האירוע המכונן מבחינת בזק השנה: האם תבוטל ההפרדה המבנית?

ביטול ההפרדה המבנית בבזק צפויה לעלות השנה על סדר יומו של משרד התקשורת, שנותר פחות או יותר המתנגד האחרון למהלך • החשש מצד אנשי המשרד הוא שייגרם נזק כבד למתחרות אם בזק תוכל לשווק חבילות טריפל

יו''ר בזק גיל שרון / צילום: אייל מרגולין
יו''ר בזק גיל שרון / צילום: אייל מרגולין

ההפרדה המבנית בבזק תהפוך השנה לאחד הנושאים החמים שעל סדר היום של משרד התקשורת. אם מסתכלים בקשת רחבה של הרגולציה בשוק הטלקום, הרי שההפרדה המבנית בבזק היא למעשה אחד השרידים של הרגולציה שמאפיינת את שוק התקשורת החל מאמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת. אפילו במשרד התקשורת כבר יש מי שמבינים זאת. 

ההפרדה המבנית נקבעה כאמצעי לעידוד התחרות בשוק התקשורת כשהחברות-הבנות הופרדו מבזק-האם כדי לייצר תחרות בשווקים שונים. ברשות התחרות ובמשרד האוצר כבר לא מאמינים בהפרדה המבנית, והיחידים שעוד מתעקשים להשאיר אותה הם כמה דמויות במשרד התקשורת.

לפני שנתיים קבע משרד התקשורת כי מוקדם מדי לאשר את ביטול ההפרדה המבנית, וזאת במסגרת דוח בין משרדי שחיבר והוגש גם לבג"ץ במסגרת עתירה שהגישה בזק נגד המשרד. הזמן שחלף מאז הביא חלק מבכירי המשרד להתחיל לחשוב אחרת על נושא ההפרדה, ולגלובס נודע כי כרגע מסתמנת היתכנות - אם לא לביטול מלא אז להקלות מסוימות ביכולת של בזק לשווק חבילות עם החברות-הבנות או לכל הפחות להיכנס לתחום הטלוויזיה.

הצעד שיפתח את הדלת?

המפתח יהיה ההתפתחות בשוק התקשורת בעקבות ביטול ההפרדה בין ספק לתשתית. משום מה במשרד התקשורת נדמה שסבורים כי ביטול הפיצול בין ספק לתשתית הוא סוג של ביטול בהפרדה המבנית. אבל בפועל זה לא כך.

האמת היא שהמשרד ככל הנראה חושש שאם בזק תוכל לשווק חבילות טריפל עם yes, המשמעות תהיה פגיעה קשה במתחרותיה. זו הסיבה שרק לפני כמה חודשים נמנע משרד התקשורת מלאשר לבזק חבילות עם המוצר המוזל של yes עם סטינג TV.

בתקופתו של נתי כהן כמנכ"ל משרד התקשורת, הגישה בזק בקשה להיכנס עצמאית לשוק הטלוויזיה במטרה להיות אינטגרטור לחבילות טלוויזיה עבור כל הספקים, מה שנקרא סופר-אגרגטור. המשרד סירב ובכך עזר בעקיפין לדירקטוריון בזק לעצור את היוזמה בטענה כי היא תפגע ב-yes, שהייתה אז על כרעי תרנגולת ועם מחיקות במיליארדי שקלים.

בזק זקוקה לטלוויזיה לשיווק הסיבים

הסיבה שבזק להוטה להסיר מעליה את מגבלת ההפרדה המבנית קשורה לקושי של החברה למכור אינטרנט על גבי הסיבים ללא חבילת טלוויזיה. שוק הטלוויזיה עומד לפני שינוי גדול, אך הרגלי הצריכה אצל הלקוחות הם עדיין כאלה שהרוב מחפשים טריפל.

האמת היא שהטריפל הוא כבר לא טריפל אלא יותר בנדל של אינטרנט וטלוויזיה, כשמרכיב הטלפוניה כבר הפך ללא רלוונטי עבור רבים, אבל בשורה התחתונה הציבור התרגל לטריפל, וזו הסיבה שהמרכיב החשוב במכירות הטלוויזיה של מתחרותיה של בזק הם הטריפלים בסיבים.

יחד עם זאת, צריך לומר בכנות שהמגמה צפויה להשתנות. החדירה של הסיבים ביחד עם הכניסה של ענקיות הטלוויזיה תהפוך את הטלוויזיה ליותר ויותר אפליקטיבית, והציבור יקנה אינטרנט מבוסס סיב בנפרד ויצפה באיזו אפליקציית סטרימינג שיחפוץ.

עד שזה יקרה, בזק, שפורסת סיבים בקצב גבוה, מרגישה שהיקף המצטרפים לשירות לא גבוה מספיק בגלל הרצון של הלקוחות לטריפל. ומכיוון שברוב האזורים יש חפיפה בפריסת הסיבים בין המתחרות, התוצאה היא שהלקוחות לא ממהרים לנטוש לבזק או שהלקוחות מעדיפים לקחת שוק סיטונאי סיבים של פרטנר או סלקום. זה כאב ראש לא קטן לבזק שמשקיעה מיליארדים בתשתיות סיבים, ומנגד משרד התקשורת לא מאפשר לה ליהנות מפירות ההשקעה שלה. למרות שהמשרד מבטל את הפיצול באינטרנט, בבזק מרגישים שללא שיווק טלוויזיה, החברה לא תעשה את הפריצה שהיא משוועת לה.

מנגד - וכאן גם הדילמה של משרד התקשורת - ביטול ההפרדה או מתן היתר לבזק לשווק טלוויזיה כלשהי תעצים את כוחה הקבוצתי, היות שגם yes אמורה להתחיל לשווק טריפל על הסיבים של בזק, וכך מוכפל כוחה המאוחד של הקבוצה. אלא ש-yes והטריפל הוא אירוע שקשה להבין כיצד לא טופל עד עכשיו. הבעיות בקבוצת אלפא עדיין לא נגמרו, והמיזוג המיוחל בין בזק בינלאומי ל-yes עדיין לא יצא אל הפועל. הוא צפוי לצאת רק בחודשים הקרובים, אבל השאלה כיצד זה יעבוד ויתפוס עדיין לא ברורה לגמרי.

התקווה של בזק, באופן מוזר, טמונה דווקא בהרחבת התחרות בטלוויזיה ובכניסה של השחקים הזרים כמו דיסני פלוס ובעיקר עם המיזם החדש של RGE וקשת. באופן אבסורדי, דווקא הכניסה של חברת סטרימינג כמו האחרונה, היא אירוע שיכול לעזור מאוד לבזק אך להזיק ל-yes. בזק בלית-ברירה תקבל רוח גבית משחקנים חדשים כשהלקוחות כמו שאמרנו יעדיפו סיב ואפליקציית טלוויזיה. זה לא מה שבזק רוצה, והיא הייתה מעדיפה כמובן את שיתוף-הפעולה עם חברת-הבת שלה, אבל זה כנראה מה שעומד לקרות.