ריט 1 | בלעדי

קניון המריבה במודיעין: ריט 1 רשמה הערות אזהרה, אדיב ודהרי עצרו השבת הערבויות

בעלי השליטה בישפרו אמורים היו לקבל מימון מקרן ארבל של אמיר הסל לצורך שחרור ערבויות ופירעון חוב בסכום של 230 מיליון שקל

מרכז ישפרו במודיעין / צילום: תמר מצפי
מרכז ישפרו במודיעין / צילום: תמר מצפי

המאבק בין קרן השקעות הנדל"ן ריט 1  לבין אנשי העסקים כידן דהרי וירון אדיב, סביב המרכז המסחרי ישפרו סנטר במודיעין, עולה שלב. באחרונה רשמה ריט 1 הערות אזהרה על מרכז הקניות הפתוח במודיעין, ובתגובה לכך עצרו דהרי ואדיב את השלמת המהלך להחזר הערבות שקיבלו אשתקד מריט 1 ולתשלום הסכומים המגיעים לה.

לגלובס נודע כי דהרי ואדיב אמורים לקבל מימון ביניים מידיה של קרן הפרייבט אקוויטי ארבל, לצורך שחרור הערבויות ופירעון הלוואה שלקחו בסך של 230 מיליון שקל. עם זאת, אשראי זה טרם נלקח, לאור החלטתם של דהרי ואדיב שלא להשיב את הערבויות, כל עוד רשומה הערת האזהרה על הנכס לטובתה של ריט 1.

יש לציין כי בעבר כבר קיבלו דהרי ואדיב אשראי מקרן ארבל למימון חברת הנדל"ן המניב תנופורט, שנרכשה מידי הנאמנים לעסקים של אליעזר פישמן לאחר קריסתו של איש העסקים. ארבל, שמוביל אמיר הסל, היא קרן פרייבט אקוויטי וחוב מתוחכם שמתמקדת במימון חברות ישראליות פרטיות בגודל בינוני, ובמימון פרויקטים ונכסים. 

ריט 1: "אין קשר בין האופציות לערבויות"

במכתב ששלחו לאחרונה דהרי ואדיב לריט 1, מציינים השניים כי רק לאחר שהערות האזהרה יוסרו, ניתן יהיה להסדיר את השבת הערבות ולקבוע ישיבה מסודרת לסיום העניין. "הכספים עומדים לרשות מרשתך כפוף למחיקת הערת האזהרה", כתב עו"ד רון ברקמן, בא כוחם של דהרי ואדיב, לעו"ד שמוליק קסוטו המייצג את ריט 1.

עוד כותב עו"ד ברקמן, כי דהרי ואדיב "אינם יכולים להחליף את המימון ביחס לנכס, כאשר מרשתך רשמה שלא כדין הערת אזהרה המונעת זאת. מנגד, בריט 1 דוחים את הטענות וקובעים כי אין קשר בין האופציה שהתקבלה מחברת ישפרו (שבבעלות דהרי ואדיב), לבין הערבויות שניתנו להם עצמם.

ישפרו סנטר מודיעין הוא מרכז הבילוי והקניות הגדול באזור מודיעין והסביבה. המרכז המסחרי כולל שטחי השכרה בהיקף של כ-25 אלף מ"ר ונמצא בבעלות חברת ישפרו, אותה רכשו דהרי ואדיב בסוף מרץ 2021 מחברת נכסים ובניין.

לצורך השלמת העסקה, קיבלו אז דהרי ואדיב הלוואה של 213 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות, מגובה בערבות של ריט 1, המנוהלת בידי שמואל סייד (מנכ"ל) ודרור גד (יו"ר). בתמורה למתן הערבות קיבלה ריט 1 אופציה לרכוש 75% ממניות ישפרו סנטר מודיעין (ללא קרקע הצמודה אליו), תמורת 281 מיליון שקל בכפוף להתאמות.

האופציה ניתנה למקרה שבו חברת הנדל"ן המסחרי ביג  לא תשלים את רכישת הבעלות המלאה על ישפרו סנטר מודיעין ב-425 מיליון שקל. באחרונה ביטלו דהרי ואדיב את המכירה לביג, בעקבות סכסוך בין הצדדים, והשיבו לה הלוואה בסך 100 מיליון שקל שקיבלו ממנה.

בעקבות ביטול העסקה עם ביג, הודיעה ריט 1 על מימוש האופציה ורשמה בשל כך הערת אזהרה על הנכס. מנגד טענו דהרי ואדיב כי האופציה אינה בתוקף, ובמקביל פעלו לקבלת מימון חדש לצורך פירעון ההלוואה הבנקאית והתשלום לריט 1 בגין הערבויות שהעמידה, שהיקפם הכולל עומד על כ-230 מיליון שקל.

בריט 1, הנסחרת בשווי של כ-4.3 מיליארד שקל, מאמינים כי הם זכאים להשלים את רכישת הנכס, לאחר שהודיעו על מימוש האופציה בטרם פקיעתה. מסיבה זו, גם אין בכוונת החברה להסיר את הערת האזהרה שנרשמה על הנכס.

בשורה התחתונה, שני הצדדים מתבצרים כעת בעמדותיהם ועשויים לפנות בקרוב להכרעת ביהמ"ש. יש לציין כי בהודעה לבורסה מתחילת ינואר, מסרה ריט 1 כי הערבויות טרם הושבו וכי היא שוקלת את המשך צעדיה להחזרת הערבויות, לרבות מימוש הבטחות שהתקבלו בידיה להבטחת הערבויות.