לפני אפל, אמזון ומיקרוסופט - זו הייתה מניית הביג טק המוצלחת של השנה

מניית אלאפבית עלתה בשנה האחרונה בכמעט 70%, ובכך הציגה את הביצועים הטובים ביותר מבין כל חברות הביג טק • האם האנליסטים מעריכים המשך מגמה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal
סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד מספר ימים ייחתם המסחר לשנת 2021, וכבר עכשיו אפשר להכתיר את החברה עם המניה המובילה של השנה. חברת אלפאבית (גוגל) , החברה האם של גוגל הציגה עלייה של כ-70% השנה, ובגלל שבעוד פחות משלושה ימים ייגמר המסחר, אין סיכוי שהחברות האחרות יצליחו להדביק את הפער. כמובן מדובר בביצועים הטובים ביותר מבין כל חברות הביג טק, ובכך, אלפאבית העלתה את שווי השוק שלה לכ-2 טריליון דולר, בראשותו של סונדאר פיצ'אי.

מניית מיקרוסופט צמחה אף היא רבות השנה, והיא הקרובה ביותר עם עלייה של 56%. חברת טסלה  עלתה השנה ב-49%, אבל גם היא רחוקה מאלפאבית. אפל עלתה ב-38%, אחריה  מטא  (פייסבוק לשעבר) ב-28%, ואמזון  ב-7%.

זה הרווח השנתי הגדול ביותר לאלפאבית מאז 2009. רוב ההכנסות של אלפאבית השנה הגיעו מעסקי הפרסום של גוגל, ולמעשה המהלכים האלו עזרו לה לעמוד איתנה במגפת הקורונה ולהתגבר על החששות שהדאיגו את כל העולם. משתמשים גלשו הרבה יותר במנוע החיפוש של גוגל, צפו יותר ביוטיוב והשתמשו יותר בכלי הענן של החברה - בעיקר בעקבות העובדה שאנשים ברחבי העולם נאלצו לעבוד בצורה היברידית.

אלפאבית דיווחה בדוחות הכספיים ברבעון השלישי על עלייה של 43% בהכנסות מפרסום והגיעה ל-53.1 מיליאד דולר, בדומה לזינוק בעסקי הפרסום ביוטיוב שצמח ל-7.2 מיליארד דולר. צריך להזכיר את שינוי המדיניות של אפל במערכת ההפעלה iOS 14.5 שהגבילו את המעקב של חברות בתחומי הפרסום - כך שפייסבוק וסנאפצ'אט חטפו רבות. גוגל, בעיקר בזכות העובדה שיש לה את אנדרואיד, הצליחה להתמודד עם האתגר הזה.

ההכנסות מחטיבת הענן של גוגל טיפסו ב-45%, והגיע לכ-5 מיליארד דולר ברבעון השלישי. ההפסד התפעולי של החברה הצטמצם ל-644 מיליון דולר לעומת 1.21 מיליארד דולר בשנה שעברה.

תחזיות האנליסטים לשנה הבאה מצביעות על כך שהחברה תצטרך למצוא מנועי צמיחה חדשים כדי להמשיך את הביצועים הגבוהים האלו. ובכל זאת, ההערכות הן שהצמיחה בהכנסות צפויה לרדת ל-17%, בדומה למצב שהיה לה בשנת 2019, לפני המגפה. במבט קדימה, המשקיעים מחכים להוכחות בתחומים אחרים שאלפאבית לקחה כמו Waymo , חברת הרכבים האוטונומיים שלה שממשיכה להפסיד - לצד עוד פרויקטים שלא הצליחו להתקדם.