDBG תזרים מזומנים נטו של 87 מיליון דולר, שיתחלק בין נכסים ובניין (65 מיליון דולר) ואי.די.בי (22 מיליון דולר).

החתימה על הסכם המכירה התבצעה בתום הליך תחרותי שקיימה IDBG למימוש נכסיה. את המכירה הובילה הנהלת נכסים ובניין בראשות המנכ"ל דורון כהן, יחד עם מנכ"ל נכסים ובניין ארה"ב אלי אלפנט, ובשיתוף אי.די.בי, בראשות הנאמן עו"ד אופיר נאור והמנהל הכללי המקצועי עמי ברלב.

"מחיר ותנאים שהם מעל הציפיות"

אי.די.בי מנוהלת כיום בידי נאמן מטעם ביהמ"ש, ומשכך דורשת השלמת העסקה גם את אישורו של ביהמ"ש המחוזי בת"א. זה צפוי להתקבל לנוכח העובדה שהעסקה נחתמה בתום תהליך תחרותי, ותוך שיתוף פעולה מלא של נאמן אי.די.בי.

מנכ"ל דסק"ש ונכסים ובניין, דורון כהן, אמר כי "הצלחנו לבצע את מכירת הטיבולי במחיר ובתנאים שהם מעל הציפיות שהיו לאורך התהליך. מימוש הנכס מהווה אבן דרך משמעותית בפעילותה של נכסים ובניין, והוא בא כשבוע לאחר המכירה המוצלחת של מגדל HSBC בניו יורק".

ההשקעה של נכסים ובניין ב-IDBG רשומה בספרי החברה לפי שווי של 163 מיליון שקל נכון לסוף 2021, כך שבניכוי עלויות העסקה צפויה החברה לרשום רווח של 60 מיליון שקל ממימוש נכסי IDBG. עם זאת, עוד קודם להשלמת העסקה צפויה נכסים ובניין לרשום ברבעון הרביעי של 2021 הפסד של כ-45 מיליון שקל בגין ירידת ערכה של הלוואה שהעניקה ל-IDBG, והתאמתה לשוויה ההוגן בתום השנה.

מכאן, שבפועל צפויה נכסים ובניין לרשום רווח של 105 מיליון שקל לאחר השלמת העסקה למכירת נכסי IDBG, שמתוכננת למחצית הראשונה של 2022. כמו כן, ההשקעה של נכסים ובניין ב-IDBG כוללת גם יתרת קרן תרגום של פעילות חוץ בחובה, שיתרתה בדוחות ברבעון השלישי של 2021 היא כ-142 מיליון ששקל.

יתרת הקרן לתרגום, תיזקף כהפסד בדוח רווח והפסד של נכסים ובניין, במועד מימוש ההשקעה ב-IDBG. הפסד זה, שנובע מהתחזקות השקל מול הדולר, לא ישפיע על ההון העצמי המיוחס לבעלים של החברה מאחר שכבר נכלל בהפסד הכולל של החברה.

מימושים שהניבו כ-1.8 מיליארד שקל

נכסים ובניין היא זרוע ההשקעות בנדל"ן של קבוצת דסק"ש, שנשלטה עד ספטמבר 2020 על-ידי אדוארדו אלשטיין. במועד זה קרסו החברות הפרטיות של אלשטיין בישראל, ובראשן אי.די.בי, והשליטה בהן עברה לידי בעלי תפקיד מטעם ביהמ"ש.

בין השאר, מכרו השנה בעלי התפקיד את מניות השליטה בדסק"ש לחברת הנדל"ן מגה אור (29.9%) ולחברת ההחזקות אלקו (29.8%) ולאיש העסקים רמי לוי (10.8%). בעקבות המכירה מונה יו"ר מגה אור ובעל השליטה בה, צחי נחמיאס, לתפקידי היו"ר גם בדסק"ש ובנכסים ובניין.

מאז, השקיעה נכסים ובניין סכום של 944 מיליון שקל ברכישת 14.6% ממניות חברת הנדל"ן המניב גב-ים והגיעה להחזקה של 44.5% בה. במקביל, העמידה נכסים ובניין על המדף את נכסיה הפרטיים, ובראשם מגדל HSBC בניו יורק, פרויקט טיבולי, בית נכסים ובית רומנו בת"א, בית אבגד בר"ג, ופעילות הבנייה למגורים.

באוקטובר השנה חתמה נכסים ובניין על הסכם למימוש החזקותיה בבית אבגד תמורת 95 מיליון שקל, ובתחילת דצמבר חתמה על הסכמים למכירת מגדל HSBC ובית נכסים, אשר יניבו לה במצטבר תמורה נטו של 1.5 מיליארד שקל. עם העסקה למכירת הטיבולי שתניב עוד כ-205 מיליון שקל, תגיע התמורה מארבע העסקאות הללו לסך כולל של כ-1.8 מיליארד שקל.

הכסף הזה אמור לשמש את נכסים ובניין לרכישת החזקתו של אהרון פרנקל (37.22%) בחברת גב-ים, כפי שכבר דיווחה החברה. עם זאת, המו"מ בין הצדדים טרם הושלם. כך או כך, שווי השוק של גב-ים עומד כיום על 8.3 מיליארד שקל, הגוזר להחזקתו של פרנקל שווי של 3.1 מיליארד שקל, ולהחזקות הציבור שווי של 1.5 מיליארד שקל.