מהכנרת ועד רחובות: פיצות טאבון מיוחדות שחייבים להכיר

זו הייתה השנה של הטאבונים, שהפיקו מקרבם הלוהט את הגל החדש של פיצות האיכות • מפיצת מחמצת סיציליאנית ועד התימנית-נפוליטנית הראשונה, עם סחוג, ביצה וחצילים שרופים

בבקה פיצה / צילום: אנטולי מיכאלו
בבקה פיצה / צילום: אנטולי מיכאלו

"זו תירשם כשנה שבה יבואני הטאבונים בישראל הפכו למיליונרים", הפטיר שף מוכר ומוערך - שכמובן מחזיק טאבון אימתני במסעדתו. ואכן, נראה שהארץ כולה התמלאה לאחרונה בתנורים כיפתיים ומפוארים.

ממסעדות בתל אביב וברמת הגולן ועד וילות ברמת השרון וברמת ישי - הטאבון, לא משנה מאיזו עדה, הפך לגרין אג החדש (למי שפספס את הפרקים הקודמים: Green Egg יקר המציאות הוא גריל עגלגל ורב תכליתי), כשיש אפילו טאבונים קוקטיים שמתאימים למרפסת.

רגע לפני סוף השנה - פיצות טאבון שוות ברחבי הארץ שכיף לסגור איתן את השבוע  ובכלל את השנה.

הצפון | פיצה פרסקה והיזרעאלית

פיצה פרסקה במסדה בעמק הירדן, לא רחוק מהכנרת, היא מוקד עלייה לרגל של פודיז, שמגיעים אליה במיוחד מרחבי הארץ, וגם של טיילים שעוצרים בה בדרך לגולן ולגליל העליון. הפיצרייה, שתחגוג בקרוב חמש, הייתה חלוצית גם בבשורת האיכות בארץ, במיוחד לאור מיקומה. החותמת הוויזואלית שלה, קצוות תפוחים עם בועות כמעט שרופות, הפכו לתו תקן ומושא קנאה (וחיקוי!) ברחבי הארץ. שווה במיוחד פיצת הקרבורנה שמוגשת כאן, עם ביצה רכה, מוצרלה, פקורינו, תועפות פלפל שחור וכמובן בייקון.

עוד פיצריות שמצדיקות ביקור בצפון - "היזרעאלית" החדשה בכפר גדעון הלא יומרנית, עם הנוף לעמק.

חיפה | סינמה פרדיסו ופיצה תלפיות

לבריטים יש את מנצ׳סטר, לאמריקאים את שיקגו - ואנחנו קיבלנו את חיפה, הבירה הלא רשמית של הקולינריה האלטרנטיבית בישראל (וכמה כיף שהיא כזו). סינמה פרדיסו היא תוספת חדשה למבחר המסעדות המסחרר והמסקרן בעיר.

את הייעוץ לתפריט עשה השף המוערך תומר אגאי, וכמו במסעדותיו, גם כאן מפאר טאבון את החלל וממנו יוצאים מאפים פריכים, כמו למשל לחמעג׳ון, הגרסה האורפאלית והבשרית לפיצה (ויש האומרים: גם אביה ההיסטורי!). עוד בעיר - פיצה תלפיות הנהדרת שבשוק המתחדש.

תל אביב | מגזינו, סופר פיצה, תדר ועוד

בעשור האחרון החליפה הפיצה את מקומן של ההמבורגריות שמילאו את רחובות תל אביב בתחילת המילניום. מגזינו של השף עידו אדרי שברחוב הרכבת בעיר היא הגלגול המשודרג והאלגנטי ל"טוני וספה", מרשתות הפיצה החלוציות בגל החדש של פיצריות האיכות עם הקמח האיטלקי והמוצרלה הנפוליטנית. אדרי יוצר כאן פיצות מבצק בינוני בעוביו, ובתוספות מושחתות כמו ברי והאם (פייבוריט אישי).

עוד במצטיינות: סופר פיצה המופתית של השף דיוויד פרנקל, פיצה תדר של אייל שני שמפתיעה, כמו כל מעשיו של השף, בפשטותה הכובשת, פיצה לילה בפאתי שוק לוינסקי (שנחשבת על ידי רבים לפיצריה הטובה בעיר), פיצת הפפרוני הנהדרת של ג׳ונז של השף מוטי טיטמן ולה טיגרה החדשה, שמתגאה בטאבון מנומר ופוטוגני. וכן, הפיצות נהדרות בהתאם.

רחובות | מטרו פיצה ופיצה פבריקה

רחובות היא מכורתם של יגאל בשן ואייל גולן - וגם, תחזיקו חזק: של הפיצה התימנית-נפוליטנית הראשונה. הפיצות של פבריקה פיצה ממוקמת בסמוך למכון וייצמן וכוללות, לצד קלאסיקות איטלקיות גם תוספות מקומיות ולא שגרתיות כמו סמנה (חמאה מזוקקת), סחוג, ביצה, חצילים שרופים ופלפלים ירוקים חריפים.

פיצה בפבריקה רחובות / צילום: דויד מויאל
 פיצה בפבריקה רחובות / צילום: דויד מויאל

בולטת במיוחד היא פיצת "כרם התימנים" שכוללת שלישיית גבינות, שמנת חמוצה, בצל ורוטב כוסברה (נו, סחוג). הבצק עצמו עובר התפחה במשך שלושה ימים - והתוצאה מורכבת ואוורירית בהתאם.

עוד בעיר: מטרו פיצה החדשה והמדוברת של זוכה "משחקי השף" אביתר מלכה, שם מככבות פיצות מלבניות, שאותן פורסים לריבועים ועם טופינגים כמו ראגו פטריות או תבשיל תרד ובצל מקורמל.

רשתות | סיציליאנית בדומינוס והוואי בבבקה

בבקה היא רשת מאפיות מדוברת, שהחלה את דרכה בסניף זערורי בסמוך לצומת הפיל בתל אביב בואך רמת השרון, והתרחבה לשלל סניפים בעיר וברחבי הארץ. הפיצה שלהם נאפית על תנור לבנים עם תוספת כמו אנטיפסטי ופסטו והוואי הרטרואית עם האננס.

פיצה סיציליאנית בדומינוס / צילום: דן פרץ
 פיצה סיציליאנית בדומינוס / צילום: דן פרץ

עוד ברשתות: דומינוס הוותיקה הפתיעה השבוע עם פיצה עבה ראשונה בתולדותיה: פיצת ספינצ׳ונה סיציליאנית ומלבנית מבצק מחמצת עבה שהותפח במשך שבועות לקבלת אקסטרה אווריריות.

הפיצה שואבת השראה מהפיצריות הסיציליאניות של מהגרים מפלרמו שהגיעו אל ניו ג׳רזי וניו יורק שם הוגשו פיצות תפוחות עם ניחוח שומי עדין שמזוהה עם המאפים של דרום איטליה. בין התוספות שמככבות: זיתים, בצל, עגבניות שרופות ועוד.