מוזיקה של המלחין האנטישמי וגנר הוכנסה לקמפיין דיסקונט - והוחלפה

קטע מוזיקלי ששולב בקמפיין החדש של דיסקונט נלקח יצירה מוזיקלית של המלחין האנטישמי ריכרד וגנר • לפי מקורבים לנושא, בדיסקונט ובמשרד הפרסום אדלר חומסקי לא היו מודעים למקור המוזיקה • לאחר פניית גלובס, בבנק הוחלט לשנות מיידית את הפרסומת

רותם סלע בקמפיין לבנק דיסקונט / צילום: יח''צ
רותם סלע בקמפיין לבנק דיסקונט / צילום: יח''צ

לגלובס נודע כי בנק דיסקונט משנה את מוזיקת הרקע בתשדיר הפרסומת החדש שלו שעלה אתמול לאוויר. זאת לאחר שהתברר כי חלק ממוזיקת הרקע שמלווה אותו הוא קטע מיצירה מוזיקלית של המלחין האנטישמי ריכרד וגנר, שיצירותיו נחשבות טאבו להשמעה בארץ.

אתמול עלה לאוויר הקמפיין הראשון לבנק בכיכובה של השחקנית-דוגמנית רותם סלע, שמסמל את השפה התקשורתית החדשה שיצר משרד הפרסום החדש של דיסקונט, אדלר חומסקי. סלע נבחרה, בין היתר, מפני שהיא אוחזת באופן לא רשמי בתפקיד "המאמי הלאומית", שמתעכלת בקלות בקרב קהלים רחבים. 

מקורבים לנושא אמרו לגלובס, בדיסקונט לא היו מודעים לכך כי הקטע המוזיקלי הינו חלק מיצירתו של המלחין, וגם באדלר חומסקי לא עשו את ההקשר. היום לאחר פניית גלובס בנושא הוחלט בבנק לשנות מיידית את הפרסומת.

וגנר אמנם מת לפני עליית הנאצים לשלטון, אך הוא מזוהה בקרב קהלים רחבים בתור "מלחין השואה" בשל הערצת אדולף היטלר ליצירותיו, שנוגנו בין היתר גם בתוך מחנות הריכוז והגיטאות בשעה שנרצחו בהם מיליוני יהודים. וגנר עצמו היה אנטישמי ידוע שפעל באופן אקטיבי להפיץ את דעותיו האנטישמיות באופן כללי, ונגד מוזיקאים יהודים גרמניים בפרט, וקרא לגירושם. הוא הרבה להתבטא נגד התרבות היהודית וטען שהיהודים מייצרים רק מוזיקה רדודה. למשפחתו היו קשרים ענפים עם המשטר הנאצי.

לכן במשך שנים הייתה השמעת המוזיקה שלו בישראל מבחינת טאבו. יצירותיו לא שודרו בכלי תקשורת ממלכתיים, בוודאי שלא שולבו בפרסומות. גם התזמורות נמנעו מלבצע מוזיקה שלו, וכאשר פה ושם נעשו ניסיונות לנגן יצירות כאלה הם נתקלו בהתנגדות קשה של ניצולי שואה. עם זאת, יש הטוענים כי בהחרמתו יש צביעות. מוצרים אחרים שנחשבו אהובים על הנאצים אינם מוחרמים בישראל, גם לא מלחינים גרמניים שנודעו כמשתפי פעולה עם הרייך.

מהלכים מעוררי מחלוקת

בדיסקונט "הצליחו" בחודשים האחרונים לייצר כמות לא מבוטלת של מהלכים מעוררי מחלוקת. זה התחיל בהתקשרות עם משרד הפרסום אדלר חומסקי, ששימש משרד הפרסום של בנק הפועלים, זאת בעת שדיסקונט ניהל שני מכרזי פרסום בהשתתפות ארבעה משרדים, שלא ידעו שהבנק בחר באדלר חומסקי, שכלל לא התמודד במכרזים. בהמשך, בעקבות הכוונה להתקשר עם רותם סלע כפריזנטורית הוגשה תביעה נגד הבנק וסלע על ידי קבוצת טורנדו, עבורה שימשה סלע כפריזנטורית בשנים האחרונות.

הבחירה במוזיקה של וגנר כרקע לפרסומת החדשה איננה הדבר הלא שגרתי היחיד בה. המסר העיקרי בקמפיין החדש מתמקד בשביעות הרצון של הלקוחות מהשירות. אלא שמדוח הפיקוח על הבנקים האחרון עלה כי בשנת 2020 היה דיסקונט הבנק שמספר התלונות המוצדקות נגדו היה הגבוה ביותר מבין הבנקים.

מבנק דיסקונט נמסר בתגובה: "לאחר שהתברר שהמוזיקה בחלק מהפרסומת היא מתוך יצירה של וגנר היא הוחלפה מיידית".

מדוברת יד ושם נמסר כי "יד ושם רואה טעם לפגם בשימוש ביצירותיו של המלחין האנטישמי ריכרד ואגנר, מאבותיו הרוחניים של היטלר. אנו סבורים כי במרחב הציבורי הישראלי יש לגלות התחשבות וכבוד לרגשות הקשים שמעוררות יצירותיו של ואגנר, שהפך סמל טעון עבור שורדים רבים, ולעשות בחירה מושכלת ורגישה יותר".