"בעלי הזכויות חתמו בלי בעיה. העירייה הערימה קשיים"

הדיירים ברחוב חנקין 5 בתל אביב התחילו לקדם פרויקט תמ"א 38 בבניין בשנת 2014 • בחודש שעבר החלה ההריסה

התחדשות עירונית בחנקין 5, תל אביב / הדמיה: VIEW POINT
התחדשות עירונית בחנקין 5, תל אביב / הדמיה: VIEW POINT

סיפור הפרויקט:

השכונה נמצאת בצפון הישן של תל אביב, באחד הרחובות הקטנים, כ-100 מטר מכיכר המדינה. "זה היה בניין רכבת בן כ-60 שנה, ובו 15 דירות. את הדירה שלי, שהיא דירת שני חדרים, קניתי בשנת 2003 ושילמתי אז בערך ב-170 אלף דולר - כ-765 אלף שקל", מספר רן גוטליב, אחד מחברי הוועד של הבניין. גוטליב לא גר בדירה אלא משכיר אותה.

התחדשות עירונית בחנקין 5, תל אביב / הדמיה: VIEW POINT
 התחדשות עירונית בחנקין 5, תל אביב / הדמיה: VIEW POINT

"בשנת 2014 התאגדנו ורצינו לשפץ את הבניין כי היה חשוב לנו הנראות שלו, ושם התחיל התהליך של התמ"א. הדברים התקדמו גם משום שהעירייה תמכה בהתחדשות העירונית ורצתה לקדם את הפרויקטים, וגם כי בעלי הנכסים בבניין חתמו ללא התנגדות. הדברים התחברו והסתדרו לנו וכמעט ולא הייתה לנו שום בעיה".

גוטליב מספר שבהתחלה היו פניות לחמישה יזמים, אולם בסוף הוועד החליט להמשיך עם שלושה אשר כל אחד מהם בא לפגישות עם מצגת ותמורות".

גוטליב מספר כי עיקר הקשיים בדרך היו בירוקרטיים: "במקרה שלנו היו כמה נכסים עם אפוטרופוס שלקח זמן להסדיר, אבל מדובר על זוטות לעומת הקשיים שהערימה העירייה. עיריית תל אביב לא רוצה להעמיס על התשתיות וזה גורם לעוד ועוד מהלכים מיותרים. אם היה מדובר על בניין משרדים גם העירייה הייתה דוחפת לקדם, כי יש ארנונה.

"אני שמח שלא התפשרנו למרות הזמן שזה לקח", סיכם גוטליב. הוא ממליץ "לעשות את התהליך באופן שקוף, לפי הספר. חשוב לספר מה הבעיות ולהסביר מה מקבלים. כמו כן, יש לבחור בזהירות את הקבלן והיזם ולוודא שיש להם את היכולת הכלכלית ושביכולתם לעמוד בהתחייבויות".

בחברה היזמית אומרים כי בגלל שינויים במדיניות העירייה, הם הגישו את התוכניות שלוש פעמים: "הייתה בנו את המוטיבציה לעשות הכול כדי שהפרויקט יהיה בר קיום ויצליח להתגשם ושכמובן נוכל לעמוד בהתחייבותנו מול הדיירים, ולכן הכנו שלוש פעמים את כל התוכניות בשיתוף של כ-20 יועצים בכל פעם".

התמורה ליזם:

15 דירות למכירה: פנטהאוז אחד, 2 מיני פנטהאוז גדולים ומרווחים, 3 דירות גן, דירה אחת בקרקע ללא גינה, 2 דירות של 3 חדרים, ויתר דירות 4 חדרים טיפוסיות.

התמורה לדיירים:

32 מ"ר, ממ"ד, מחסן, שתי מעליות, חניה רגילה בחניון תת קרקעי ללא מכפילים ומטבח.

לו"ז:

התחילו להתגבש ב-2014, באוגוסט 2021 התקבל היתר בנייה, בדצמבר 2021 תחילת הריסה.

הפרויקט: תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה)
המצב הקיים: בניין רכבת בעל שלוש קומות עם 15 דירות
היזם: קבוצת אביב ואביב אורבן
הקבלן המבצע: קבוצת אביב
אדריכלים: גיא פרנק, משרד פרנק רימוק אדריכלים
עו"ד הדיירים: עו"ד עופר אבן
עו"ד היזם: ח.נועם ושות'