היציבות הפוליטית באיטליה נשמרת: הנשיא המכהן ימשיך לכהונה שנייה

סרג'ו מטרלה הביע בעבר רצון לעזוב את התפקיד, אך חוסר היכולת למצוא מועמד שיחליפו שינה את דעתו • הישארותו בתפקיד מסמלת את שמירת היציבות בממסד הפוליטי האיטלקי, בשל חשש כי אם רה"מ דראגי ייבחר לתפקיד, הממשלה שהוביל תתפרק והמדינה תלך לבחירות מוקדמות

נשיא איטליה סרג'ו מטרלה / צילום: Shutterstock
נשיא איטליה סרג'ו מטרלה / צילום: Shutterstock

בתום שורת הצבעות שבהן לא הצליחו המחוקקים האיטלקים לבחור נשיא חדש לאיטליה, הנשיא המכהן סרג'ו מטרלה הסכים להמשיך לתקופת כהונה נוספת ונבחר לתפקיד. בן 80, מטרלה הביע בעבר את רצונו לעזוב את התפקיד ולפנות את מקומו, אולם חוסר היכולת למצוא מועמד של פשרה שיהיה מקובל על יותר מ-1,000 נציגי בתי הפרלמנט ונציגים אזוריים, שינה את דעתו. לפי הדיווחים, ראש הממשלה מריו דראגי, שבעצמו נחשב למועמד מוביל לתפקיד, שיכנע את מטרלה להמשיך ולכהן.

פורמלית, נשיא איטליה נבחר לתקופת כהונה של שבע שנים. בעבר, עם זאת, היו מקרים בהם נשיא מכהן המשיך לכהונה שנייה, אך פרש לאחר שנים מועטות. מטרלה היה אמור לפרוש מתפקידו השבוע אחרי כהונה שנמשכה שבע שנים. הישארותו בתפקיד מסמלת את שמירת היציבות בממסד הפוליטי האיטלקי, בשל חשש כי אם דראגי ייבחר לתפקיד, הממשלה שהוביל תתפרק והמדינה תלך לבחירות מוקדמות. מטרלה היה זה שקרא לדראגי בתחילת השנה שעברה לעמוד בראש ממשלת אחדות, שנועדה לשקם את הכלכלה האיטלקית ממשבר הקורונה. כעת יש מי שמעריכים כי הוא יפנה את מקומו לדראגי, אבל רק אחרי הבחירות הבאות ב-2023. "בינתיים הם ימשיכו להוביל את איטליה ביציבות לשנתיים נוספות", נכתב בעיתון "קוריירה דלה סרה".

שבעה סבבים של בחירות חשאיות לא הצליחו למצוא מועמד אחר שיוסכם על רוב הבוחרים. רבים מהנציגים סירבו לבחור בדראגי מחשש לאי-יציבות פוליטית. במהלך הסבבים השונים רבים מהמחוקקים נמנעו (הטילו פתקים ריקים), ומועמדים שקודמו על ידי הגושים השונים לא קיבלו תמיכה מספיקה. בסיבוב השמיני אמש נבחר מטרלה לתפקיד עם 759 קולות (מתוך 1,009) , והמחוקקים האיטלקיים שיבחו את "מחויבותו ואחריותו" בשל החלטתו להמשיך ולכהן בתפקיד. כל המפלגות השותפות בקואליציה בירכו על הבחירה.