הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה פתחה את 2022 בצד הירוק; אפולו קפצה ב-14%, נופר ב-5.2%

מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.5%, ות"א 90 טיפס בכ-1.5% • מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל • עליות חדות רשמו מניות תדיראן, אירודרום, אל על, אקופיה, פוקס, באטמ, אזורים ופרטנר

בורסה לנ''ע ת''א / צילום: איל יצהר
בורסה לנ''ע ת''א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:52

פתיחה חיובית לשנת 2022 בבורסה. מדד ת"א 35 רשם עלייה של 0.5%, ות"א 90 טיפס בכ-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל.

עליות חדות רשמו מניות נופר אנרג'י , תדיראן, אירודרום , אל על, אאורה, אקופיה, פוקס, באטמ, אזורים  ופרטנר.

מנגד, ירידות בולטות רשמו טבע, אופקו ופריגו.

דירקטוריון תמר פטרוליום  החליט למנות כמנכ"ל זמני את חבר הדירקטוריון תמיר עבודי. תמיר, בעל התמחות פיננסית וניסיון ניהולי ועסקי עשיר בשוק האנרגיה, שימש בעבר בארה"ב כנשיא חברת נפט וגז. במהלך שני העשורים האחרונים תמיר ניהל וליווה פרוייקטים, עיסקאות רכישה ומיזוגים, גיוסי הון ומימון במאות מיליוני דולרים בשוק הנפט והגז בישראל ובחו"ל.

14:30

מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.5%, ת"א 90 מטפס 1.5% . מחזור המסחר מסתכם בכ-900 מיליון שקל.

בשוק האג"ח רושמות הממשלתיות הארוכות עליות של 0.2%-0.3% ומדדי התל בונד המרכזיים מטפסים בכ-0.3%.

13:15

האווירה בבורסה עודנה חיובית, כשמדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 מתחזק ב-1.5%. מדד הבנקים עולה בקרוב ל-1.5%, מדד הנפט ב-2.3%, מדד הביומד ב-1%. מחזור המסחר עד כה מסתכם ב-680 מיליון שקל.

מניית טבע  ממשיכה לרדת לאחר הפסיקה בניו יורק. ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, התייחס לכך וציין כי למרות הפסיקה הם סבורים שהתמחור הנוכחי של המניה פסימי מדי. "אנו מעריכים שבסופו של דבר טבע תשאף להשגת הסדרי פשרה בכלל התביעות נגדה, שיביאו לתשלום פיצויים של מאות מיליוני דולרים במזומן ועוד מוצרים בכמה מיליארדי דולרים, שעלותם לחברה מאות מיליוני דולרים נוספים. תשלומים אלו יפרסו להערכתנו על פני עשור לפחות קדימה, כך שתחת הנחה זו אנו סבורים שטבע תוכל לשרוד את הפרשה ואת הסדרי הפשרה, אם וכאשר ייחתמו. לפיכך, אנו נותרים בהמלצת 'תשואת יתר' למניה. ברור לנו שלפחות בטווח הקרוב מניית החברה תמשיך לסבול מתנודתיות עזה, עם בשורות משמעותיות לחיוב ולשלילה, ולכן ההשקעה במניה נושאת בסיכון גבוה ומומלצת בראיה לטווח הארוך בלבד".

12:10

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.1% ומדד ת"א 90 ממריא כבר בכ-1.5%. מדד הבנקים עולה ב-1%, מדד הנפט וגז ב-2.4%. מחזור המסחר עד כה מסתכם ב-503 מיליון שקל.

עליות חדות נרשמות במניות אאורה , תדיראן גרופ , פוקס , אורמת והכשרת היישוב.

תדיראן דיווחה הבוקר כי היא רוכשת 60% מהחברה האיטלקית VP Solar תמורת כ-32 מיליון אירו במועד השלמת הרכישה. בהמשך, תדיראן תשלם למוכרת כ-13 מיליון אירו נוספים על בסיס עמידה ביעדים שנקבעו לשנים 2022-2023. VP Solar היא החברה הזרה הראשונה שתדיראן רוכשת בתחום והרכישה מצביעה על נכונותה להרחיב את פעילותה הגלובלית בשוק האנרגיות המתחדשות.

11:10

הבורסה עברה למגמה חיובית, כשכעת גם מדד ת"א 35 מתחזק (ב-0.2%) ומדד ת"א 90 ממריא כבר במעל ל-1.5%. מדד הבנקים עולה ב-1%, מדד הנפט וגז ב-2.4%. מחזור המסחר עד כה מסתכם ב-275 מיליון שקל.

אל על מזנקת ב-8%, ביומיט ב-10%, אורמד ב-11.5%, אקויטל  ב-6.5%. עוד עליות יפות נרשמות הבוקר לטובת טונדו סמארט , מאפיות אנג'ל , אאורה , בריל  והכשרה התחדשות .

גם חברת האוטו-טק סיפיה וויז'ן  מזנקת לאחר שהודיעה על זכייה במכרז של יצרנית רכב סינית, יחד עם Junjie (ספקית Tier 1) להטמעת מערכת ה- Driver Sense של החברה לניטור נהג. המערכת תוטמע באחד מהדגמים המיוצרים על ידי היצרנית, המיועד ליצוא, וצפוי להתחיל בייצור מסחרי במהלך 2022.

קנבוטק  מטפסת לאור דיווח על התקדמות בהליכי פיתוח תרופה בוטנית לסרטן: קיבלה רישיון שימוש בלעדי כלל עולמי בפטריה ייחודית לפיתוח ומסחור מוצרים לטיפול בסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס. הפטרייה הנחקרת נמצאה כיעילה בהרג של תאי סרטן לבלב והקטנת היקף הגידול הסרטני בחיות. קנבוטק מעריכה כי תציג אבטיפוס של התרופה כבר במחצית הראשונה של 2023.

10:01

יום המסחר הראשון של שנת 2022 נפתח במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 90 מתחזק בקרוב ל-0.4% אך מדד הדגל ת"א 35 מאבד 0.2% - בין השאר בשל ירידה חדה של מניית טבע. המסחר נפתח ללא עיכוב ממתן תנודה.

עליות בולטות נרשמות לטובת אורמד שמזנקת בקרוב ל-8%, אנלייבקס, אל על, ביומיט ופנאקסיה.

אנלייט אנרגיה  תרכוש מ-SUNGROW הסינית מערכות לאגירת חשמל בהספק כולל של כ-430 מגה וואט ובעלות של כ-75-80 מיליון דולר, עבור צבר פרויקטים סולאריים משולבי אגירת אנרגיה של החברה שעתידים לקום בישראל.

צ'קראטק  מזנקת לאחר שעדכנה כי קיבלה מכתב כוונות מיזם שפועל בתחום האנרגיה הירוקה בדנמרק, למכירת מערכת אגירה קינטית והקמת אתר פיילוט כמתקן טעינה אולטרה-מהירה לרכב חשמלי.

נלה דיגיטל , שפועלת בעולמות המסחר הדיגיטלי, מתחזקת לאחר שדיווחה שהיא מתרחבת לתחום העולמות הווירטואליים בהשקעה של עד 2 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. החברה בוחנת בין השאר קנייה וניהול של נכסים וירטואליים, פעילות קמעונאית ב-Metaverse (כגון הקמת חנויות פופ-אפ וירטואליות), השקעה במיזמי מסחר שבהם ההשקעה מתבצעת במטבעות דיגיטליים, ועוד. החברה נמצאת בשלבי רישום כפול בבורסת נאסד"ק וצפויה להשלימו במהלך השנה.

08:30

אלקטרה נדל"ן  דיווחה הבוקר כי גיל רושינק יפסיק לכהן כמנכ"ל וימונה לתפקיד יו"ר הדירקטוריון. אמיר יניב, שכיהן עד כה כסמנכ"ל פיתוח עסקי, יחליפו בתפקיד המנכ"ל. היו"ר הנוכחי אבי (אברהם אבישי) ישראלי יסיים את כהונתו וימשיך לכהן כדירקטור. בדיווח נמסר כי "בד בבד עם סיום כהונתו של ישראלי, תחדל אלקו  (בעלת השליטה בחברה) לקבל תמורה עבור שירותי יו"ר הדירקטוריון שעומדת על 1.1 מיליון שקל לשנה".

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר הראשון לשנת 2022 ייפתח ככל הנראה במגמה מעורבת, בהמשך לנעילה שלילית בוול סטריט ובבורסות אירופה (שם התקיים מסחר חלקי) ביום שישי האחרון.

את 2021 כולה סגרה הבורסה של תל אביב עם עלייה של כ-32% במדד ת"א 35 ושל כ-33% במדד ת"א 90. מדד הבנקים בלט עם זינוק של כמעט 68%, מדד הנפט וגז עלה ביותר מ-61%. מדד הביומד סיים את השנה בתשואה שלילית של קרוב ל-9%.

הדולר התחזק השנה מול סל המטבעות ב 6.6% - השנה החזקה ביותר של המטבע זה 6 שנים. נכון ליום שישי האחרון, הדולר נסחר סביב 3.107 שקלים והאירו תמורת 3.533 שקלים.

2. סיכום שנה בוול סטריט

המדדים בוול סטריט איבדו גובה ביום האחרון של 2021: דאו ג'ונס ירד בקרוב ל-0.2%, S&P 500 ירד בכ-0.3% והנאסד"ק ירד ב-0.6%.

למרות זאת, שלושת מדדי המניות הגדולים זכו לעליות חודשיות, רבעוניות ושנתיות, ורשמו את העלייה הגדולה ביותר לתקופה של שלוש שנים מאז 1999. S&P 500 צמח ב-28.7%, הנאסד"ק עלה ב-23.2% ודאו ג'ונס ב-20.2%.

התשואות על האג"ח נחלשו, והתשואה על האיגרת של הממשל האמריקאי ל-10 שנים עומדת על 1.51%. בתחילת השנה עמדה התשואה על 1.07% בלבד. יחד עם זאת, עדיין מדובר ברמה נמוכה ביחס לתקופה שקדמה לקורונה - אז עמדה התשואה על 1.9%. ביולי 2020 הגיעה התשואה על האג"ח 10 שנים לשפל של 0.5%.

3. הדואליות יעיקו על ת"א 35

מרבית המניות הדואליות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' שליליים והן צפויות לאבד גובה היום, ובראש מניית טבע  עם פער גבוה של 7.6% שצפויה לגרור עיכוב בפתיחת המסחר לצורך מיתון תנודה (פתיחה אנגלית). זאת לאחר שהמושבעים בניו יורק קבעו כי טבע "תדלקה" את ההתמכרויות לאופיואידים.

הארביטראז' המשוקלל על מדד ת"א 35 יהיה שלילי בשיעור של 0.5%, כשמלבד טבע גם אופקו הלת' , פריגו  ולייבפרסון  ימשכו מטה. מנגד, אורמד  תעלה לאור פער חיובי של 3.4%.

4. אל על תקבל סיוע, ישראייר בדרך לבורסה

האוצר יזרים עשרות מיליוני דולרים לחברת התעופה אל על, בעל השליטה בחברה קני רוזנברג יזרים כסף בנוסף. המתווה יכניס לאל על  סכום שנע בין 50-100 מיליון דולר, בחלוקה שתהיה מוטה לטובת בעלי השליטה באל על. כלומר, המדינה תזרים יותר ממה שיזרים רוזנברג, בין אם בהזרמה ישירה או דרך גיוס הון באמצעות הנפקה. 

חברת בי.ג'י.איי השלימה את רכישת מלוא המניות של חברת ישראיירוכעת היא מחזיקה ב-100% מהחברה. בי.ג'י.איי, שבשליטת רמי לוי ושלום חיים, העבירה לידיה את 25% השליטה שנותרה בידי נאמני אג"ח ט של אי.די.בי ואת 24% המניות שבהן החזיק לוי בנפרד. בי.ג'י.איי צפויה לשנות את שמה לישראייר, שתהפוך לחברה בורסאית. לגלובס נודע כי בכוונת החברה לגייס מהציבור כ-80 מיליון שקל על ידי הנפקת מניות לפי שווי חברה של 350-400 מיליון שקל (אחרי הכסף). המהלך יצא לדרך בחודשים הקרובים.

5. הביטקוין נחלש, הנפט איבד גובה

הביטקוין נסחר הבוקר בירידה קלה סביב פחות מ-47 אלף דולר. הביטקויין המריא בשנה החולפת ב-60%, אך הוא עדיין ברמה נמוכה ב-30% מהשיא שרשם בתחילת נובמבר.

מחירי הנפט ירדו ביום שישי בכ-2%, לרמות מחיר של 75.3 דולר לחבית WTI ו-77.8 דולר לחבית ברנט. הזהב התחזק ב-0.9% וננעל על 1,830 דולר לאונקיה.