עד כמה הרשתות החברתיות שומרות על בוחני התוכן? תביעה חדשה בקליפורניה נגד טיקטוק

הרשתות החברתיות נדרשות להתמודד עם המון תוכן בעייתי - ולכן מעסיקות עובדים שיבדקו אותו • בוחנת תוכן לשעבר תובעת את טיקטוק בטענה שפיתחה "טראומה פסיכולוגית משמעותית" • טיקטוק: "שואפים לקדם סביבת עבודה אכפתית לעובדים ולעובדי הקבלן שלנו"

טיקטוק. במסגרת עבודתה, פרייזר נאלצה לצפות בסרטונים של תקיפה מינית, רצח עם, ירי המוני, התעללות מינית בילדים, קניבליזם ופגיעה בבעלי חיים / צילום: Shutterstock, XanderSt
טיקטוק. במסגרת עבודתה, פרייזר נאלצה לצפות בסרטונים של תקיפה מינית, רצח עם, ירי המוני, התעללות מינית בילדים, קניבליזם ופגיעה בבעלי חיים / צילום: Shutterstock, XanderSt

ברשתות החברתיות מתפרסמים כמויות אדירות של תכנים, מתוכם אחוזים לא נמוכים של תוכן אסור ובעייתי. כדי להתמודד עם הבעיה, הרשתות החברתיות מגייסות בודקי תוכן שיבחנו את התוכן הבעייתי ויחליטו מה לעשות איתו. אבל מה קורה כשהרשתות החברתיות לא מספקות את התמיכה הנפשית, הרגשית או המקצועית הדרושה?

בודקת תוכן לשעבר, שסיפקה שירות לטיקטוק דרך חברת קבלן, תובעת את הרשת החברתית בטענה שהחברה לא שמרה על הבריאות הנפשית שלה, כך לפי דיווח בוושינגטון פוסט. העובדת לשעבר, קנדי פרייזר, אומרת שהיא בחנה סרטונים שהציגו "אלימות קיצונית וגרפית" במשך 12 שעות ביום. למעשה, היא מצביעה על פגיעה טראומתית לאחר חשיפה "מתמדת" לתוכן וידיאו קשה.

לדבריה, היא סובלת מ"טראומה פסיכולוגית משמעותית" הכוללת חרדות, דיכאונות והפרעות פוסט טראומטיות. היא למעשה טוענת שבתפקידה כבוחנת תוכן היא צפתה במאות סרטונים ביום, שחלקם כללו תוכן גרפי בעייתי, בין היתר סרטונים של תקיפה מינית, רצח עם, ירי המוני, התעללות מינית בילדים, קניבליזם ופגיעה בבעלי חיים.

פרייזר הייתה עובדת קבלן דרך חברת Telus International, משמע אינה עובדת ישירה של טיקטוק. למרות זאת, הרשת החברתית "שלטה באמצעים ובאופן שבו היא ניהלה ובחנה תוכן בזירה". כדי להתמודד עם העומס ועם היקף החומרים, טיקטוק ציפתה ממנה להצליח לבחון 10 סרטונים בו-זמנית. עוד הוסיפה כי במהלך 12 שעות של עבודה, בוחני התוכן יכלו לקחת הפסקה של 15 דקות רק לאחר ארבע השעות הראשונות, ואז הפסקות של 15 דקות כל שעתיים. בצהריים הייתה הפסקה של שעה.

הטענה שלה היא שהרשת החברתית הפופולרית לא עומדת בסטנדרטים בתעשייה, והחברה הפרה את חוק העבודה בקליפורניה משום שלא סיפקה סביבת עבודה בטוחה. פרייזר הגישה את התביעה לבית משפט פדרלי בקליפורניה בשבוע שעברה, כשבפועל היא תבעה גם את טיקטוק, וגם את החברה האם שלה, הענקית הסינית Bytedance.

בתגובה על פרסום, טיקטוק לא הגיבה למקרה המשפטי, אבל אמרה שהיא שואפת לקדם "סביבת עבודה אכפתית לעובדים ולעובדי הקבלן שלנו". על פי החברה, "צוות הבטיחות שלנו משתף פעולה עם חברות צד שלישי בעבודה הקריטית של סיוע בהגנה על הזירה והקהילה של טיקטוק, ואנחנו ממשיכים להרחיב את מגוון שירותי הבריאות כך שבוחני התוכן ירגישו נתמכים נפשית ורגשית". כך שלמעשה נראה שטיקטוק מאמינה שהיא פועלת כראוי כדי להגן על העובדים המדוברים.

חברת Telus International, חברת הקבלן שפרייזר עבדה בה, הודיעה שיש לה תוכניות לבריאות הנפש - כך שאם עובד מעוניין להעלות חששות בעקבות עבודתו, יש לו מספר ערוצים פנימיים לפנות אליהם. בתגובה לוושינגטון פוסט, נטען כי פרייזר לא פנתה לערוצים המקובלים. בנוסף החברה אמרה שהטענות של פרייזר "אינן עולות בקנה אחד עם המדיניות והנהלים שלנו".